مقدمه ­ای کوتاه بر اینفوگرافی منابع پیشنهادی مصوب برای سرفصل مدیریت در رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی

 

مقدمه ­ای کوتاه بر اینفوگرافی منابع پیشنهادی مصوب برای سرفصل مدیریت در رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی

اینفوگرافی حاضر در راستای بررسی منابع پیشنهادی مصوب برای “سرفصل مدیریت” در برنامه­ های درسی گرایش­ های اطلاعات و دانش­ شناسی طراحی شد. در این نوشتار چهار گرایش در مقطع کارشناسی ارشد تحت عناوین:

1) گرایش مدیریت اطلاعات، 2) گرایش مطالعات کتابخانه­ های عمومی، 3) گرایش کتابخانه­ های دانشگاهی،  4) گرایش مطالعات آرشیوی انتخاب شد و لیست منابع پیشنهادی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تفکیک از سایت مربوطه استخراج شد. از آنجایی­ که هدف و ایده اصلی، یافتن جایگاه سرفصل مدیریت در گرایش­ های مذکور است، پس تنها به ذکر قالب­ منابع (کتاب، مقاله، پایا­ن ­نامه) پیشنهادی و تعداد ارقام آماری این سرفصل اکتفا شده است. شایان ذکر است که لیست­ های مذکور توسط شورایعالی برای استفاده به مدت پنج سال پس از تاریخ تصویب هریک از آن­ها ارائه شده است و با توجه به گذشت این بازه زمانی هم اکنون نیازمند بازنگری است.

 

 

13 Somaye Panahi

براساس آمار بدست آمده از این بررسی، نکاتی قابل توجه از آن استنباط شد که به شرح ذیل ارائه می­ شود:

  1. با نیم نگاهی به قالب­ های نوشتاری در اینفوگرافی می ­توان به وضوح به جای کاملا خالی پایان­‌نامه‌­ها یا به قولی همان “گنج ناشناخته­ رها شده” (دیانی، 1378) و نقش تقریبا کمرنگ مقالات بویژه مقالات فارسی پی برد. انتظار می‌­رود که شورای‌عالی باحداقل معرفی چند پایان­‌نامه برتر جهانی و مقالات داغ، خلاء موجود در این حوزه­ را مرتفع نماید.
  2. در گرایش مدیریت اطلاعات، منابع پیشنهادی فارسی و انگلیسی روی­‌هم رفته با قدمت متوسط 10 سال محاسبه شد (با احتساب گذشت پنج سال از تاریخ تصویب منابع پیشنهادی). حتی برخی منابع به تفکیک قدمتی بیش از 20 سال معرفی شده‌­­اند. باتوجه به پیشرفت­ه‌ای روزافزون حوزه مدیریت، بهتر است هرچه سریع­تر، بازنگری مجدد صورت گیرد.
  3. در گرایش مدیریت کتابخانه­‌های عمومی و همچنین گرایش مدیریت کتابخانه­‌های دانشگاهی، قدمت متوسط منابع پیشنهادی فارسی و انگلیسی جمعا 3 سال محاسبه شد (با احتساب گذشت پنج سال از تاریخ تصویب منابع پیشنهادی). خوشبختانه به‌­نظر می­‌رسد که برای سرفصل مدیریت در این دو گرایش، منابع روزآمدی معرفی شده است.
  4. در گرایش مطالعات آرشیوی، منابع پیشنهادی فارسی و انگلیسی روی­‌هم رفته با قدمت متوسط 15 سال محاسبه شد (با احتساب گذشت پنج سال از تاریخ تصویب منابع پیشنهادی). چنین استنباط می‌­شود که این گرایش هنوز به مبانی نظری سنتی وابسته است، اما باتوجه به پیشرفت­‌های اخیر در زمینه نگهداری و حفاظت از اسناد، باید منابع جدیدی در راستای عملکردهای واقعی مجموعه­‌های آرشیوی معرفی شود.

سمیه پناهی، ارشد علم اطلاعات و دانش­‌شناسی، دانشگاه قم

{jcomments on}

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *