نشریه الکترونیکی شناسه

ISSN: 2538-5534​

اهلی شدن: سه گام برای موفقیت در حرفه و رشته

beglu issu08

اهلی شدن: سه گام برای موفقیت در حرفه و رشته اهلی کردن یعنی: ایجاد علاقه کردن.     آنتوان دو سنت اگزوپری علاقه را می‌توان نوعی پیوند‎ داشتن و دوست‎داشتنی تعریف کرد که با دل‎بستگی همراه است. دل‎بستگی‌ای که آدمی را با خود می‌کِشَد. جذبه‌ای درونی که در نهاد همه هست. با این‌حال، تکثر و تنوع نیازها، […]

گامی کوچک برای موفقیت: از پذیرش در دانشگاه تا همکاری با شناسه

Baghestani issu08

گامی کوچک برای موفقیت: از پذیرش در دانشگاه تا همکاری با شناسه زمانی که در دانشگاه در رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی پذیرش شدم، بر خلاف برخی افراد، از قبول شدنم در این رشته بسیار خرسند بودم. شاید نباید زیاد اغراق کنم که خانواده، بسیار موافق ادامه تحصیل در این رشته بودند؛ زیرا دو نفر از […]

هنر آهسته‌خوانی

Fakhartabasi issu09

هنر آهسته‌خوانی [1] نویسنده: پاتریک کینگزلی [2]  مترجم: ملیحه فخار‌طبسی اگر در حال خواندنِ نسخه چاپیِ این مقاله هستید، امید است فقط نیمی ازآنچه را نوشته‌ام دریابید. اما اگر نوشته‌ام را برخط می‌خوانید، ممکن است حتی یک‌پنجم آن را هم به پایان نبرید. از پروژه‌های پژوهشیِ دوگانه‌ای که اخیراً انجام‌شده ـ به ترتیب، یکی پروژه […]

خواندن به قصد لذت و توانمندسازی

Momenzadei issu09

خواندن به قصد لذت و توانمندسازی در یک گزارش جدید در متن پژوهشی ارزنده، مزیت‌های خواندن به‌قصد لذت نشان داده‌شده است.  شواهدی ارزنده با جستجویی سریع در اینترنت و استفاده از اصطلاح «خواندن به‌قصد لذت»، 39 میلیون صفحه اینترنتی پربازدید برای شما نمایش داده خواهد شد که دارای طیف عظیمی از «شواهد» و گزارش‌ها می‌باشند. […]

خواندن در محيط الكترونيكي و مجازي

Mosavii issu09

خواندن در محيط الكترونيكي و مجازي  در محيط رو به ديجيتالي شدن، خوانندگان (به‌ویژه خوانندگان جوان) به‌تدریج، رفتار مطالعه از  روي صفحه نمايشگر و استفادۀ فزاينده از انواع راهبردها (مثل مرور و تشخيص کلیدواژه‌ای) را براي غلبه بر محيط اطلاعاتي در خود ايجاد می‌کنند. با توسعۀ کتاب‌های الكترونيك و ابزارهاي مطالعه آن، سليقه رسانه‌ای مصرف‌کنندگان […]

راه‌اندازی باشگاه کتاب در ده گام

Akhshik issu09

راه‌اندازی باشگاه کتاب در ده گام شاید شما هم گروه‌هایی را دیده باشید که اعضای آن به‌صورت مجازی یا غیرمجازی جلسه‌های منظمی را تشکیل می‌دهند، پیرامون کتاب‌هایی که خوانده‌‌اند بحث و تبادل‌نظر می‌کنند و تجربه‌ خود از خواندن کتاب‌های مختلف را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. باشگاه کتاب، باشگاه کتاب‌خوانی، حلقه مطالعاتی، گروه کتاب‌خوان و […]

بمب اطلاعات و لذت خواندن

zerehsaz issu09

بمب اطلاعات و لذت خواندن در عصر حاضر، حجم زیادی از اطلاعات در دسترس عموم مردم قرار دارد. فن‌آوری اطلاعات به‌ویژه اینترنت یکی از عوامل مهم و مؤثر در افزایش کمّی اطلاعات قابل‌دسترس است. ازاین‌رو این انتظار وجود دارد که مردم به دلیل فراهم شدن قابلیت دسترسی به حجم انبوهی از اطلاعات، از سطح آگاهی […]

رویکردهای ما به پویاسازی حرفه: چگونه می توان خود را برای خدمت بهتر به جامعه پویا ساخت

02

رویکردهای ما به پویاسازی حرفه: چگونه می توان خود را برای خدمت بهتر به جامعه پویا ساخت درآمد: اشاره ای به چرایی این بحث به جرات می­توان گفت همه حرفه هایی که در جامعه زنده مانده و اثربخش بوده اند در یک ویژگی با هم مشترک هستند و آن «پویایی» است. برعکس، حرفه هایی که […]

ترویج خواندن: چه کرده‌ایم؟ چه می‌کنند؟

Saboori issu09

ترویج خواندن: چه کرده‌ایم؟ چه می‌کنند؟ مقوله کتاب‌خوانی، دسترسي به اطلاعات و ترويج مطالعه از مؤلفه‌هاي اصلي دنياي جديد است. با کتاب خوب است که انسان رشد مي‌کند و براي حرکت آماده مي‌شود. مطالعه و اطلاعات، عامل مهم توسعه و ايجاد فرهنگ محسوب می‌شوند و کم و کيف پيشرفت فرهنگي هر فرد يا جامعه بستگي […]

متن ها را چگونه می خوانیم؟

Zahedi issu09

متن ها را چگونه می خوانیم؟ تنها حس از حواس پنج‌گانه انسان که هنگام خواندن بیشترین استفاده را دارد، بینایی است. حرکات چشم انسان، نمود حرکتی این حس است. به دیگر روی، خواندن با دیدن همره است. غیر از افرادی که به دلیل ناتوانی نمی‌توانند از حس بینایی استفاده کنند سایر انسان‌ها برای خواندن و […]