مقدمه ای کوتاه بر اینفوگرافی منابع پیشنهادی مصوب برای سرفصل مدیریت در رشته علم اطلاعات و دانششناسی
اینفوگرافی حاضر در راستای بررسی منابع پیشنهادی مصوب برای “سرفصل مدیریت” در برنامه های درسی گرایش های اطلاعات و دانش شناسی طراحی شد. در این نوشتار چهار گرایش در مقطع کارشناسی ارشد تحت عناوین:
1) گرایش مدیریت اطلاعات، 2) گرایش مطالعات کتابخانه های عمومی، 3) گرایش کتابخانه های دانشگاهی، 4) گرایش مطالعات آرشیوی انتخاب شد و لیست منابع پیشنهادی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تفکیک از سایت مربوطه استخراج شد. از آنجایی که هدف و ایده اصلی، یافتن جایگاه سرفصل مدیریت در گرایش های مذکور است، پس تنها به ذکر قالب منابع (کتاب، مقاله، پایان نامه) پیشنهادی و تعداد ارقام آماری این سرفصل اکتفا شده است. شایان ذکر است که لیست های مذکور توسط شورایعالی برای استفاده به مدت پنج سال پس از تاریخ تصویب هریک از آنها ارائه شده است و با توجه به گذشت این بازه زمانی هم اکنون نیازمند بازنگری است.
براساس آمار بدست آمده از این بررسی، نکاتی قابل توجه از آن استنباط شد که به شرح ذیل ارائه می شود:
- با نیم نگاهی به قالب های نوشتاری در اینفوگرافی می توان به وضوح به جای کاملا خالی پایاننامهها یا به قولی همان “گنج ناشناخته رها شده” (دیانی، 1378) و نقش تقریبا کمرنگ مقالات بویژه مقالات فارسی پی برد. انتظار میرود که شورایعالی باحداقل معرفی چند پایاننامه برتر جهانی و مقالات داغ، خلاء موجود در این حوزه را مرتفع نماید.
- در گرایش مدیریت اطلاعات، منابع پیشنهادی فارسی و انگلیسی رویهم رفته با قدمت متوسط 10 سال محاسبه شد (با احتساب گذشت پنج سال از تاریخ تصویب منابع پیشنهادی). حتی برخی منابع به تفکیک قدمتی بیش از 20 سال معرفی شدهاند. باتوجه به پیشرفتهای روزافزون حوزه مدیریت، بهتر است هرچه سریعتر، بازنگری مجدد صورت گیرد.
- در گرایش مدیریت کتابخانههای عمومی و همچنین گرایش مدیریت کتابخانههای دانشگاهی، قدمت متوسط منابع پیشنهادی فارسی و انگلیسی جمعا 3 سال محاسبه شد (با احتساب گذشت پنج سال از تاریخ تصویب منابع پیشنهادی). خوشبختانه بهنظر میرسد که برای سرفصل مدیریت در این دو گرایش، منابع روزآمدی معرفی شده است.
- در گرایش مطالعات آرشیوی، منابع پیشنهادی فارسی و انگلیسی رویهم رفته با قدمت متوسط 15 سال محاسبه شد (با احتساب گذشت پنج سال از تاریخ تصویب منابع پیشنهادی). چنین استنباط میشود که این گرایش هنوز به مبانی نظری سنتی وابسته است، اما باتوجه به پیشرفتهای اخیر در زمینه نگهداری و حفاظت از اسناد، باید منابع جدیدی در راستای عملکردهای واقعی مجموعههای آرشیوی معرفی شود.
سمیه پناهی، ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه قم
{jcomments on}