جایزۀ انجمن علم اطلاعات و فناوری(ASIS&T) و مزایای آن

 

دکتر زینب صفوی، دانش‌آ‌موختۀ دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه الزهرا(س) و برنده جایزۀ ASIS&T, Infoshare 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

زمانی که اعلام شد جزو برگزیدگان جایزۀ Infoshare 2022 انجمن علم اطلاعات و فناوری[1] هستم، دانشجویان زیادی پیام دادند و خواستار اطلاع از نحوۀ دریافت این جایزه و مزایای آن بودند. بنابراین تصمیم گرفتم تجربه‌ام را در قالب نوشتار به اشتراک بگذارم.

این جایزه یک گرنت آموزشی است که از طرف انجمن علم اطلاعات و فناوری به واجدین شرایط اعطا می‌شود. علاقه‌مندان و متقاضیان می‌توانند پس از فراخوانِ جایزه، رزومۀ خود را همراه با انگیزه‌نامه ارسال نمایند. فرد متقاضی باید در انگیزه‌نامه توضیح دهد چرا برای دریافت جایزه کاندید شده است و در صورت برنده شدن چه اقدامات مؤثری برای حرفه‌ و ارتقای آن انجام می‌دهد. برگزیدگان پس از اعلام نتایج، ایمیلی دریافت می‌کنند که در آن ضمن تبریک و خوش­ آمدگویی، شیوۀ برقراری ارتباط توضیح داده می‌شود. اعضای جدید‌ با کمک ایمیل­‌های بعدی راهنمایی می­‌شوند تا چگونه پروفایل کاربری ایجاد کنند. هر یک از اعضا می­‌توانند برحسب علاقه در گروه‌­های تخصصی[2] عضو شوند و مباحث مربوطه را جدی‌تر دنبال کنند. علاوه بر ایمیل­‌های راهنمایی، در بخش پرسش‌های متداول  وب‌سایت انجمن علم اطلاعات و فناوری، اطلاعاتی در بارۀ عملکرد و نحوۀ اشتراک آن ذکر شده است.

انجمن علم اطلاعات و فناوری متشکل است از سه شعبۀ اصلی[3] که هرکدام شعبه‌های فرعی نیز دارند: شعبۀ منطقه‌ای[4] (شامل شعبه‌های فرعی آفریقا، خاورمیانه، اروپا، و …)، شعبۀ محلی[5] (شامل شعبه‌های فرعی ایندیانا و اوهایوی مرکزی)، و شعبۀ دانشجویی[6] (شامل شعبه‌های فرعی دانشگاه مرکزی کارولینای شمالی، دانشگاه دولتی فلوریدا، دانشگاه ایندیانا، و …). هیئت مدیره این شعب را برای تقویت ارتباط مستمر بین اعضا در مناطق جغرافیایی مختلف تعریف کرده است. اعضای هر شعبه، متصدیان خود را انتخاب و برنامه­‌های خود را با توجه به نیازها و منافع اعضای محلی برنامه­‌ریزی می­‌کنند. همۀ اعضا در خبرنامۀ هفتگی انجمن[7] مشترک می­ شوند. اعضای دانشجو می‌توانند از طریق شعب دانشجویی مسائل خاص خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. مشارکت در این شعب در انتقال تجربه به دیگر دانشجویان و رشد شخصی و توسعۀ شغلی آنها مؤثر است و میان جوامع دانشگاهی، سازمان‌ها، شرکت­‌ها و یا گروه­‌های محلی ارتباط مؤثر برقرار می‌کند.

در دورۀ یکسالۀ عضویتم، بیش از 400 ایمیل از طرف مسئولین یا اعضای انجمن دریافت کردم. همۀ اعضا، ایمیل­‌های ارسالی هرعضو را دریافت می‌کنند و می‌بینند. بدین­ ترتیب تمامی اعضا از اخبار مربوطه مطلع می‌شوند و می‌توانند در بحث­‌ها مشارکت کنند.  ایمیل­‌های دریافتی در چند گروه دسته­‌بندی می‌شود:

  • فراخوان شرکت در کنفرانس­‌ها­؛
  • فراخوان شرکت در وبینارها؛
  • فراخوان شرکت در کارگاه­‌های آموزشی؛
  • فراخوان شرکت در مسابقات و دریافت جوایز؛
  • فراخوان ارسال مقاله برای نشریات یا کنفرانس­‌ها؛
  • فراخوان اعلام نامزدی برای شرکت در انتخابات تعیین متصدیان[8] گروه­‌های موضوعی؛
  • اطلاع­رسانی در بارۀ افزودن ستون جدیدی در بولتن برای انتشار اخبار مرتبط با حرفه؛
  • فراخوان جذب پژوهشگر برای انجام پروژه­‌های تحقیقاتی؛
  • فراخوان مشارکت در انتشار خبرنامه و تهیۀ خبر؛
  • معرفی نشریات جدید برای انتشار مقاله؛
  • نظرسنجی از اعضا و دریافت انتقادها و پیشنهادها در بارۀ خدمات ارائه شده و بهبود آن در آینده؛
  • دعوت برای پیوستن به کافۀ گردهمایی بین­‌المللی[9]؛
  • دعوت برای عضویت در انجمن گفتگوی دانشجویی به منظور اشتراک تجربیات نگارش رسالۀ دکتری؛
  • دریافت خبرنامۀ ویژۀ هر فصل سال؛

به نظر می­­‌رسد از میان موارد مذکور شرکت در وبینارها و کارگاه­‌های آموزشی سودمندترین است. این کارگاه­‌ها با پرداخت هزینه برگزار می­‌شود، اما برای اعضای انجمن ثبت‌نامِ رایگان یا با تخفیف و پرداخت هزینه‌ای اندک امکان‌پذیر است. تمامی کارگاه­‌ها ضبط می‌شوند و دسترسی به آنها برای تمامی اعضا امکان­‌پذیر است. چنانچه عضوی در زمان برگزاری کارگاه به هر دلیل نتواند شرکت کند، به فایل ضبط شدۀ کارگاه دسترسی دارد و می‌تواند از محتوای آن بهره­‌مند شود. حتی امکان دسترسی  به فایل‌های ضبط شدۀ کارگاه­‌های برگزار شده در سال­‌های قبل نیز برای اعضا فراهم است. موضوع این کارگاه‌ها اغلب مباحث جاری و به‌روزکتابداری مانند مدیریت دانش، اینفومتریک و علم­‌سنجی، رسانه­‌های اجتماعی، مدیریت اطلاعات شخصی، و مانند آن است.

اعضای انجمن مانند اعضای یک خانواده در فضایی دوستانه مسائل و دغدغه­‌های حرفه­‌ای خود را مطرح می‌کنند و سایر اعضا آنها را راهنمایی می­‌کنند و تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند. مثلاً گاهی اعضا اعلام می‌کنند که برای شرکت در کنفرانس سالانۀ انجمن و رزرو اتاق، به دنبال هم‌­اتاقی هستند و یا مقالۀ تازه منتشرشدۀ خود را اطلاع‌رسانی و سایرین را به خواندن آن ترغیب می­‌کنند. 

عضویت در انجمن مزایای بسیاری دارد از جمله:

  1. آشنایی با شبکۀ پژوهشگران و محققان سراسر دنیا در حیطۀ موضوعی مورد علاقه؛
  2. فراهم شدن زمینۀ همکاری علمی گروهی با محققان سراسر دنیا؛
  3. آشنایی با جدیدترین موضوعات و شیوه­‌های پژوهش؛
  4. آشنایی با فرایندهای پژوهش در سایر کشورها؛
  5. اطلاع از رویدادهای آیندۀ حرفه؛
  6. دسترسی به سایت انجمن[10]؛
  7. تهیه فهرست اسامی اعضا و دسترسی به آن؛
  8. عضویت در شعبۀ منطقه­‌ای؛
  9. عضویت نامحدود در گروه‌های تخصصی؛
  10. اطلاع از فراخوان­‌های دریافت جوایز؛
  11. اشتراک آنلاین مجلۀ انجمن علم اطلاعات و فناوری[11]؛
  12. دسترسی به نسخۀ چاپی مجلۀ انجمن علم اطلاعات و فناوری؛
  13. دسترسی به سایت فرصت­‌های شغلی انجمن[12]؛
  14. بهره‌مندی از برنامه­2های مربی­گری[13] به منظور ارتقای اعضا؛
  15. امکان حضور در جلسات سالانه؛
  16. بهره‌مندی از وبینارهای رایگان؛
  17. بهره‌مندی از تخفیف برای حضور در جلسه؛
  18. بهره­‌مندی از تخفیف در هزینۀ آموزش مداوم؛
  19. بهره‌مندی از تخفیف نشریه؛
  20. دسترسی به شماره­‌های قبلی بولتن انجمن؛
  21. دریافت خبرنامۀ داخلی انجمن؛
  22. رأی‌گیری برای انتخاب مدیران و نحوۀ ادارۀ انجمن؛
  23. اطلاع از فراخوان­‌های نامزدی برای احراز پست‌های مدیریتی (کمیته­‌ها/هیئت مدیره)؛
  24. اطلاع از فراخوان­‌های عضویت در شعب مختلف (کمیته­‌ها/هیئت مدیره)؛
  25. تقویت زبان انگلیسی (برای افرادی که زبان مادری آنها انگلیسی نیست)؛

افرادی که اخیراً از دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری فارغ‌­التحصیل شده­‌اند، واجد شرایط عضویتِ «شاغلین تازه‌وارد»[14] هستند. هزینۀ عضویت سالانه برای افرادی که مقیم کشورهای ردیف یک(از جمله ایران) هستند، 25 دلار است. کشورهای ردیف یک، کشورهایی هستند که پرداخت کامل حق عضویت برای ساکنین آنها دشوار است. لیستی از کشورهای ردیف یکِ واجد شرایط دریافت حق عضویت با هزینۀ کمتر در وب­سایت انجمن وجود دارد. اگر فردی شرایط عضویت «شاغلین تازه‌وارد» را نداشته باشد، هزینۀ «عضویت حرفه­‌ای» برای اعضای کشورهای ردیف یک، 45 دلار است. سال عضویت انجمن از 1 جولای هر سال تا 30 ژوئن سال بعد است. اعضایی که از 16 جولای تا 16 ژانویه عضو می‌شوند، هزینه‌های متناسبی را برای تعداد ماه‌های بین تاریخ عضویت خود تا 30 ژوئن می‌پردازند. اعضایی که بعد از اول ژانویه و قبل از 30 ژوئن عضو می‌شوند، هزینۀ باقیماندۀ سال عضویت فعلی به‌اضافۀ سال عضویت بعدی را می‌پردازند.

به دلیل هزینۀ بالای عضویت، هر سال به تعدادی از افراد علاقه‌مند و دارای فعالیت مؤثر حرفه‌ای در سراسر دنیا جایزۀ عضویت یکسالۀ رایگان اعطا می­‌شود. در فراخوان سال 2022، 17 نفر از کشورهای مختلف برگزیده شدند و 8 نفر آنها محققان و پژوهشگران ایرانی بودند.

[1]. Association for Information Science & Technology (ASIS&T)

[2]. Special Interest Groups (SIG)

[3]. Chapters

[4]. Regional Chapters

[5]. Local Chapters

[6]. Student Chapters

[7]. ASIS&T Weekly Roundup

[8]. Officers

[9]International Café Meet

[10]. ASIST&T Community Site

[11]. JASIST

[12]. ASIST&T Career Site

[13]. Mentoring Program

[14]. Early Career Members

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *