ماهیت سواد اطلاعاتی و انواع سواد در عصر اطلاعات

ماهیت سواد اطلاعاتی و انواع سواد در عصر اطلاعات 1. مقدمه فناوری اطلاعات مفهوم سواد را تغییر داده است. در پنج سال گذشته بیش از چهار هزار مقاله مربوط به سواد و فناوریهای رقومی منتشرشده است (جستجو در پایگاه اسکوپوس، تاریخ جستجو: 5 مرداد 96)، بهطوریکه هر یک از مقالات به مفاهیم خاصی از سواد […]
سواد دادهای و سواد اطلاعاتی چگونه به خبرهای جعلی پایان میدهد*

سواد دادهای و سواد اطلاعاتی چگونه به خبرهای جعلی پایان میدهد* افزایش خبرهای جعلی، در درجهٔ نخست نشانهٔ این است که ما بهعنوان یک جامعه نتوانستهایم به شهروندان خود آموزش دهیم که دربارهٔ دادهها و اطلاعات، منتقدانه فکر کنند. این نشانه را از ایمیلی میتوان مشاهده کرد که [مثلا] از یک شاهزادهٔ نیجریایی میرسد و […]
فرایند سواد اطلاعاتی در حیطه علوم سلامت

فرایند سواد اطلاعاتی در حیطه علوم سلامت فرآیند سواد اطلاعاتی عبارت است از: مجموعهای از توانمندیهای یکپارچه و مشتمل بر کشف اندیشمندانۀ اطلاعات، درک چگونگی تولید و ارزشگذاری اطلاعات، و استفاده از اطلاعات در خلق دانش جدید و مشارکت اخلاقمندانه در مجامع یادگیری. در هر جامعه، برای هر شغل و در رشتۀ تحصیلی، زمانیکه صحبت […]
سواد اطلاعاتی سبز: پیوندی میان آموزههای زیستمحیطی و اطلاعاتی

سواد اطلاعاتی سبز: پیوندی میان آموزههای زیستمحیطی و اطلاعاتی مقدمه بحرانهای زیستمحیطی به یکی از نگرانیهای اصلی بشر در قرن 21 تبدیل شده است. بیابانزایی، آلودگی آبهای سطحی و زیرزمینی به انواع مواد شیمیایی، کاهش حجم جنگلها، افزایش مصرف سوختهای فسیلی، آلودگی هوا و تخریب لایه اُزُن، تنها بخشی از مشکلات زیستمحیطی جهان پیرامون ما […]
انجمن علمی و جامعۀ علمی: سیاستها، راهبردها، و شاخصهای ارزیابی و تعامل (با تاکید بر انجمن علم اطلاعات و دانششناسی ایران)

انجمن علمی و جامعۀ علمی: سیاستها، راهبردها، و شاخصهای ارزیابی و تعامل (با تاکید بر انجمن علم اطلاعات و دانششناسی ایران) پیشنهاد نگارش این یادداشت انتقادی زمانی مطرح شد که نقدها و دیدگاههای تعدادی از متخصصان این حوزه در اجتماع مجازی “کتابداران ایران” منتشر شد. بههمین دلیل، تلاش میشود تا ساختار این مقاله کموبیش الگویی […]
آمیختگیِ سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی

آمیختگیِ سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی سواد اطلاعاتی، در سادهترین تعریف، مهارت «استفاده از اطلاعاتِ درست» و «استفادهٔ درست از اطلاعات» است. تفکر انتقادی نیز در تعریفی ساده، مهارت «درستْ اندیشیدن» و «شناخت اندیشهٔ درست» است. سواد اطلاعاتی در هر دو جنبهٔ خود، با مهارت تفکر انتقادی پیوند و ارتباطی استوار دارد. زیرا استفاده از […]
کمدهای کتابخانه در شعبه 3 شورای حل اختلاف

کمدهای کتابخانه در شعبه 3 شورای حل اختلاف از مجموعه: پشت دیوارهای کتابخانه (بخش دوم) آقای بازپرس، از بالای عینک ته استکانی قهوه ای تریاکیاش نگاهی می کند و بی آنکه چیزی بگوید دوباره با چشمان بی حالتش به دنبال منگنه روی کاغذ می گردد تا آن را باز کند. از حد فاصل بین ابروها […]
سواد اطلاعاتی از نگاه یک مدیر با تجربه: مصاحبه با سرکار خانم پروانه مدیر امانی مدرس موفق سواد اطلاعاتی

سواد اطلاعاتی از نگاه یک مدیر با تجربه: مصاحبه با سرکار خانم پروانه مدیر امانی مدرس موفق سواد اطلاعاتی مصاحبهکنندگان: دکتر رحمان معرفت[1]، آتوسا شیدفر[2]، فهیمه علیرضایی[3] پیش درآمد پروانه مدیرامانی کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی از دانشگاه علوم پزشکی ایران است. وی مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه تهران اخذ کرده است. […]
گالری تصاویر
گالری ها
گزارش عملکرد یکساله انجمن کتابداری ایران(شاخه قم) ، دوره چهارم. زمستان 1395

گزارش عملکرد یکساله انجمن کتابداری ایران(شاخه قم) ، دوره چهارم. زمستان 1395 انجمن کتابداری واطلاع رسانی قم شاخه ای از انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران بوده که به منظور پیشبرد اهداف کتابداری و اطلاع رسانی و برقراری ارتباطات بین کتابخانه و تحصیل کردگان و علاقمندان حوزه کتابداری و اطلاع رسانی در سطح استان قم […]