چکیده
هدف: هدف از انجام این تحقیق بررسی دیدگاه جامعه حرفهای رشته از تغییرات صورت گرفته در رشته است.
روش: این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی – توصیفی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل دو گروه اصلی است: (۱) دانشجویان رشته و (۲) شاغلین رشته در شهر مشهد. روش نمونهگیری در دسترس در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت و بر این مبنا، پرسشنامه در دانشگاههای شهر مشهد که رشته در آنجا وجود داشت و همچنین کتابخانههای عمومی، دانشگاهی و تخصصی شهر مشهد توزیع گردید که تعداد ۱۱۷ پرسشنامه گردآوری گردید.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که نزدیک به ۹۰ درصد از پاسخگویان تغییر نام رشته را مبتنی بر رویکردهای علمی و حرفهای و گسترش بازار کار میدانستند. همچنین بیش از ۸۰ درصد معتقد بودند که تغییر محتوای رشته ضروری است. بیش از ۷۰ درصد نیز به این مطلب اشاره نمودند که در صورت اشتغال، هنوز تمایل دارند تا با عنوان “کتابدار” یا “اطلاعرسان” شناخته شوند. همچنین یافته دیگر پژوهش نشان داد که هنوز جمع کثیری از افراد خواهان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، قصد دارند در رشتهای غیر از “علم اطلاعات و دانش شناسی”، به تحصیل بپردازند.
نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که تغییر عنوان رشته بدون تغییر محتوا، فاقد کارایی لازم است و باید این تغییر در سایر جنبههای رشته همانند بازار کار، توانمندیها و … نیز ایجاد شود
واژگان کلیدی: علم اطلاعات و دانش شناسی، کتابداری و اطلاعرسانی، تغییر نام، رشته
مقدمه و بیان مسیله
از ابتدای شکلگیری کتابخانهها اعم از کتابخانههای الواح گلی و طومارهای پاپیروس و کتابهای پوستی و سپس کتابخانههای مجموعههای نسخ خطی و چاپی و تا اواخر قرن نوزدهم، کتابدار حافظ و نگاهبان کتابها محسوب میشد. هر چند از ابتدا اغلب افراد بانفوذ و صاحب منصب در این کتابخانهها مشغول به کار بودند لیکن هیچگاه به آن به عنوان یک حرفه یا علم مثل حرفه و علم طبابت و کیمیاگری توجه نمیشد. از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم با توجه به گسترش آموزش و حرکتهای اجتماعی در زمینههای مختلف کتابخانه و کتابداری دچار تحول گشت و به تدریج راه خود را به منزله یک علم هموار کرد. در این تغییر و تحول یا ایجاد آموزشهای رسمی در مدارس عالی و دانشگاهها و شکلگیری انجمنهای علمی و حرفهای به تدریج جایگاه واقعی این رشته شکل گرفت (مزینانی، ۱۳۸۶، ص. ۷۶). اما این حوزه از علوم اجتماعی تاکنون با چندین عنوان معرفی شده است. کتابشناسی، کتابداری، علم کتابداری، کومانتاسیون (دبیزش)، بازیابی اطلاعات و بالاخره علم اطلاع رسانی، برخی از اسامیای هستند که برای این رشته مورد استفاده قرار گرفته است.
با وجود اسامی متنوع و متعدد موجود، در وضعیت فعلی مبنای تعریف این رشته از شروع کار کتابخانه است و از نقطه نامطلوبی آغاز شده است. به این معنی که کتابداری نوین از مغرب زمین آغاز شده است و تعریف آن بر اثر فزونی گرفتن حجم کتاب و اسناد در کتابخانهها که بعداً به انفجار اطلاعات تعبیر شد، نشأت گرفته است. به دیگر سخن کتابداری و اطلاع رسانی جدید مخلوق کتابخانه است در حالی که نظر به پیشنهادی جدید، تفکر کتابداری و اطلاع رسانی را ناشی از نیاز فطری انسان به بازیابی اطلاعات برای توسعه و پیشرفت در همهی ابعاد زندگی میداند (فدایی، ۱۳۸۸، ص.۲۱). کتابداری و اطلاع رسانی نسبت به دو دهه اخیر تغییرات گستردهای در فعالیتها، برگزاری کارگاهها همایشها داشته است که به هیچ وجه، نام کتابداری و اطلاعرسانی گویای تلاشها و فعالیتها در این زمینه نیست. با توجه به گستردگی ارتباط کتابداران با گروههای مختلف و رشتههای علمی گوناگون و تجسس در پی یافتن منابع اطلاعاتی، کتابداران را به دانش شناسانی ماهر تبدیل کرده است.
با توجه به این تغییرات اما هنوز دانشجویان رشته کتابداری و اطلاع رسانی با شروع تحصیل در این رشته در ابتدا از مفهوم رشته کتابداری و اطلاع رسانی و کارکردهای آن دچار سردرگمی میشدند و حتی تا پایان تحصیل مناسبت این نام را با کارکردهای رشته و دامنه این علم نمیدانستند و اگر کسی از آنها می پرسید” کتابداری چیست؟ با توجه به عدم همخوانی نام با فعالیتهای رشته در پاسخ با شکست روبه رو میشدند، حتی کتابداران شاغل با توجه به کاردکردهای مهمی که در طول دورهی کاری خود انجام میدهند از این نام چهره خوشایندی نداشتند. بر اساس تقاضای جامعه کتابداری و تلاشهای دانشکدههای کتابدرای و اطلاع رسانی ایران در تاریخ ۲۸ / ۰۶ / ۱۳۹۱ عنوانی برگزیده شد، که بیانگر ماهیت جدیدی است که رشته کتابداری و اطلاع رسانی در آن فعالیت میکند و سرانجام نام “علم اطلاعات و دانش شناسی” جایگزین رشته کتابداری و اطلاع رسانی شد.
حال با گذشت بیش از یکسال از این تغییر نام، مشاهدات نشان میدهد که هنوز بسیاری از حرفهمندان و دانشجویان خود را با عنوان “کتابدار” می شناسند و این تغییر نام نتوانسته است، آنان را به صورت کامل راضی نماید. بنابراین این پژوهش به دنبال یافتن این مسأله اساسی است که آیا تغییر نام رشته توانسته است سبب رضایت جامعهی کتابداری در بعد فردی گردد؟
پیشینه پژوهش:
هر چند جامعه کتابداری و اطلاع رسانی از سالها قبل نیاز به تغییر نام رشته را احساس مینمود، اما این نیاز در قالب پژوهشهای منسجم تنها در سالهای اخیر صورت گرفته است. نخستین اشاره به ضرورت تغییر نام رشته را میتوان به هوشنگ ابرامی نسبت داد. وی در کتاب “شناختی از دانششناسی” نام کتابداری اطلاع رسانی را برای رشته مبهم و نامفهوم معرفی کرده است و از همین روی در کتاب خود از واژه “دانش شناسی” صحبت کرده است. همچنین میتوان پژوهش سعادت (۱۳۷۷) دانشجوی دورهی کارشناسی دانشگاه فردوسی را که با یک نظرسنجی محدود در میان ۸۰ نفر از دانشجویان کتابداری این دانشگاه انجام گرفت را نخستین پژوهش و نظرسنجی علمی در این رابطه محسوب نمود. وی در این پژوهش توصیفی دریافت که حدود ۸۹ درصد از دانشجویان نام کتابداری و اطلاعرسانی را مناسب رشته نمیدانند و خواهان تغییر نام رشته هستند. با رویکردی متفاوت، دیانی (۱۳۸۱) نظر دانشجویان رشته کتابداری دانشگاه فردوسی درباره این رشته، میزان آشنایی آنان با رشته در هنگام انتخاب رشته، و عملکرد تحصیلی آنان را مورد مطالعه قرار داد. یافتههای این پژوهش نشاندهندهی نبودِ شناخت و علاقه در دانشجویان در ابتدای دوره، علاقهمندی تدریجی آنان در طول دوره، رضایت بیشتر آنان از دروس تخصصی، کمبود امکانات عملی کار با رایانه، نگرانی دانشجویان از ضعف در زبان انگلیسی، ضرورت معرفی رشته به داوطلبان قبل از ورود به دانشگاه، و … داشت.
در پژوهشی مقایسهای، بیگدلی و آبام (۱۳۸۲) در پژوهشی به بررسی عوامل موثر در انتخاب رشته تحصیلی و تغییر نگرش دانشجویان کتابداری و روانشناسی بالینی در دانشگاه شهید چمران اهواز پرداختند. آن بخش از یافتههای پژوهش که در مورد دانشجویان رشته کتابداری بود نشان داد که اکثریت دانشجویان کتابداری، رشته تحصیلی خود را بدون شناخت درست و علاقه واقعی انتخاب کردهاند. همچنین دانشجویان کتابداری از محتوا و سرفصل بسیاری از دروس خود ناراضی هستند و آنها را غیرروزآمد و نامناسب میدانند. در مقالهای نظری، تحت عنوان “کتابداری و اطلاع رسانی: درجستجوی هویتی نو”، فدایی عراقی (۱۳۸۶) کتابداری را نام مناسبی برای این رشته نمیداند و پیشنهاد میکند که نام رشته کتابداری به «دانش شناسی و اطلاع رسانی» تغییر یابد. دو سال (۱۳۸۸) وی در مقالهای دیگر، نامهای علم بازیابی اطلاعات و دانش علوم بازیابی و اشاعه اطلاعات و دانش مدیریت بازیابی اطلاعات و دانش علم و فنون بازیابی اطلاعات و دانش را بهجای کتابداری و اطلاع رسانی پیشنهاد میکند و از این میان نام علوم بازیابی و اشاعه اطلاعات و دانش را به جهت اینکه به طور دقیق مبین وظیفه اصلی این رشته است موجهتر میداند.
در پژوهشی دیگر، ترکیان تبار (۱۳۸۶) به بررسی عوامل موثر به گرایش دانشجویان دانشگاه آزاد به رشته کتابداری و اطلاع رسانی و اثرات ناشی از تغییر نام این رشته بر تغییر نگرش دانشجویان پرداخت. یافتهها نشان داد که ۱/۷۳ درصد از دانشجویان خواهان تغییر نام رشته کتابداری و اطلاع رسانی هستند و خواهان عنوانی جذاب و متناسب با عصر فنآوری اطلاعات بودند. یافته اصلی پژوهش ساروخانی (۱۳۸۸) نیز این بود که جامعه پژوهش دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تربیت معلم تهران تغییر نام رشته را خواستار بودند. در همان سال (۱۳۸۸) در نظرسنجی اینترنتی که از طریق گروه بحث الکترونیکی درباره ۳ نام پیشنهادی “مدیریت اطلاعات و علوم کتابداری”، “علم اطلاعات و کتابداری” و “علوم کتابداری و مدیریت اطلاعات” صورت گرفت انجام شد، نشان داد که حدود ۸۰ درصد عنوان “مدیریت اطلاعات و علوم کتابداری” را مناسب میدانستند. همچنین، داورپناه، فتاحی و خسروی (۱۳۸۸) در پژوهش خود از جامعه علمی رشته، درباره تغییر نام نظرخواهی کردند که با موافقت ۸۴ درصدی جامعه و همچنین تأکید بر تغییرات جدی در محتوای برنامههای آموزشی همراه بود. حسنزاده و غیوری (۱۳۸۹) نیز در پژوهش خود دیدگاه جامعه تخصصی رشته درباره تغییر در عنوان، محتوا و آموزش رشته را مورد بررسی قرار دادند که نشانگر اهمیت و اولویت بیشتر تغییر در نام بود. در آخرین پژوهش صورت گرفته در مورد تغییر نام رشته، آتشپور، سلیمانزاده نجفی و ملک احمدی (۱۳۹۰) با بررسی دانشگاههای سه قاره اروپا، آمریکا و استرالیا، دریافتند که رایجترین نام در این دانشگاهها، علوم کتابداری و اطلاعرسانی با حدود ۳۰ درصد است؛ به همین دلیل نیز پیشنهاد نمودند که مناسبتر است نام این رشته در ایران نیز مانند سایر دانشگاههای جهان «علوم کتابداری و اطلاعرسانی» باشد.
پس از تغییر نام رشته، فتاحی (۱۳۹۱) در مقالهای کوتاه به ضمن مرور پیشینه تغییر نام رشته به این مساله اساسی اشاره میکنند که اعضای هییت علمی، دانشجویان و شاغلان رشته باید پویا بوده آماده تغییر به لحاظ برنامههای درسی و محتوای آنها، تعامل با سایر رشتهها، همایشهای تخصصی، تألیف کتاب، مقالات تخصصی و … باشند. با بررسی مرور نوشتار میتوان دریافت موج پژوهش در مورد تغییر نام رشته با ۵ یا ۶ سال اخیر بازمیگردد. غالب پژوهشها در یک نقطه دارای اشتراک هستند و آن هم تمایل جامعه مورد بررسی به تغییر است، تغییر در عنوان رشته یا برنامههای درسی. به طور کلی، پژوهشهای صورت گرفته، بیشتر در پی زمینهسازی برای تغییر نام رشته بودهاند؛ تا بدین وسیله رشته برای مخاطبان جذاب نموده و نیز مقبولیت اجتماعی آن را افزایش دهند.
از سوی دیگر، پژوهشی در خصوص نتایج تغییر نام رشته توسط محقق یافت نشد. نتایجی که میتواند در ابعاد، فردی، آموزشی، فرهنگی و کارکردی وجود داشته باشد؛ اگر چه برخی از این ابعاد نیازمند تغییر است مثلاً بعد آموزشی و محتوایی، اما سایر ابعاد قابل بررسی است. بنابراین با گذشت بیش از یکسال از این تغییر ضرورت انجام پژوهشی در این خصوص احساس میشود. پژوهشهای صورت گرفته بیشتر به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه صورت گرفته و جامعه پژوهش نیز از این سه گروه خارج نیست: دانشجویان، اساتید و شاغلین رشته. از این رو میتوان پرسشنامه را بهترین ابزار برای این نوع از پژوهش دانست.
اهداف پژوهش
این پژوهش برای رسیدن به این اهداف انجام شده است:
۱. بررسی دیدگاه جامعه کتابداری مشهد در مورد تغییر نام رشته؛
۲. آگاهی از دیدگاه جامعه کتابداری مشهد در مورد بعد کارکردی تغییر نام رشته؛
۳. بررسی دیدگاه پاسخگویان در مورد تغییر محتوای رشته متناسب با تغییر نام رشته؛
۴. شناسایی عنوانی حرفهای جامعه پاسخگو پس از تغییر نام رشته؛
سوالهای پژوهش
سوالهایی که زمینهساز پژوهش حاضر گردیدند و تلاش شده است تا در این پژوهش، به آنها پاسخ داده شود، عبارتند از:
۱. آیا تغییر نام رشته توانسته است سبب رضایت جامعهی کتابداری در بعد فردی گردد؟
۲. آیا پس از تغییر نام رشته ضرورت تغییر محتوا نیز وجود دارد؟
۳. پاسخگویان خود را با چه عنوانی بیشتر میشناسند؟
۴. آیا پس از تغییر نام رشته، تمایل دانشجویان به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رشته نیز افزایش یافته است؟
روش پژوهش
این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی – توصیفی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل دو گروه اصلی است: (۱) دانشجویان رشته و (۲) شاغلین رشته در شهر مشهد. روش نمونهگیری در دسترس در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت و بر این مبنا پرسشنامه در دانشگاههایی شهر مشهد که رشته در آنجا وجود داشت و همچنین کتابخانههای عمومی، دانشگاهی و تخصصی شهر مشهد توزیع گردید که تعداد ۱۱۶ پرسشنامه گردآوری گردید. دادههای مورد نیاز پژوهش با استفاده از پرسشنامه گردآوری شد. این پرسشنامه با توجه به در نظر گرفتن انواع متغیرهای موثر در تغییر نام رشته تدوین شد. به منظور تعیین روایی پرسشنامه از نظرات اساتید رشته علم اطلاعات و دانششناسی استفاده شد و تعیین پایایی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید که نمره ۹۳۷/ بهدست آمد. همچنین از نرم افزار آماری SPSS برای استخراج یافتههای توصیفی و استنباطی استفاده شد.
یافتههای پژوهش
سوال اول پژوهش: آیا تغییر نام رشته توانسته است سبب رضایت جامعهی کتابداری در بعد فردی گردد؟
در پرسشنامه پژوهش، ۸ سوال در مورد تغییراتی که پس از عوض شدن نام رشته در بعد فردی آنها صورت گرفته است، پرسیده شد که پاسخگویان نظر خود را در قالب طیف لیکرت از “کاملاً موافقم” تا “کاملاً مخالفم” مشخص نمودند. گویههای همانند: امیدواری بیشتر به آینده، احساس تعهد بیشتر، تمایل به تحصیل در همین رشته، احساس برتری نسبت به رشتههای همسان، صراحت بیشتر در بیان عنوان رشته و …. یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین نظرات جامعه پاسخگو برابر با ۱۹۵/۳ است که میتوان گفت که میزان رضایت جامعه کتابداری از بعد فردی تغییر نام رشته اندکی از حد متوسط (۳) بالاتر است. به منظور بررسی اینکه آیا این رضایت در حد معناداری از حد متوسط بالاتر است یا خیر از آزمون T-Test تک نمونهای استفاده شد که نتایج این آزمون در جدول شماره ۱ آمده است.
جدول ۱. نتایج آزمون T-Test به منظور بررسی میانگین نظارت پاسخگویان در بعد فردی تغییر نام رشته
شاخص | میانگین | آماره t | درجه آزادی | سطح معنی داری | اختلاف میانگین ها | فاصله اطمینان ۹۵ درصد اختلاف | |
کران پایین | کران بالا | ||||||
بعد فردی تغییر نام رشته | ۱۹۵/۳ | ۹۵۵/۱ | ۱۱۴ | ۰۵۳/ | ۱۹۵۱۹/ | ۰۰۲۶/- | ۳۹۲۹/ |
بر اساس آزمون T-Test و نتایج ارایه شده در جدول ۱ مقدار آماره t برابر با ۹۵۵/۱ و مقدار سطح معنی داری برابر با ۰۵۳/۰ که از سطح آلفای ما یعنی ۰۵/۰ بیشتر است؛ بنابراین با اطمینان ۹۵ درصد میتوان گفت که میزان رضایت جامعه کتابداری از بعد فردی تغییر نام رشته متوسط است.
سوال دوم پژوهش: آیا پس از تغییر نام رشته، ضرورت تغییر محتوا نیز وجود دارد؟
قبل از تغییر نام رشته برخی از افراد تنها خواستار تغییر نام رشته بودند و به تغییر محتوا چندان تمایلی نداشتند. از پاسخگویان پرسیده شد که شما تغییر عنوان، محتوا یا هر دو را تا چه میزان ضروری میدانید؟ یافتههای مربوط به این سوال در جدول شماره ۳ آورده شده است.
جدول ۲. شاخص های آماری نظرات پاسخگویان در مورد تغییر عنوان و محتوا
نوع تغییر | فراوانی | درصد فراوانی | درصد معتبر |
فقط تغییر عنوان کافی است. | ۳۱ | ۵/۲۶ | ۳/۳۰ |
تغییر محتوا ضروری است. | ۱۸ | ۳/۱۵ | ۷/۱۷ |
تغییر عنوان و محتوا باید با هم باشد | ۵۳ | ۲/۴۵ | ۵۲ |
بی پاسخ | ۱۵ | ۱۳ | |
مجموع کل | ۱۱۷ | ۰/۱۰۰ |
یافتههای جدول شماره ۲بیانگر این مطلب است که بیش از ۸۰ درصد پاسخگویان به نوعی به تغییر محتوای رشته اعتقاد داشتند.
سوال سوم پژوهش: پاسخگویان خود را با چه عنوانی بیشتر میشناسند؟
از جامعه مورد بررسی خواسته شد تا مشخص نمایند که اگر از شما سوال شود: شغلتان چیست یا بعد از فارغ التحصیلی چه خطاب می شوید چه جوابی خواهید داشت؟ پاسخهای داده شده به این پرسش در جدول شماره ۳ آورده شده است.
جدول ۳. شاخصهای آماری نظرات پاسخگویان در مورد عنوان شغلی یا تحصیلی
عنوان | فراوانی | درصد فراوانی | درصد معتبر |
کتابدار | ۶۱ | ۵۲/۱ | ۵۵/۰ |
دانش شناس | ۱۸ | ۱۵/۴ | ۱۶/۲ |
اطلاع رسان | ۲۳ | ۱۹/۷ | ۲۰/۷ |
دانشورز | ۷ | ۶/۰ | ۶/۳ |
کتابدار و دانش شناس | ۱ | /۹ | /۹ |
دانش شناس و دانشورز | ۱ | /۹ | /۹ |
مجموع | ۱۱۱ | ۹۴/۹ | ۱۰۰/۰ |
بی پاسخ | ۶ | ۵/۱ | |
مجموع کل | ۱۱۷ | ۱۰۰/۰ |
همانگونه که از اطلاعات جدول شماره ۳ مشخص است هنوز بیش از نیمی از افراد خود را با نام کتابدار میشناسند و ۲۰ درصد نیز خود را با نام اطلاع رسانی. به عبارتی هنوز بیش از ۷۰ درصد افراد خود را با مشتقات نام قبلی رشته میشناسند.
سوال چهارم پژوهش: آیا پس از تغییر نام رشته، تمایل دانشجویان به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رشته نیز افزایش یافته است؟
از جامعه مورد آزمون سوال شد که اگر قصد ادامه تحصیل را داشته باشید، آیا در هیمن رشته ادمه تحصیل میدهید یا در رشتههایی غیر از این رشته به تحصیل خواهید پرداخت؟ که یافتههای مربوط به این سوال در جدول ۴ ارایه شده است.
جدول ۴. شاخصهای آماری نظرات پاسخگویان در مورد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر
عنوان | فراوانی | درصد فراوانی | درصد معتبر |
کتابدار | ۶۱ | ۵۲/۱ | ۵۵/۰ |
دانش شناس | ۱۸ | ۱۵/۴ | ۱۶/۲ |
اطلاع رسان | ۲۳ | ۱۹/۷ | ۲۰/۷ |
دانشورز | ۷ | ۶/۰ | ۶/۳ |
کتابدار و دانش شناس | ۱ | /۹ | /۹ |
دانش شناس و دانشورز | ۱ | /۹ | /۹ |
مجموع | ۱۱۱ | ۹۴/۹ | ۱۰۰/۰ |
بی پاسخ | ۶ | ۵/۱ | |
مجموع کل | ۱۱۷ | ۱۰۰/۰ |
یافتههای جدول شماره ۴ نشان میدهد که بیش از ۶۰ درصد پاسخ دهندگان تمایل دارند تا در رشتهای غیر از رشته علم اطلاعات و دانش شناسی ادامه تحصیل دهند.
بحث و نتیجه گیری:
هدف اصلی از پژوهش حاضر بررسی دیدگاه جامعه تخصصی رشته در مورد تغییر صورت گرفته در نام رشته بود. یافتههای پژوهش نشان داد که میزان رضایت جامعه کتابداری از بعد فردی تغییر نام رشته اندکی از حد متوسط (۳) بالاتر است و آزمون آماری نیز این مسأله را مورد تأیید قرار داد (جدول ۱). شاید بتوان دلیل این میزان رضایت اندک را در این دانست که هنوز مدت زمان زیادی از تغییر نام رشته نگذشته است و جامعه هنوز این رشته را با رویکردهای قبلی رشته و حتی با نام قبلی رشته میشناسد. همچنین عدم تغییر در وضعیت کاری، و تحصیلی شاغلین و دانشجویان نیز میتواند زمینهساز رضایت اندک از این تغییر باشد چرا که معمولاً انتظار می رود این تغییر بتواند، تغییرات بنیانیتری را به دنبال داشته باشد. یا به عبارتی هنوز تغییر نام رشته نتوانسته است احساس علاقه و پیامدهای مثبت فردی را برای افراد به ارمغان آورد.
همچنین مشخص گردید که بیش از ۸۰ درصد معقتد بودند که تغییر محتوای رشته ضروری است (جدول ۲). بسیاری از مرتبطین رشته از کارکردهای نوین رشته آگاهی کامل دارند اما این کارکردها با محتوا و سرفصلهای کنونی رشته تطابق ندارد به عبارتی تنها عوض کردن ظرف کافی نیست بلکه باید محتوای ظرف تغییر کند؛ چرا که آراستن ظرف تغییری در مزه محتوای آن ایجاد نمیکند. یکی از مهمتیرن دلایل تغییر نام رشته نیز این بود که عنوان قبلی کارکرد رشته را بیان نمیکرد چرا که پژوهش بیگدلی و آبام (۱۳۸۲) نشان داد که حتی در ده سال قبل، دانشجویان کتابداری از محتوا و سرفصل بسیاری از دروس خود ناراضی هستند و آنها را غیرروزآمد و نامناسب میدانند. در پژوهش داورپناه، فتاحی و خسروی (۱۳۸۸) نیز تأکید بر تغییرات جدی در محتوای برنامههای آموزشی بود. پژوهشهای ترکیان تبار (۱۳۸۶) و ساروخانی (۱۳۸۸) نیز با یافته پژوهش حاضر همخوانی داشت؛ هرچند در پژوهش حسنزاده و غیوری (۱۳۸۹) اهمیت و اولویت بیشتر تغییر در نام بود تا در تغییر محتوا. فتاحی (۱۳۹۱) نیز به این مساله اساسی اشاره میکند که اعضای هییت علمی، دانشجویان و شاغلان رشته باید پویا بوده آماده تغییر به لحاظ برنامههای درسی و محتوای آنها، تعامل با سایر رشتهها، همایشهای تخصصی، تألیف کتاب، مقالات تخصصی و … باشند.
یافته دیگر پژوهش نشان داد که هنوز بیش از ۷۰ درصد افراد خود را با مشتقات نام قبلی رشته یعنی کتابدار یا اطلاعرسان میشناسند. شاید بتوان دلیل این یافته را در این مطلب دانست که عنوان جدید رشته قابلیت اطلاق به عنوان اسم فاعلی را نداشته باشد. به عبارتی علم اطلاعات و دانششناس را نمیتوان به صورت فاعل بیان نمود تنها میتوان بخش آخر آن یعنی دانش شناسی را به صورت ” دانششناس” بیان داشت که این جز هم به دلیل نو بودن و داشتن بار معنایی و نیاز به توضیح کمتر از سوی جامعه مورد استفاده قرار گرفته است. نکته دیگر این است که معمولاً تغییر یک عنوان به زمان نیاز دارد که این مسأله شاید به مرور زمان مرتفع گردد. همچنین میتوان عدم تغییر در کارکردهای رشته را نیز هنوز به عنوان یکی از علتها دانست چرا که هنوز کارکرد عمده رشته در ارتباط با کتابخانه و کتاب است.
همچنین مشخص گردید که بیش از ۶۰ درصد پاسخ دهندگان تمایل دارند تا در رشتهای غیر از رشته علم اطلاعات و دانش شناسی ادامه تحصیل دهند (جدول ۴). دلیل این امر را میتوان در عدم تغییر سرفصلهای رشته در مقاطع بالاتر جستجو نمود. البته عوامل دیگری همانند نبود انگیزه کافی برای تحصیل در رشته به دلیل نبود بازار کار و تمایل به آشنایی با علوم دیگر را نیز از دلایل احتمالی این امر دانست.
به طور کلی با توجه به نتایج بالا پیشنهاد میگردد متولیان و پیشکسوتان رشته پس از تغییر نام رشته به دنبال تغییر در محتوای آموزشی رشته باشند. همچنین دانشجویان و شاغلین رشته تلاش نمایند تا حوزه عملی و کاری رشته گسترش یابد که البته پیشنیاز این امر، گسترش دامنه نظری افراد است که میتوان با شرکت افراد در کارگاهها، سمینارها، و آشنایی با رشتهها و علوم مختلف است. مسیله دیگری که میتواند سبب ایجاد جاذبه برای افراد گردد ایجاد گرایشهای نوین در رشته است به خصوص در مقاطع تحصیلی بالاتر.
منابع:
ابرامی، هوشنگ (۱۳۸۷)، شناختی از دانش شناسی، تهران، کتابدار.
آتشپور، بهاره، نیره السادات سلیمان زاده نجفی و پریسا ملک احمدی(۱۳۹۰). آیا لازم است نام رشته کتابداری و اطلاعرسانی در ایران تغییر کند؟(یک بررسی تطبیقی). فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، ۱۴ (۴)، پیاپی ۵۶،
بیگدلی، زاهد و زویا آبام (۱۳۸۲). عوامل در انتخاب رشته تحصیلی و تغییر نگرش دانشجویان کتابداری و روانشناسی بالینی در دانشگاه شهید چمران اهواز. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی. ۶ (۲). ص۴۷- ۶۶.
ترکیانتبار، منصور (۱۳۸۶). عوامل موثر بر گرایش به رشته کتابداری و اطلاعرسانی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی. فصلنامه کتاب. شماره۶۹. ص. ۱۱۸-۱۰۷.
حسنزاده، محمد و غیوری، زینب (۱۳۸۸). دیدگاه جامعه کتابداری و اطلاعرسانی در خصوص تغییر در محتوا، آموزش و عنوان رشته. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، فصلنامه علمی-پژوهشی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، ۱۶ (۳). ص. ۸۵-۵۹.
داورپناه، محمدرضا؛ رحمتالله فتاحی و عبدالرسول خسروی (۱۳۸۸). نظرسنجی از جامعه کتابداری و اطلاعرسانی پیرامون نام رشته و احتمال بازنگری در آن. اطلاعشناسی. ۳ (۲۴). ص. ۳-۳۲ .
دیّانی، محمدحسین (۱۳۸۱). نظرات و عملکرد تحصیلی دانشجویان رشتههای ریاضی/ تجربی/ علوم انسانی / اجتماعی در دوره کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد. کتابداری و اطلاعرسانی، ۵ (۳). ص. ۴۶ـ۲۱.
سعادت، علیرضا (۱۳۷۷). مفهوم و جامعیت عنوان کتابداری برای معرفی حرفه. پیام کتابخانه، ۸(۴). ص۹۱-۱۰۴.
فتاحی، رحمت الله. (۱۳۹۱). تغییر نام رشته کتابداری و اطلاع رسانی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی، ۲ (۱)، ص. ۹-۱۱.
فدایی، غلامرضا (۱۳۸۶). کتابداری و اطلاعرسانی: در جستجوی هویتی نو. فصلنامه کتاب، شماره ۷۲. ص۱۷۵-۱۹۲.
فدایی، غلامرضا (۱۳۸۸). آیا کتابداری و اطلاعرسانی فقط منتظر تغییر نام است؟ فصلنامه پیام کتابخانه، شماره۵۷، ص. ۱۱-۳۳.
مزینانی، علی (۱۳۸۶). کتابخانه و کتابداری. تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
