نکاتی برای موفقیت کتابداران جوان

نکاتی برای موفقیت کتابداران جوان

همه ما روزگاری را در دوران جوانی و تازه‌کاری سپری می‌کنیم. این دوران، دوران گذار است و هرکس به فراخور تلاش خود توشه برمی‌چیند و بعد از چند صباحی به کتابداری حرفه‌ای و تجربه‌مند تبدیل می‌شود. هر کتابدار تجربه‌مندی آینه‌ای از تجربیات روزگار گذشته بر اوست و چه نیکوست که کتابداران جوان، آن‌هایی که تازه در این راه قدم گذاشته‌اند با چراغ تجربه پیشینیان خود راه بپیمایند و هرزمان که احساس کردند خود راهکاری سودمندتر دارند، آن را جایگزین کرده و به آیندگان خود هدیه کنند. آنچه در ادامه خواهد آمد باورهای حاصل از تجربیات و مطالعاتی است که طی 16 سال کتابدار بودن کسب کرده‌ام. امیدوارم که کتابداران جوان این نکات را با اندیشه خود تلفیق کنند و طرحی نو در زندگی خود دراندازند و مسیر تعالی را بیش‌ازپیش بپیمایند.

-به کاری که در حال انجام آن هستی ایمان داشته باش. شغل یا رشته به تو ارزش و شخصیت نمی‌دهد. تو با نحوه کار کردن خود حرفه خود را ارجمند می‌سازی. از ابتدا ایده‌های بلندپروازانه داشته باش، اما خیال‌بافی نکن. هر کاری واقعیت‌های خاص خود را دارد. کلان بیندیش و خرد خرد عمل کن.

-بپذیر فعالیت‌های خشک، روتین و خسته‌کننده‌ای نیز وجود دارند که ناچار به انجام آن هستی. پس بجای شکوه و غر زدن منتقد باش. می‌دانی که در انتقاد، پس از شناخت معایب، ارائه راهکار وجود دارد. در بیان ایده‌های منتقدانه خود، اول از همه اعتمادبه‌نفس داشته باش و در اجرا راسخ باش.

– بخشی از کاستی‌ها را بپذیر اما اجازه نده کاستی‌ها تو را مدیریت و متوقف کنند. مدیر عملکرد خود باش و در رفع کاستی‌ها کوشا. اگر در کار به مشکل خوردی نگران و مأیوس نشو. بازنده واقعی کسی است که رقابت نمی‌کند. پس مجدداً بررسی کن، برخیز و از نو شروع کن.

– زمانی که ایده‌ای در سرداری و نیازمند حمایت مدیران و مسئولان هستی تنها بیان نکن که تو چه می‌خواهی؟ بلکه شرح بده چگونه همه‌چیز به نفع همه است؟ (این‌گونه حمایت دیگران با تو خواهد بود)

– کارهایی را که دشوار به نظر می‌رسد با جسارت شروع کن این کار باعث بالا رفتن اعتمادبه‌نفس، اراده و دانش تو خواهد شد و به‌مرور از تو موجودی خواهد ساخت سرشار از انرژی و خلاق. برای شروع کار از تجربه‌های دیگران استفاده کن اما دنباله‌روی بدون اراده نباش. شکاف‌ها و اشتباهات کارهای دیگران را بشناس و تصمیم بگیر کار را به شیوه درست‌تر و بهتر انجام دهی.

– در کار خود تمرکز داشته باش. اگر شعاع نور ذره‌بین متمرکز شود جنگلی را به آتش خواهد کشید. پس تمرکز در کار را هیچ‌گاه فراموش نکن. بامطالعه در زمینه‌های مختلف حوزه افکار و رؤیاهای خود را توسعه بده. مطالب مدیریت، روانشناسی، فناوری، تاریخ، فلسفه و … هریک در جایگاه خود رازهایی را برای تو روشن خواهند ساخت. (تمرکز و توسعه جمع اضداد است اما رنگین‌کمانی زیبا خلق خواهد کرد)

– با افراد مختلف ارتباط برقرار کن. هرچه نقاط شبکه ارتباطات اجتماعی تو گسترده‌تر باشد، دریچه‌هایی نو از تفکر و خلاقیت برایت باز خواهد شد.

– اجازه نده باورهای گذشته برایت تبدیل به عادت شوند. هرازگاهی افکار و ذهنیات خود را شخم بزن و بذری نو بکار. پس در هیچ‌چیز تعصب نداشته باش و به هر چیز از زاویه‌ای نو بنگر. حرف حق را بپذیر از هرکس که باشد. سعی نکن روی اشتباهات خود سرپوش بگذاری. وقتی انتقادات دیگران را با آغوش باز می‌پذیری موجب ارتقاء خود شده‌ای. (عیب‌هایم را جلوی رویم بگو و خوبی‌هایم را پیش دیگران) هرگز مغرور نباش و با همه خاضعانه برخورد کن تو همیشه نیاز داری از دیگران بیاموزی.

– گام اول انجام هر کاری، شروع کردن آن است. پس برخیز و آغازگر باش. بیندیش چگونه… برخی از افعالی که را که با “ن” شروع می‌شوند از ذهنت حذف کن. “نمی‌شود”، “نمی‌توانم”، “نیست”، “ندارم” و … محال است.

شهربانو صادقی گورجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *