فعاليت سال اول دور چهارم انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران (شاخه خراسان) در یک نگاه

فعاليت سال اول دور چهارم انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران (شاخه خراسان) در یک نگاه

چهارمین دور از فعالیت های انجمن شاخه خراسان پس از تعیین اعضای هیات مدیره و تشکیل کمیته هاي آن با سرلوحه قرار دادن شعار “با هم برای همه” با رویکردی متفاوت تر از پیش، از خرداد ماه سال جاری (1390) آغاز به کار کرد. این فعالیت ها که به دنبال نشستهای پی در پی اعضای هیات مدیره انجمن و تصمیم ­گیری ­ها و رای زنی­ های بسیار شکل گرفت را می توان در پنج گروه عمده جای داد.

گروه اول به برگزاری همایش ­ها اشاره دارد که نخستین نمود عینی آن برگزاری همایش با شکوه “از کتابداری تا دانش شناسی” در 26 مهرماه بود. این همایش که با هدف آشنایی هر چه بیشتر دانشجويان ورودی جديد با رشته و پاسخ به چرایی های تغییر نام آن برگزار شده بود با  همراهی گروه های زیادی از اساتید، مدیران گروه ها، کتابداران و دانشجویان سه دانشگاه فردوسی مشهد، امام رضا(ع) و پیام نور همراه بود. عمده برنامه­های این همایش را سخنرانی اساتید رشته “آقای دکتر فتاحی، آقای دکتر دیانی، خانم دکتر انصاری”، دانشجویان دکتری و پرسش و پاسخ با حضور مدیران گروه ها در قالب پنل تشکیل می­ داد.

 

 

سخنرانی و پاسخ دکتر فتاحی به “گرایش به سمت دانش شناسی چرا؟” /پاسخ دکتر دیانی به “دانش شناسی به جای دانش ­گستری چگونه؟/ وتوضیحات خانم انصاری دال بر”مادر بودن رشته کتابداری”، معرفی پیشکسوتان حرفه در قالب کلیپ و بیان تجربیات دانشجویان دکتری با عنوان طعم 12 سال کتابدار بودن، ستون اصلی این همایش را تشکیل می داد.

 دومین نمود عینی فعالیت های این گروه، برگزاری همایش “مهارتهای کاربردی کار آفرینی و بازاریابی برای کتابداران”  در  24 آبان ماه بود. در این همایش مقوله های کار آفرینی، بازاریابی، برند سازی و… محور اصلی را تشکیل می داد که از اینن جهت همایش منحصری بود. سخنرانی آقای دکتر حدادیان در مورد الگوی سه عنصری انسانی بودن/ نیاز و خواسته/ و مبادله ، انتقال تجربیات آقای دکتر کفاشان و خانم ژیلا حصاری از بخش های ارزنده این همایش بود.

 سومين نمود برگزاری نشست تخصصی اعضای هیات مدیره انجمن با مدیران و مسئولین نهاد کتابخانه های عمومی مشهد با هدف ایجاد و حفظ تعامل بیشتر بین کتابداران، ارائه راهکارهای عملی برای ترویج فرهنگ مطالعه در 277 آبان ماه بود. از عمده مهمانان این نشست می توان، از آقای شاهرخ عربشاهی، مسئول کمیته برنامه ریزی و اتاق فکر انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان مشهد، خانم زهرا باقرزاده، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان مشهد و خانم ماریه رحیمی، معاون اداره کتابخانه های عمومی شهرستان مشهد نام برد. از عمده دستاوردهای مهم این نشستت می توان به آگاه شدن مديران نهاد كتابخانه‌هاي عمومي خراسان از دغدغه هاي اعضاي انجمن راجع به كتابخانه هايي عمومي و معرفي خدمات اين كتابخانه ها توسط مديران  اشاره داشت.

همایش “رهبری و سرپرستی کارآفرینان” چهارمين نمود این فعالیتها، در 13 اسفند کلید خورد.  محورهای کلیدی این همایش را سخنان آقای دکتر حدادیان در مورد “شش کلاه تفکر”، “شش کفش عمل”، “شش مدال ارزش” تشکیل می داد. همچنین مولفه های رهبری از جمله “توجه به وجود”، “نگاه کلان  و استراتژیک”، “توجه به اصلاح و تحول رهبران” و….. توسط آقای دکتر کفاشان مورد بحث قرار گرفت.

دومین گروه از  فعالیت های این دوره به برگزاری کارگاه های آموزشی در فصل  پاییز و زمستان  سال جاری اختصاص دارد. برگزاری بیش از 8 کارگاه آموزشی با موضوعات متنوع و کاربردی ( شیوه های نگارش علمی/ دکتر فتاحی، مهارتهایی پایان نامه نویسی/دکتر صنعت جو، راهنمایی پایان نامه های تحصیلات تکمیلی ویژه اعضای هیات علمی/ دکتر فتاحی، تعاملات بین فردی…/دکتر فتاحی، خانم رهنما، و سلسله کارگاه های کارآفرینی ../ دکتر حدادیان و دکتر کفاشان” از جمله فعالیت های این گروه بود. حضور بیش از 500  شرکت کننده، استقبال افراد بسیار از نهادها و سازمان های مختلف و پیشنهاد برگزاری کارگاه های آموزشی توسط انجمن شاخه خراسان در سازمانهای و ارگانهای دولتی و غیر دولتی از مهم ترین دستاوردهای برگزاری این کارگاه ها بود.

 سومین گروه از فعالیتهای انجمن در این دوره به فعالیت های پژوهشی اختصاص دارد. تشکیل تیم پژوهشی و برگزاری جلسات هر دو هفته یک بار با هدف برنامه­ ریزی و پیشبرد فعالیت های پژوهشی از جمله طراحی پایگاه ابزار های پژوهشی، تدوین اولویت های پژوهشی برای پژوهشگران و دانشجویان، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب، برگزاری جلسات ژورنال کلاب و…. تنها بخشی از برنامه های این گروه است. برگزاري جلسه آشنايي با اصول نقد علمي توسط محمد زره ساز درر 20 آذرماه، همچنين جلسه نقد و بررسی کتاب ارزش ها و جذابیت های رشته کتابداری و اطلاع رسانی از دکتر فتاحی درر چهارم دی ماه سال جاری، گردآوری داده های پایگاه ابزارهای پژوهش و طراحی آن و در دست اقدام بودن سایر تصميم گيري ها و مصوبات این کمیته از دیگر نمودهای عینی این گروه است.

 چهارمین گروه از فعالیت ها به فعالیت های کمیته انتشارات اشاره دارد. برنامه ریزی، تنظیم و تدوین و انتشار نشریه الکترونیکی خاص انجمن شاخه خراسان با عنوان شناسه، گرداوری و آماده سازی پکیج دیداری شنیداری کارگاه های آموزشی انجمن در قالب دی وی دی، طراحی و چاپ بروشورهای انجمن، طراحی و چاپ پوستر ها و بنرهای کارگاه ها و همایش های انجمن از جمله فعالیتهای این گروه می باشد. 

پنجمین گروه از فعالیت ها، امور مربوط به كميته تخصصي راجع به تدوين آيين نامه و بروز رسانی وب سایت انجمن است كه چند جلسه نيز اين كميته برگزار نموده است. ساير فعاليت هاي انجمن در رابطه با برقراری ارتباط با نهادها و سازمانهای مختلف، تشکیل گروه ها و تعیین رابطه در سازمان ها، اطلاع رسانی برنامه های انجمن، هماهنگی جلسات بوده است.

 معتقدم انجمن خانواده ماست هریک از ما به عنوان فرزندان این خانواده می بایست نقشی را به عهده بگیریم. زیباست وقتی می ببینیم همه در کنار هم برای همدیگر و برای تعالی حرفه تلاش می کنند.

زهرا ناصری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *