داستان پاييزه و زمستانه کمیته آموزش

داستان پاييزه و زمستانه کمیته آموزش

در برنامه راهبردی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران پنج حوزه هدف مشخص شده است. این حوزه های هدف عبارتند از:1. رهبری، حمایت و تاثیر گذاری 2. آموزش 3. پژوهش 4. آگاهی رسانی و 5. ارتباط و تعامل. آموزش از آن جهت اهمیت یافته است که “اعضای انجمن، هویت محتوایی و پایه های قدرت آن محسوب می شوند” و “ارتقا سطح دانش و مهارت جامعه حرفه ای اعم از عضو و غیر عضو مورد توجه انجمن است”. در این راستا نخصتین راهبرد در حوزه هدف آموزش – یعنی برنامه ریزی جهت ارائه آموزش های غیررسمی به افراد عضو و غیرعضو به منظور ارتقاء و روزآمدسازی دانش و مهارت های مورد نیاز کتابداران و اطلاع رسانان – از طریق برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی تحقق می یابد (پریرخ، شریف، 1390). کمیته آموزش انجمن در دوره چهارم برنامه ای برای شش ماه دوم سال 1391 در قالب 7 کارگاه آموزشی به طور متوسط هر ماه دو کارگاه، تدوین کرد و به اجرا گذاشت. نخستین کارگاه آموزشی انجمن در 25 آبان ماه کلید خورد و آخرین کارگاه آموزشی – کارگاه کارآفرینی از ایده تا اجرا: 5. مهارت های مدیریت و سرپرستی برای کتابداران – با هدف گردهم آیی و افزایش گستره مخاطبان به صورت همایشی یک روزه در تاریخ 13 اسفند ماه برگزار شد.

مهارت های نگارش پایان نامه توسط سرکار خانم دکتر صنعت جو، در کارگاه نخست مورد بحث قرار گرفت. به گونه ای که اصول مورد تووجه از گام اول تا جلسه دفاع پایان نامه مشخص شد و برخی زوایای ناگفته آشکار گردید. در کارگاه بعدی دکتر رحمت الله فتاحی فنون و شیوه های نگارش مقالات علمی را در یک نیم روز به آموزش گذاشتند. توجه به اصالت، نوآوری، کیفیت، سودمندی و اثربخشی موضوع مقاله از نخستین مطالب طرح شده در این کارگاه آموزشی بود. در برنامه پاییزه و زمستانه انجمن پنج کارگاه با موضوع کارآفرینی از ایده تا اجرا برنامه ریزی شده بود. در اولین کارگاه از سلسله کارگاه های کارآفرینی سازمانی و ارتقاء موقعیت شغلی پرداختیم. ارزش ثروت و تفاوت آدم های کارآفرین و غیرکارآفرین در این کارگاه آشکار گردید. در این سلسله کارگاه ها میزبان دکتر حدادیان از گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد بودیم که به همراه یکی از دانشجویان دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردووسی مشهد جناب آقای مجتبی کفاشان کارآفرینی را به مرکز توجه ما آوردند. در وقفه ای میان سلسله کارگاه های کارآفرینی، موضوع تعاملات بین فردی برای کتابداران کتابخانه های عمومی / دانشگاهی با مخاطبانی از نهاد کتابخانه های عمومی، سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تدریس خانم ساناز رهنما و دکتر رحمت الله فتاحی برگزار شد. در این کارگاه تجربه فعالیتی پژوهشی در قالب پایان نامه کارشاسی ارشد خوراک نظری مناسبی در ترکیب با اندوخته های گاه تجربی استاد فتاحی فراهم ساخت. در کارگاه بعدی کارآفرینی از ایده تا اجرا (2) به موضوع کارآفرینی و روش های ایجاد کسب و کار پرداخته شد. هنر اعتمادسازی و قانون مندی از مباحث طرح شده در این نشست بود. پس از آن، کارگاه کارآفرینی از ایده تا اجرا (3) مهارت های خلاقیت مالی برای کارآفرینان مورد بحث قرار گرفت. کارگاه های کارآفرینی از ایدا تا اجرا (4) با بحث پیرامون مهارت های کاربردی مدیریت ذهن برای کارآفرینان پیگیری شد. قانون افزایش، قانون کوشش معکوس، قانون کلام – ذهنیت – عملکرد و قانون تمرکز با مثال هایی طرح شد و برخی از تکنیک های مدیریت ذهن بیان گردید. آخرین کارگاه آموزشی کارآفرینی نیز با موضوع مهارت های مدیریت و سرپرستی برای کتابداران به صورت همایشی یک روز برگزار شد تا پایان خوشی باشد بر فعالیت های کمیته آموزش انجمن در سال 1391. 

سخن پایانی آن که کمیته آموزش در حال برنامه ریزی کارگاه های آموزشی برای شش ماهه نخست سال 1392 است. برنامه ای که طبق توافق اعضای هیات مدیره با همکاری دفتر کالج دانشگاه و آموزش های آزاد دانشگاه فردوسی مشهد اجرا خواهد شد. علاوه بر برنامه کارگاه های شش ماهه نخست سال 1392، که به زودی اعلام خواهد شد، اجرای شیوه دیگری از فعالیت در حوزه آموزش، یعنی معرفی مدرس برای سازمان ها و مراکز متقاضی در حال بررسی و امکان سنجی است.

با سپاس ویژه از خانم ها جلیلی، سعیدی، زره ساز و آقای خسروی، جناب آقای رستگار مقدم از سازمان کتابخانه ها، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و جناب آقای منصور میرزایی که زحمت هماهنگی مکان برگزاری کارگاه در مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی، همواره بر دوش ایشان بود.

منابع:

پریرخ، مهری، شریف، عاطفه (1390). پژوهشی پیرامون تدوین برنامه راهبردی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، اطلاع رسانی، 8 (3) : 55-84.

دکتر عاطفه شریف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *