کتابخانه دانشکده کارآفرینی

کتابخانه دانشکده کارآفرینی

دانشکده کارآفرینی از دانشکده های دانشگاه تهران بوده و ضوابط و مقررات آن طبق آیین نامه های مالی اداری و تشکیلاتی دانشگاه تهران است.

کتابخانه تخصصی کارآفرینی، کتابخانه ای دانشگاهی است که فعالیت خود را از آبان ماه سال 1386 شروع کرده است. مجموعه این کتابخانه در ابتدا شامل 750 جلد کتاب فارسی و انگلیسی بوده که توسط اعضای هیات علمی تهیه شده بود. در حال حاضر مجموعه این کتابخانه به بیش از 15000 جلد کتاب فارسی و انگلیسی، 1000 عنوان پایان نامه، 500 منبع دیداری شنیداری بوده و به پایگاه های منابع اطلاعات علمی ملی و بین المللی دسترسی دارد. شیوه عضویت و بهره گیری از منابع طبق آیین نامه استفاده از کتابخانه های دانشگاه تهران است.

 

 

به جرات می توان گفت در حوزه کارآفرینی و کسب و کار، منابع این کتابخانه بسیار غنی است. کتاب ها به دو زبان فارسی و انگلیسی بوده که در میان منابع فارسی می توان به دانشنامه کارآفرینی و دانشنامه کسب و کار خانوادگی اشاره کرد. که اولین دانشنامه های تخصصی در این حوزه هستند و با همکاری اعضای محترم هیات علمی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران کارآفرینی تدوین شده و بنیاد دانشنامه نگاری نیز آن ها را به چاپ رسانده است. از دیگر منابع مرجع که توسط همین تیم منتشر شده است فرهنگ کارآفرینی است که یک واژه نامه تخصصی مختصر محسوب می شود. در زبان انگلیسی متون و منابع غنی از نویسندگان و پژوهشگران بزرگ این حوزه تهیه شده است. پژوهشگران برجسته ای چون دیوید آدریچ، زولتان اکز، رابرت هیسریچ، زارا شاکر، آلن فایول و … از جمله نویسندگانی هستند که در مجامع بین المللی پژوهش های فراوانی در این حوزه انجام داده اند که تالیفات ایشان در کتابخانه موجود است.

 2147483648 211714

فضای کتابخانه، فضای بزرگی نیست. اما به دلیل خدمات دهی و شیوه رفتاری کارکنان آن به گونه ایست که مورد توجه و قبول دانشجویان قرار گرفته است. تا جایی که در نظام ارزیابی کتابخانه های دانشگاه تهران با کسر اندکی امتیاز از دو کتابخانه مرکزی پردیس های دانشگاه تهران، لوح کتابخانه قابل تقدیر را از جناب آقای دکتر نیلی رییس محترم دانشگاه تهران در سال 1392دریافت کرد.

از آن جهت نام تخصصی به آن داده شده که منابع این کتابخانه در حوزه کارآفرینی بسیار غنی بوده و دلیل دیگر آن نوپا بودن رشته کارآفرینی است. این دانشکده به عنوان اولین دانشکده کارآفرینی در سطح ملی مرجع بسیاری از پژوهشگران، دانشجویان و مربیان و اعضای هیات علمی از سراسر ایران می باشد.

از نقاط مثبت این کتابخانه قرار گرفتن در مجموعه ایست که همانطور که از نامش پیداست خلاقیت، نوآوری، ایجاد ارزش و بهره گیری از فرصت ها و بسیاری از شاخص های کارآفرینی در دل آن گنجانده شده است. جو سازمانی دانشکده به گونه ای شکل گرفت که چه عضو هیات علمی و چه کارمند تلاش زیادی برای رشد دانشکده داشته اند و از همان ابتدا یک رابطه سازمانی مطلوب بین ایشان شکل گرفت. بسیاری از روندهای طولانی و اداری را کاست و ساختار شکنانه به حل مسائل و مشکلات جاری سازمانی پرداخت. این مهم از فضای کتابخانه نیز دور نماند و به دلیل علاقه بسیار زیاد اعضای هیات علمی به کتابخانه و اهمیت و ضرورت آن، توجه ویژه ای به آن داشته و دانشجویان را نیز ترقیب به استفاده مداوم از منابع ارزشمند آن نموده اند.

رییس کتابخانه معمولا از اعضای محترم هیات علمی است که دید و برداشت بسیار خوبی به کتابخانه و سازمان آن داشته و دارند. در حال حاضر دراین کتابخانه دو نفر کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و یک نفر با مدرک مهندسی کامپیوتر مشغول به فعالیت هستند. شرح وظایف کارکنان نیز تدوین شده است. کلیه فرایندهای کتابخانه نیز بر وب سایت کتابخانه قابل مشاهده و دسترسی است. و سعی شده است که دانشجویان و کاربران گرامی با کمترین تنش و روال اضافی از اطلاعات و دانش این مرکز استفاده نمایند.

البته همواره مشکلاتی بر سر راه کتابخانه های دانشگاهی وجود دارد. تامین اعتبار مناسب برای خرید کتاب از سوی سازمان مادر و بودجه ریزی، تامین تعداد نیروی انسانی کارآمد و جذب صحیح نیروی انسانی، انگیزش شغلی، اهمیت مقوله سازماندهی و نقش آن در سیستم های اطلاعاتی، اهمیت مستندسازی و مدیریت دانش در سازمان و بسیاری موارد دیگر، از جمله مواردی هستند که کتابخانه ها با آن درگیر هستند.

خدمات این تنوع کتابخانه زیاد است و مورد توجه مسولین دانشکده و کاربران آن است. و البته شیوه و خط مشی مشخصی نیز برای همه امور کتابخانه تدوین شده است.

برخی از خدمات آن شامل:

خدمات تحویل مدرک، خدمات اطلاع رسانی، خدمات اشاعه گزینشی اطلاعات SDI، خدمات مرجع مجازی VRS، مشاور پژوهشی کتابخانه، عضویت آزاد و برگزاری کارگاه های آموزشی است.

از آنجایی که منابع کتابی که برای گرایش های مختلف آن وجود دارد تعداد بسیار محدودی است و با توجه به نیاز روز در جوامع بین المللی حوزه های توسعه آن از سالی به سال دیگر متفاوت است، مجموعه سازی کتابخانه متفاوت با سایر کتابخانه های دانشگاه است. برای مثال زمانی به کارآفرینی سازمانی توجه بسیار می شد و در سال دیگر کارآفرینی اجتماعی مورد استقبال پژوهشگران و نویسندگان بین المللی بود و منابع در طی سال های مختلف بر اساس نیاز روز تغییرات جالبی دارد. با توجه به مرکزیت داشتن این کتابخانه در حوزه کارآفرینی از همان ابتدای تشکیل تصمیم گرفته شد تا کلیه منابع معتبر علمی در این حوزه تهیه شود. زیرا خلاقیت و نوآوری در ماهیت کارآفرینی نهفته است و در دنیا هر روز شاهد تغییرات شگرف و ایده های نو هستیم.

بودجه ای که برای خرید کتابخانه درنظر گرفته می شود از سوی دانشگاه تعیین می شود و هم چنین دانشکده نیز از محل درآمدهای اختصاصی خود کمبودهای موجود را جبران می نماید. در سال 1386، وزیر وقت کار و امور اجتماعی مبلغ پنجاه میلیون تومان به مجموعه کتابخانه برای خرید کتاب اهدا کرد.

خدمات تحویل مدرک با هدف دسترسی سریع و به موقع منابعی که در دسترس دانشجویان نبوده انجام شکل گرفت و خوشبختانه بازخورد بسیار خوبی از سوی دانشجویان به کتابخانه منعکس شده است. این امر باعث ارتباط بسیار خوب و اعتماد ایشان با کتابخانه دارد که حتی بعد از فارغ التحصیلی نیز درخواست استفاده از کتابخانه تخصصی کارآفرینی را دارند.

خدمت تخصصی اشاعه گزینشی اطلاعات ویژه اعضای هیات علمی و دانشجویان دکتری است. اما در صورتی که دانشجویان مقطع ارشد نیز درخواست داشته باشد به ایشان خدمات دهی می شود.

بخش اطلاع رسانی شامل حوزه های مختلفی است از جمله وب سایت که در ارزیابی سالانه کتابخانه های دانشگاه رتبه یک از لحاظ به روز بودن اطلاعات وب سایت بدست می آورد. اطلاعات وب سایت کتابخانه در طی هفته 2 الی 3 مرتبه ویرایش و بازنگری می شود. و مرجع مناسبی برای آگاهی از خدمات و آخرین تغییرات کتابخانه است.

در خصوص خدمات مرجع مجازی VRS، کتابخانه کارآفرینی با توجه به میل سلیقه افراد برای دریافت اطلاعات و آخرین اخبار و ارتباطات به سمت شبکه های اجتماعی، برای جلب رضایت اصطلاحا “مشتری” در شبکه هایی چون تلگرام و اینستاگرام در راستای اهداف کتابخانه فعالیت دارد. به طور مثال معرفی کتاب های مهم و یا حتی کتاب هایی که کمتر خوانده شده اند باعث شده است تا میزان استفاده از آن ها افزایش یابد.

دانشگاه تهران هزینه های هنگفتی برای دسترسی به پایگاه های منابع اطلاعات علمی بین المللی پرداخت می کند. و نیاز بسیار زیادی برای دسترسی کارگاه های متعدد و متفاوتی برای استفاده از پایگاه های اطلاعاتی علمی بین المللی و ملی برگزار می شود و روش های مختلف ارزیابی منابع و استفاده از آن و همچنین نوشتن پایان نامه، پروپوزال و شیوه های منبع نویسی و نرم افزارهای مرتبط که معمولا توسط کارشناسان کتابخانه و اعضای محترم هیات علمی دانشکده آموزش داده می شود.

بهره گیری از خلاقیت و ویژگی های همکاران کتابخانه در خدمات دهی کتابخانه بسیار اهمیت داشته و باعث شده تا برخلاف نظر برخی بزرگان که کتابخانه دانشگاهی فقط در پایان ترم مورد استفاده قرار می گیرد، در طی سال شاهد مراجعه و تعامل و اعتماد دانشجویان گرامی باشیم و کتابخانه را بهترین بخش دانشکده برشمارند.

ساناز امامی (کتابدار کتابخانه دانشکده کارآفرینی، snz.emi@gmail.com)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *