شناسه و استاندارد

دکتر محمد زره‌ساز

شماره‌ جدید نشریه الکترونیکی شناسه با محوریت موضوعی استانداردهای کتابخانه‌ای منتشر شد. سرسخن این شماره نیز مصادف با روز جهانی استاندارد منتشر می‌شود که جا دارد این روز را به همه فعالان این حوزه تبریک عرض کنیم. در رابطه با این ویژه‌نامه، انتظار داشتیم که پس از انتشار فراخوان و سفارش مطلب، محتواهای بیشتری از سوی صاحب‌نظران و کارشناسان در اختیار ما قرار می‌گرفت تا می‌توانستیم مطالب و تحلیل‌های بیشتری را در ستون تراوش نشریه ارائه دهیم. با این حال، این امکان میسر نشد و چند مطلب دریافتی در فواصل زمانی مشخص در این شماره منتشر و اطلاع‌رسانی شد. عمده مطالب دریافتی از سوی اساتید و کارشناسان همکار در طرح «تدوین استانداردهای کتابخانه‌های عمومی ایران» بودکه در مدت انجام این طرح تجربیات ذیقیمتی را در این حوزه تخصصی کسب کرده‌اند.  

 

 

 این طرح، که حقیقتاً برگ زرینی در مجموعه پژوهش‌های انجام شده توسط انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و متخصصان حوزه استاندارد و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است، در اسفند 1398 به پایان رسید و پس از اتمام طرح، کتاب «استاندارد کتابخانه‌های عمومی ایران» منتشر شد و حاصل زحمات بیش از شصت نفر از متخصصان، نمایندگان سازمان‌های مرتبط، کتابداران و دانشجویان همکار به ثمر نشست. طرح استاندارد کتابخانه های عمومی ایران، از معدود طرح‌های  حوزه عم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران است که با این گستره از مشارکت کارشناسان و سازمان‌های مرتبط با هدایت انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و پشتیبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به سرانجام رسیده است.

در مسیر انجام این طرح بزرگ، فراز و فرودهای زیادی پدید آمد و همچنان تمام ابعاد فنی و علمی آن به طور کامل تبیین و تشریح نشده است. با این حال، امیدواریم که با گذشت زمان و در دسترس قرار گرفتن مجموعه کامل گزارش‌های مرتبط با فازهای مختلف طرح و اظهار نظر کارشناسان، به دور از هیاهوهای سازمانی و تبلیغاتی، تصویر روشنی از نقاط مثبت و چالش‌های استانداردهای  تدوین شده در این مجموعه (شامل استاندارد خدمات، برنامه ها، مجموعه، کارکنان، ساعت کار، خدمات مشتریان، بازاریابی و روابط عمومی) به دست آید. همچنین امیدواریم که در آینده با سعه صدر بیشتر، زمینه انجام  چنین پژوهش‌های ملی با مشارکت حداکثری ذی‌نفعان، زیر چتر انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران فراهم شود.

جا دارد در پایان این مطلب کوتاهم گزارشی از تحولات شناسه نیز ارائه ‌دهم. خوشبختانه در روزهای اخیر شاهد تغییرات و تحولات مثبتی در نشریه بودیم. سرکار خانم مهسا پورحقانی، از اعضای خوش‌فکر هیئت مدیره دوره هفتم،  مسئولیت سردبیری نشریه را عهده‌دار شدند و از شماره بعد فعالیت خود را به طور رسمی آغاز خواهند کرد. همچنین تغییراتی در ترکیب اعضای شورای سیاستگذاری نشریه و برخی از راهبردهای آن پدید خواهد آمد که در آینده به اطلاع خواهد رسید.

 »شناسه» از آغاز فعالیتش تلاش کرده تا آهسته و پیوسته،  در مسیرتحقق رسالت و مسئولیت‌های خود به عنوان نشریه‌ای ترویجی گام بر دارد و در این مسیر همیشه متکی بر نیروهای خوش‌فکر، دلسوز، داوطلب و انجمنی بوده است. اطمینان دارم با حضور و مشارکت همکاران جدید، خون جدیدی در رگهای شناسه تزریق خواهد شد  و طی  مسیر رشد و تعالی آن در آینده روشن‌تر و هموارتر خواهد بود.

در پایان بار دیگر از شما همراهان وفادار نشریه الکترونیکی شناسه بابت همراهی‌های بی‌دریغتان سپاسگزاری کنم و تقاضا دارم تا این نشریه را با ارائه مطالب، نظرات و انتقادهای خود پشتیبانی کنید.

سرسبز و پاینده باشید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *