سیاهه وارسی انجمن کتابداری و اطلاعرسانی استرالیا برای بازگشایی کتابخانهها[1]
برگردان به فارسی: پریناز بابایی؛
زیر نظر کمیته روابط بینالملل انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران
از اول ماه مِی، دولتها نسبت به برنامهریزی برای رهایی از محدودیت خدمات اقدام و اعلام کردهاند که کتابخانهها در قلمروی شمالی کشور استرالیا از 15 مِی مجدد بازگشایی میشوند. با نزدیک شدن به هفتههایی که کتابخانهها میتوانند از محدودیت خدمات رها و به طور کامل مجدد بازگشایی شوند انتظار شفافیت بیشتری داریم. در حالی که دولت میتواند بیانیههای گستردهای را در زمینۀ بازگشایی مجدد کتابخانهها بدهد، نیاز است که به دقت جزئیاتی توسط مدیران کتابخانهها برنامهریزی شود تا هر نوع تهدید باقیماندهای را برای کارکنان و کاربران به حداقل برساند. بازگشایی مجدد به معنای بازگشت به مسیری که کارها پیش از کووید19 انجام میگرفت نیست؛ بلکه به معنای اتخاذ رویکرد «عادی جدید» نسبت به خدمات کتابخانهها[2] است.
این فرصتی برای کتابخانههاست تا خدمات موجود خود را اولویتبندی کنند و بر روی خدماتی که بیشترین ارزش را برای کاربران دارد مجدد سرمایهگذاری کنند. برخی از خدماتی که در دورۀ همهگیری ایجاد شد نیاز است تا حذف شوند. ظرفیت و یا اجازه طولانیمدتی برای ارائه آن خدمات وجود ندارد. با این وجود، سایر نوآوریها احتمالاً تبدیل به بخشی از خدمات عادی خواهند شد.
به لحاظ عملی، نیاز به تمرکز بیشتر بر روی مدیریت ایمنی اقلام برای مرور و نمایش وجود خواهد داشت. مؤسسۀ خدمات کتابخانه و موزه[3]، اُسیالسی[4] و بَتِل [مؤسسۀ حافظۀ بَتِل][5] در ایالات متحده در حال همکاری برای ایجاد رویکرد مبتنی بر شواهد[6] به منظور بازگشایی ایمن فعالیتها[7]، ارائۀ اطلاعات دربارۀ چگونگی سر و کار داشتن با منابع[8]، آموزش[9] و تمیزکاری در کتابخانهها[10] هستند.
فدراسیون بینالمللی انجمنهای کتابداری[11] نیز در حال گردآوری اطلاعاتی دربارۀ راهبردهایی هستند که کتابخانههای سرتاسر دنیا میتوانند در زمانی که در حال برنامهریزی برای بازگشایی مجدد کتابخانه هایشان هستند در پیش گیرند. هر کتابخانهای برنامههای خودش را برای بازگشایی مجدد، بسته به بخش و نیازهای خاص جامعۀ کتابخانه[12] خواهد داشت، اما سیاهه وارسی زیر با ارائۀ یک چارچوب عملی[13] ملاحظات مهمی را مطرح میکند که مدیران کتابخانهها باید هنگام برنامهریزی برای بازگشایی مجدد کتابخانهشان در نظر بگیرند.
سیاهه وارسی
برنامهریزی
☐ ارزیابی ریسک/تهدید[14]
☐ طرحهای عملیات و ارتباطات[15]
☐ مرحلهبندی و زمانبندی[16] (برداشتن تعطیلی[17]، بازگشایی جزئی[18]، بازگشایی کامل[19])
☐ جشن بازگشایی کامل[20]
ارتباطات[21]
☐ آموزش و رهنمودهایی برای کارکنان[22]
☐ اطلاعاتی برای ذینفعان[23]
☐ آگاهیرسانی رسانهای از طریق تیم رسانهای سازمان
☐ اعلام خدمات در دسترس
☐ آمادگی برای سؤالات تلفنی و ایمیلی زیاد طی مراحل بازگشایی مجدد
☐ استفاده از فرصت برای گفتگو پیرامون ارزش کتابخانه
سنجههای فاصلهگذاری اجتماعی[24]
☐ علائم ترویج کنندۀ فاصلهگذاری اجتماعی[25]
☐ نشانهگذاری در کف کتابخانه[26]
☐ چینش مجدد تجهیزات[27]
☐ پیشبینی ورودی و خروجی مجزا[28]
☐ محدود کردن ساعات بازگشایی
☐ ساعات بازگشایی برای گروههای خاصی از کاربران
☐ استفادۀ محدود از فضاهایی در داخل کتابخانه (مثل اتاقهای گفتگو، کافه، دستشوییها)
☐ حضور تعداد محدودی از افراد در کتابخانه
☐ درنظر گرفتن دورۀ زمانی محدود برای حضور در کتابخانه
☐ حذف رایانهها برای ایجاد فضا میان ایستگاههای رایانهای[29]
☐ درنظر گرفتن محدودیتهای زمانی در بخشهای رایانهای
☐ محدود کردن تعداد فعالیتهای چهره به چهره
ملاحظات ایمنی[30]
☐ فعالیت در رابطه با ارزیابی ریسک بهداشت و ایمنی به منظور شناسائی نواحی با ریسک بالا[31]
☐ درنظر گرفتن برنامۀ زمانی تمیزکاری[32] با تمرکز بر نواحی مهمی مثل ابزارها و منابع مشترک[33]
☐ انجام قرنطینه یا ضدعفونی کردن اقلام بازگشتی[34]
☐ دسترسپذیر کردن پاک کنندهها و ضدعفونی کنندهها[35] برای کارکنان و کاربران
☐ نصب حائل[36] در جاهایی که سنجش فاصله گذاری اجتماعی تأثیر کمتری دارد
☐ درخواست از افراد مشکوک به بیماری[37] برای مراجعه نکردن به کتابخانه
پشتیبانی از کارکنان[38]
☐ شیفت کار به گونه ای باشد که تعداد کارکنان کاهش یابد[39]
☐ ترویج استفاده از ایستگاههای امانت خودکار[40] در جاهایی که در دسترس باشد
☐ مدیریت تقاضاها برای دریافت کمک چهره به چهره توسط کاربران کتابخانه[41]
پشتیبانی جامعه[42]
☐ تمدید دورههای امانت[43]
☐ تمدید امانتهای خودکار و مکرر[44]
☐ چشمپوشی از جریمهها[45]
عملیات[46]
☐ کارکنان را برگردانید[47]
☐ رمپ بازگشت منبع[48] را مجدد فعالسازی کنید
☐ ساختمانهای کتابخانه را مجدد بازگشایی و خدمت کتابخانۀ سیار[49] را (اگر شرایط فراهم باشد[50]) مجدد آغاز کنید.
☐ خدمات گسترده کتابخانههای خانگی[51] را ادامه دهید یا خدمات برونسپاری[52] را (اگر شرایط فراهم باشد) به سطح پیش از کووید[53] بازگردانید
☐ رایانهها را در دسترس مردم قرار دهید
☐ از تراکنشهای خودکار مالی استفاده کنید[54]
☐ تقویم برنامهها و رویدادها[55]– به صورت حضوری و مجازی[56]– را بررسی و تنظیم کنید
☐ برنامهها و رویدادهای زندۀ گروهی را به عنوان گام نهائی بازگردانید[57]
☐ بازگرداندن مجدد داوطلبان را در نظر بگیرید[58]
☐ بودجۀ 2020-2021 را از منظر حفظ تعادل سرمایهگذاری میان منابع چاپی و الکترونیکی[59] بررسی کنید.
چارچوب[60]
|
وضع موجود[61] |
محدودیتهای رها شده[62] |
محدودیتهای برداشته شده[63] |
برنامهریزی |
|||
ارتباطات |
|||
فاصلهگذاری اجتماعی |
|||
ملاحظات امنیتی |
|||
پشتیبانی کارکنان |
|||
پشتیبانی جامعه |
|||
عملیات |
بازگشایی کتابخانه- چه چیزی ایمن است؟[64]
این بستگی به سازمان کتابخانه خواهد داشت که چه زمانی کتابخانهها برای بازگشایی مجدد ایمن تلقی میشوند. ممکن است که وابسته به شرایط محلی، از قبیل میزان گذار جامعه از شیوع کووید[65]19 و نظر مقام ارشد پزشکی آن قلمرو یا ایالت مربوطه[66] باشد. زمانی که ایمنی کتابخانهها برای بازگشایی مجدد اعلام میشود، رهنمودهای مهمی وجود دارند که برای مدیریت ایمنی کارکنان و بازدیدکنندگان از کتابخانه در نظر گرفته شوند:
فاصلهگذاری فیزیکی
حفظ فاصله حداقل 1.5متری میان افراد
- تجهیزات و امکانات رایانهای را مجدد بچینید[67]
- ورودی و خروجی مجزا برای این فضا ایجاد کنید[68]
- فاصله را از نقاط اصلی خدمت علامتگذاری کنید تا از تعامل چهره به چهره بکاهید[69]
- از افرادی که احساس بیماری دارند بخواهید که دور از کتابخانه بمانند.
محدود کردن استفاده از فضا (یک نفر به ازای هر چهار متر مربع)[70]
- مساحت فضای بخش عمومی[71] را محاسبه کنید. مساحت را بر عدد 4 تقیسم کنید. تعداد افراد (از قبیل کارکنان) این فضا را به این مقدار محدود کنید.
- فضای صفبندی ایمن[72] خارج از کتابخانه ایجاد کنید- هر 1.5 متر را علامتگذاری کنید.
سر و کار داشتن ایمن با منابع فیزیکی[73]
- هنگام انتقال مجموعهها به قرنطینه دستکش بپوشید و پس از آن فوراً دستکشها را خارج کنید.
- درخواست از بازدیدکنندگان برای استفاده از ماشینهای امانت خودکار[74] برای به حداقل رساندن مبادلۀ اقلام فیزیکی[75]
- از سر و کار داشتن با پول و کارتهای اعتباری[76] اجتناب کنید- در صورت دریافت پرداختی از سرویس پرداخت موبایل[77] استفاده کنید.
ضدعفونیکردن سطحوح و اشیاء[78]
- تهیۀ مایع ضدعفونیکنندۀ دست و/یا صابون مبتنی بر الکل[79] برای کارکنان و بازدیدکنندگان
- تمیزکاری و ضدعفونی کردن تجهیزات رایانهای در دسترس کاربران
- اجتناب از اشتراک تجهیزات تماس نزدیک[80] مثل هدفونها و هدستهای واقعیت مجازی[81]
قرنطینه و ضدعفونیکردن مجموعهها
- برای محصولات کاغذی[82]، کتابها را دست نخورده پیش از آن که آنها را لمس کنید و امانت دهید به مدت 24 ساعت در یک محوطۀ قرنطینۀ اختصاصی[83] رها کنید. ضدعفونی کتابها با ضدعفونیکنندههای مایع[84] میتواند به کتابها آسیب بزند و توصیه نمیشود.
- برای دیویدیها و سایر منابع با پوشش پلاستیکی[85]، آنها را با پاککننده های الکلی[86] تمیز کنید.
- سطوح سخت و در معرض تماس خیلی زیاد[87] – از قبیل نرده ها[88]، دستگیرههای در[89]، شیرآلات[90] و کلیدهای روشنایی[91] را حداقل یکبار در روز- یا در صورت امکان بیش از یکبار- تمیز و ضدعفونی کنید.
این اطلاعات مبتنی بر رهنمودهای ارائه شده از سوی سازمان کار ایمن استرالیا[92] ، مرکز خدمات کتابخانه و موزه (آیالاماس)[93] و مرکز حفاظت اسناد شمال شرقی[94] ارائه شده است .
[1] Checklist for reopening libraries, Australian Library and Information Association
[2] ‘new normal’ approach to library services
[3] Institute of Museum and Library Services
[4] OCLC
[5] Battelle Memorial Institute
[6] evidence-based approach
[7] safe reopening practices
[8] information about how to handle materials
[9] training
[10] cleaning in libraries
[11] International Federation of Library Associations
[12] sector and the specific needs of the library’s community
[13] practical framework
[14] Risk assessment
[15] Operations and communications plans
[16] Timeline and phasing
[17] easing of lockdown
[18] partial reopening
[19] full reopening
[20] Celebration of full reopening
[21] Communications
[22] Guidelines and training for staff
[23] Information for stakeholders
[24] Social distancing measures
[25] Signage promoting social distancing (English and LOTE)
[26] Floor marking
[27] Rearrange furniture
[28] Separate entrance and exit
[29] Remove PCs to create space between terminals
[30] Safety precautions
[31] Work Health and Safety risk assessment to identify high risk areas
[32] Cleaning schedule
[33] priority areas including shared devices and materials
[34] Quarantine and/or sanitise returned items
[35] wipes and sanitiser
[36] screens
[37] unwell
[38] Staff support
[39] Shift work to reduce the number of staff in the library
[40] self-check stations
[41] Manage expectation of face-to-face assistance for library users
[42] Community support
[43] Extended loan periods
[44] Automatic and repeated loan renewals
[45] Waiving of fines
[46] Operations
[47] Bring back staff
[48] return chutes
[49] mobile library service
[50] if offered
[51] extended home library service
[52] outreach services
[53] pre-COVID level
[54] Reintroduce cash transactions
[55] calendar of programs and events
[56] in-person and virtual
[57] Reintroduce live large group programs and events as the final phase
[58] Consider reintroducing volunteers
[59] balance of investment in print and e-resources
[60] Framework
[61] Current status
[62] Restrictions eased
[63] Restrictions lifted
[64] Reopening the library – what is safe?
[65] prevalence of community transmission of COVID-19
[66] relevant state or territory’s Chief Medical Officer
[67] Rearrange furniture and computer facilities
[68] Provide a separate entrance and exit to the space
[69] Mark out the distance from the main service points, to minimize face-to-face interaction
[70] Limit the usage of the space to one person per 4 square meters
[71] area of the public floor space
[72] safe queuing space
[73] Safe handling of physical materials
[74] self-checkout machines
[75] exchange of physical items
[76] cash or credit cards
[77] tap and go
[78] Sanitizing objects and surfaces
[79] alcohol-based soap
[80] close-contact equipment
[81] headphones and VR headsets
[82] paper-based products
[83] dedicated quarantine area
[84] liquid disinfectants
[85] materials with plastic covers
[86] alcohol wipes
[87] hard, high-touch surfaces
[88] railings
[89] doorknobs
[90] faucets
[91] light switches
[92] Safe Work Australia
[93] Institute of Museum and Library Services (ILMS)
[94] Northeast Document Conservation Center