گوشه و کنار از اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی

گوشه و کنار از اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی

برخی از اخبار فعالیت های اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی در سال 1392 به شرح زیر است:

1. اولین دوره آموزش های استانی نظام جامع آموزش اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا (ع) واقع در پارک ملت مشهد با حضور تمامی کارکنان استان برگزار شد. به گزارش روابط عمومی کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، اولین دوره از آموزش‌های استانی نظام جامع آموزش اداره کل کتابخانه‌های عمومی برگزار شد. در این همایش آموزشی، استاد دکتر فتاحی، خانم ساناز رهنما و آقای سید جمال حقیرالسادات به ایراد مطالب آموزشی در دو مبحث “جذب فراگیر مخاطب” و “آیین مکاتبات اداری” پرداختند. رحیمی مسئول آموزشی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی روند اجرا و برگزاری همایش را خوب ارزیابی نمود و اعلام داشت: برنامه با استقبال اکثریت کتابداران در روزجمعه برگزار گردید و پس از اتمام هر مبحث، آزمون و نظرسنجی مربوطه برگزار گردید.

2. با حضور تمام اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی استان در محل دفتر استاندار، اولین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در سال 92 برگزار گردید. به گزارش روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، امیرالله شمقدری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اعلام گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های استان و شهر مشهد اعلام کرد که هم اکنون 176 کتابخانه با بیش از دو میلیون جلد کتاب در استان دایر است و 155 هزار نفر عضو فعال از خدمات آنها بهره‌مند می‌شوند. وی همچنین از افتتاح چهار ایستگاه مطالعه توسط دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ایستگاه قطار شهری مشهد خبر داد و گفت این طرح طبق برنامه‌ریزی ها تا آخر سال به 50 ایستگاه مطالعه خواهد رسید. در این جلسه منصور واعظی دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، استان خراسان رضوی را از نظر عضویت شاخص و از بُعد فضای مطالعاتی نامطلوب توصیف کرد و از مسئولین استانی خواست تا برای روشن نمودن وضعیت کتابخانه مرکزی اقدامات لازم را تسریع نمایند. وی همچنین از تخصیص به موقع نیم درصد سهم درآمد شهرداریها سخن به میان آورد و اعلام کرد که این میزان حداقل سهمی است که یک شهردار می بایست تخصیص اعتبار کند و اگر شهرداری بیش از این میزان را پرداخت کند باید مورد تشویق نهادهای دولتی قرار گیرد.

3. جلسه هم‌اندیشی با اصحاب رسانه به دعوت مدیرکل کتابخانه های عمومی استان و در محل سالن جلسات اداره کل کتابخانه‌ها با محوریت استفاده از ظرفیت رسانه‌ در تولید محتوا، حساس‌سازی و گفتمان‌سازی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی برگزار گردید. به گزارش روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، شمقدری مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان بر جایگاه ویژه رسانه در حساس‌سازی، گفتمان‌سازی و تولید محتوا در اولین جلسه اتاق فکر مشترک تاکید کرد. وی با بیان اینکه گفتمان‌‌سازی و مشارکت مسئولان و نخبگان ارشد استانی در موضوع کتاب و کتاب‌خوانی از اولویت‌های این اداره کل است اعلام کرد: ما باید به رهنمودها و فرمایشاتی که مقام معظم رهبری در زمینه ترویج و فرهنگ‌سازی کتاب و کتاب‌خوانی دارند، توجه ویژه داشته باشیم. وی در ادامه ضمن اشاره به اقدام ویژه اخیر سایت تخصصی مقام معظم رهبری در ایجاد صفحه‌ای اختصاصی در فضای مجازی برای کتاب و کتاب‌خوانی گفت: این اقدام بایستی سرلوحه و الگو قرار گیرد، هم اینک دو موضوع مهم در سایت رهبر فرزانه انقلاب مورد بحث و پیگیری قرار داده شده است: یکی شعار سال و دیگری موضوع کتاب و کتابخوانی. در پایان جلسه مصوب گردید نشست مشترک اتاق فکر با اصحاب رسانه بطور فصلی برگزار گردد .

4. در سومین جلسه خیرین کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در کتابخانه عمومی شهدا، هدیه‌ یک میلیارد تومانی دبیرکل کتابخانه های عمومی کشور در سفر به مشهد مقدس اهدا شد. به گزارش روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، شمقدری مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان، جلسه انجمن خیرین کتابخانه‌ها را در کتابخانه شهدا با اعلام دستور کارهای انجام شده آغاز نمود. وی همچنین از دریافت دستور اعتبار 10 میلیارد ریالی از دبیر کل نهاد کتابخانه‌ها برای کتابخانه مرکزی استان خبر داد و ادامه داد علاوه بر این پیگیری‌های صورت گرفته، اعتبار 10 میلیارد ریالی از شهرداری و 10 میلیارد ریالی از استانداری در حال تخصیص است. غلامحسین حیدری، رییس هیئت مدیره انجمن خیرین کتابخانه‌های عمومی استان نیز از شناخت و بررسی وضعیت خیرین استان خبرداد و اعلام کرد گروهی از افرادی که دارای تمکن مالی وخیر شناسایی شده‌اند باید در جلسه‌ای دعوت و بهره‌برداری مناسب جهت دریافت کمک این خیرین صورت گیرد.

5. برای اولین بار مرکز مبادله کتاب استان خراسان رضوی راه اندازی شد. کارشناس منابع اداره کل کتابخانه‌های استان اعلام کرد: نظر به ضرورت توزیع عادلانه و مطابق نیاز منابع به کتابخانه‌های استان، برای اولین بار اقدام به راه اندازی مرکز مبادله کتاب استان شد. به گزارش روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، هادی حافظی کارشناس منابع اداره کل کتابخانه‌های استان، خبر از راه‌اندازی اولین مرکز مبادله کتاب در سطح استان را داد. وی با بیان اینکه بر اساس اطلاع‌رسانی انجام شده برای روسای کتابخانه‌های شهرستان‌ها، تاکنون سه شهرستان مشهد و فریمان و کاشمر این طرح را اجرایی و اقدام به انتخاب کتب مورد نیاز خود کرده‌اند. وی همچنین شهرستان‌های چناران، تایباد و گناباد را نیز به‌عنوان شهرستان‌هایی اعلام کرد که به زودی جهت انتخاب کتابهای مورد نیاز خود، نوبت‌دهی خواهند شد.

6. در جلسه شواری مدیران ستادی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خبر از راه‌اندازی میز روستا برای حمایت از ظرفیت کتاب‌خوانی روستایی خبر داد. به گزارش روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی، شمقدری از راه‌اندازی میز خدمت روستایی با همکاری نخبگان جوان روستایی استان خبر داد و اعلام کرد: از مزایای راه‌اندازی این پروژه مشترک می توان به بررسی وضعیت موجود کتابخانه‌های روستایی استان و تشکیل بانک اطلاعاتی از ظرفیت‌های موجود، تهیه و تدوین طرح جامع توسعه و گسترش کتابخوانی، اطلاع رسانی و مدیریت دانش در روستا، آموزش تسهیل‌گری و توانمند سازی کتابداران روستایی اشاره کرد. وی بررسی راههای موثر مشارکتهای مردمی و شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های مادی و معنوی استان در جهت تقویت، تجهیز و گسترش کتابخانه‌های روستا، تمرکز بخشی برنامه‌ها ، تصمیمات و طرح‌های مشارکتی مردمی، پیگیری و کمک به برنامه های اوقات فراغت و مسابقات فرهنگی ادبی در جامعه روستایی و گسترش فعالیت‌های فوق برنامه‌ای را از دیگر مزایای راه‌اندازی میز روستا در این اداره کل دانست. وی همچنین ابراز امیدواری کرد تا با اجرای این طرح، کتابخانه های روستایی فرصتی برای شکوفا شدن بدست آورند.

میلاد معین الدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *