گزارشی از همایش مدیریت دانش در اهواز

گزارشی از همایش مدیریت دانش در اهواز

همایش ملی مدیریت دانش صبح روز چهارشنبه مورخ 4/02/1392 با حضور چند تن از اساتید برجسته علم اطلاعات و دانش شناسی در دانشگاه شهید چمران اهواز شد. در ابتدا طبق روال تمامی برنامه­‌ها، تلاوت قرآن مجید آغازگر برنامه بود. در ابتدای کار دبیر علمی همایش، دبیر قطب علمی مدیریت دانش و نماینده ریاست دانشگاه ضمن خوش آمدگویی به حاضران برنامه­‌های پیش رو در دو روز همایش را شرح دادند. برنامه های علمی همایش با سخنرانی پرفسور محمد حسین دیانی آغاز شد. استاد بازنشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد که جزو مهمانان ویژه این همایش بودند، توضیحاتی در ارتباط با دانش و کاربرد مدیریت آن در تمامی جنبه­‌های زندگی اجتماعی و شخصی ارائه و بر اهمیت برگزاری چنین همایش هایی تاکید کردند. در ادامه غلامرضا فدایی عراقی استاد و رئیس دانشکده علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران در ارتباط با دانش، اطلاعات، رابطه بین اطلاعات و دانش و همچنین مدیریت دانش و کابرد آن توضحیاتی ارائه کردند. با سخنرانی ایشان، بخش اول صبح روز اول همایش به پایان رسید و حاضرین در سالن، خود را برای بخش دوم آماده کردند.

 سخنرانی سرکار خانم دکتر مهری پریرخ، آغازگر بخش دوم همایش در روز اول بود. پرفسور گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، فرایندها و مصداق های مدیریت دانش در کتابخانه­‌ها را محور اصلی سخنرانی خود قرار دادند. ایشان عدم پیوند بین دانش مدیران، کتابداران و دانش مدیریتی و حرفه ای را مهمترین چالش در اجرای مدیریت دانش عنوان کرد. آسیب شناسی مدیریت دانش در سازمان­‌های ایرانی، عنوان سخنرانی دکتر مهرعلیزاده عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بود که به بررسی چالش های موجود در این زمینه اشاره کردند. ایشان مهمترین آسیب در این زمینه را “نگاه نرم افزاری” نسبت به مدیریت دانش عنوان کردند. در ادامه مدیر اجرایی شرکت پارس آذرخش نقش نرم افزار و کتابخانه دیجیتال در مدیریت دانش را مورد بررسی قرار دادند. ایشان ضمن معرفی نسخه جدید نرم افزار پارس آذرخش به کاربرد مؤلفه‌­های مدیریت دانش در نسخه جدید این نرم افزار اشاره داشتند. با پایان این سخنرانی، برنامه های صبح روز اول همایش به پایان رسید و حاضرین در همایش بعد از بجاآوردن فریضه نماز و صرف نهار، خود را برای عصر روز اول همایش آماده کردند.

عصر روز اول همایش، شروع ارائه مقاله ­ها و پرسش و پاسخ در ارتباط با مقاله­ های همایش بود. از جمله مقاله­ هایی که عصر روز اول ارائه شد در حوزه­ هایی همچون آموخته زدایی سازمانی، مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی، مستندسازی دانش در کتابخانه ­ها، مدیریت دانش بر پایه رایانش ابری و چابک ­گرایی در پرتو دانش­ آفرینی بود. با پایان یافتن ارائه مقاله­‌ها در روز اول، مسئولین برگزاری همایش برنامه بازدید از کتابخانه مرکزی عمومی نهاد کتابخانه های عمومی در استان خوزستان را تدارک دیده بودند که تمامی حاضرین در همایش به همراه اساتید و برگزار کنندگان همایش به مدت دو ساعت از این مکان بازدید کردند.

صبح روز دوم همایش نیز در دو نوبت با ارائه مقاله هایی در زمینه، اظهارنامه سرمایه فکری، پیاده سازی مدیریت دانش، شناسایی الگوهای سازمانی، نسل های مدیریت دانش و … همراه بود. سخنرانی دکتر حسن زاده، با موضوع مستندسازی تجربیات در سازمان­‌ها پایان کار سخنرانی­‌های علمی در همایش بود. عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران، مستندسازی را فرایند اخذ و شکل دهی دانش موجود در فرایندها و تجربیات افراد با هدف قرار دهدی در جریان دانش سازمانی تعریف کردند. از نظر ایشان مستندسازی شامل سه مرحله پیش فرآیند یا شناسایی، فرآیند اصلی مدیریت دانش و پس فرآیند مدیریت دانش می باشد که بخش اعظمی از سخنرانی او به بررسی دقیق قدم های مختلف هر یک از این سه مرحله مستند سازی اختصاص داشت.

از برنامه های جنبی این همایش می توان به نمایشگاهی اشاره کرد که دربرگیرنده دو کارگاه، یک بخش پوستر (شامل سی پوستر در دو روز)، نمایشگاه و فروشگاه کتاب و غرفه نرم افزار پارس آذرخش بود. یکی از این کارگاه ها توسط خانم دکتر عصاره برگزار شد و کارگاه دیگر نیز توسط دکتر حسن زاده برگزار شد.

در ادامه جمعی از اساتید گروه علم اطلاعات و دانش شناسی تحت عنوان سخنرانی­‌های پایانی، جمع ­بندی و نظرات خود در ارتباط با مدیریت دانش، همایش و مقاله­های ارائه شده در همایش را ارائه کردند. در نهایت هم مراسم اختتامیه برگزار شد. در این قسمت دبیر اجرایی همایش ضمن ارائه گزارشی از نقطه شروع تا برگزاری همایش، از دست اندرکاران و همکاران همایش تقدیر و تشکر کردند.

برای مشاهده عکس‌های بیشتری از این همایش به بخش گالری تصاویر مراجعه کنید.

رضا خسروی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *