نکات و رهنمودهایی برای فعالیت کتابخانه‌ها در اینستاگرام

 

نکات و رهنمودهایی برای فعالیت کتابخانه‌ها در اینستاگرام

 

 

مترجم: فرزانه عامل

کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی از دانشگاه فردوسی مشهد،

کتابدار مرجع کتابخانۀ مرکزی امام خمینی (قدس سره) مشهد.

 

 

 

شبکه‌های اجتماعی برای کتابخانه‌ها!

رسانه‌های اجتماعی [2](SoMe) از چندین کانال آنلاین تشکیل شده است که با ارائۀ راه‌هایی برای تعامل، به اشتراک‌گذاری و همکاری به کاربران کمک می‌کند تا با یکدیگر گفتگو کرده و ارتباط برقرار کنند. این واقعیت که مردم وقت زیادی را در اینترنت می‌گذرانند، می‌تواند فرصتی برای افزایش حضور آنلاین کتابخانه‌ها با استفاده از رسانه‌های اجتماعی باشد.

اگرچه این کار به زمان زیادی نیاز دارد، اما ارزش سرمایه‌گذاری دارد تا از طریق آن بتوانید به صورت آنلاین کتابخانه را توسعه دهید و جامعۀ کتابخانه را به منابع شگفت‌انگیز و فضاهای امن موجود متصل کنید.

از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌توانید یک جامعه فعال ایجاد کنید و با پست کردن سوالاتی دربارۀ آنچه که مخاطبین گرایش دارند و آنچه آنها دوست دارند، در صفحۀ اینستاگرام و در استوری‌ها نظرسنجی انجام دهید و به آنها اجازه دهید در مورد فعالیت‌های آینده و زمان مناسب آن تصمیم بگیرند. یکی از راه‌های اطمینان برای حضور هر چه بیشتر در رویدادهای کتابخانه، تبلیغ زیاد هر یک از این موارد است، این امر باعث ایجاد علاقه می شود و افراد را به خوبی گرد هم می آورد. بنابراین، تمرکز بر تشویق بازدیدکنندگان برای دنبال کردن کتابخانه در شبکه‌های اجتماعی باعث افزایش تعامل و دیده شدن کتابخانه به صورت آنلاین می‌شود که در نتیجه باعث افزایش فعالیت‌های کتابخانه خواهد شد.

عدم تبلیغ این فعالیت‌ها می‌تواند منجر شود به عدم آگاهی در مورد آنچه کتابخانه ارائه می‌دهد. چگونه اعضای جامعه می‌توانند در رویدادهایی حضور پیدا کنند و در فعالیت‌های سازمان یافتۀ کتابخانه شرکت کنند، وقتی حتی از آنها آگاهی ندارند؟ تولید محتوایی که بتواند دائما از طریق پلتفرم‌های آنلاین مانند اینستاگرام قابل دسترسی باشد، باعث ایجاد برندی می‌شود که یک کتابخانه برای تبلیغ فعالیت‌ها و رویدادهای خود برای جلب بیشتر افراد جامعه به آن نیاز دارد.

اجازه دهید مراجعان به راحتی کتابخانه را پیدا کنند!

کتابخانه‌ها برای همۀ افراد جامعه هستند، فارغ از اینکه چه سنی دارند یا چه ژانر کتابی را ترجیح می‌دهند، یا حتی اگر خواندن را دوست ندارند. بسیاری از کتابخانه‌ها اجرای فعالیت‌ها و برنامه‌های جدید برای تمام سنین و علایق را شروع کرده‌اند.

وقتی از رسانه‌های اجتماعی برای آگاهی دادن به جامعۀ استفاده‌کننده دربارۀ تمام ایده‌های جدید و
فعالیت‌هایی که در کتابخانه و پیرامون آن اتفاق می‌افتد، استفاده کنیم، تعاملات با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد. تعاملات بیشتر این امکان را به کتابخانه می‌دهد که مراجعین را تحریک و تشویق کند تا نه تنها در فعالیت‌های مطالعه و تحقیق خود، بلکه همچنین در زندگی اجتماعی با شرکت در فعالیت‌های کتابخانه، جدی‌تر و فعال‌تر شوند.

مهم است که اجرای برنامه‌های کتابخانه در جایی باشد که به سهولت دسترس‌پذیر است، جایی که مراجعین بالقوه وقت خود را در آنجا می‌گذرانند. بر اساس داده‌های statista.com قدرتمندترین ابزارهای رسانه‌های اجتماعی در سال 2019 فیس‌بوک و اینستاگرام هستند. فیس‌بوک و اینستاگرام بیشترین پلتفرم‌هایی هستند که مردم استفاده قرار می‌کنند.

همانطور که در بالا ذکر شد، کتابخانه‌ها برای همه هستند، و تأمین نیازهای مختلف در همۀ نسل‌ها نیز مهم است. مراجعین نسل بیبی بومر[3] (1946 تا 1964) با روزنامه‌ها و خبرنامه‌ها راحت‌تر بودند؛ در حالی که نسل زد[4] یا نسل اینترنت و هزاره‌ها به روش‌های دیگری نیاز دارند، آنها فیس‌بوک و اینستاگرام را ترجیح می‌دهند و توییتر را دنبال می‌کنند.

نحوۀ استفاده از اینستاگرام

برای کسانی که هنوز حساب کاربری ندارند و ممکن است در مورد نحوه شروع کار مطمئن نباشند، در این نوشته راهنمایی‌های بسیار مفیدی ارائه شده است. ایجاد یک پروفایل اینستاگرام بسیار آسان است و فقط چند دقیقه زمان‌بر است. حتماً یک عکس پروفایل اضافه کنید که می‌تواند آرم کتابخانه باشد.

توضیحات را کوتاه کنید و فقط اطلاعات کلیدی مانند آدرس کتابخانه، وب‌سایت و شماره تلفن را در آن وارد کنید. مرحله بعد دنبال کردن افراد جامعه و سازمان‌های اطراف کتابخانه است. اکنون زمان ایجاد اولین پست فرا رسیده است، این پست می‌تواند تصویری از هر چیزی باشد. تصویری از کتابخانه قبل یا بعد از ساعات کاری، تصویری از بخش خاصی از یک مجموعه، یا یک فعالیت اجتماعی اخیرکتابخانه.

 

پست کردن ایده‌ها

پس از ایجاد حساب اینستاگرام کتابخانه، اکنون نوبت تصمیم‌گیری دربارۀ پست‌هایی است که  باید گذاشته شود. در اینجا چند ایده از تیم پرینچ[5] آورده شده است که می‌تواند به ایجاد علاقه در میان اعضاي جامعه و ایجاد طرفداران (فالواینگ) کتابخانه کمک کند! حداقل کتابخانه باید روزی یک پست جدید در اینستاگرام داشته باشد، هر چند برخی از مقالات 12 پست در روز را توصیه می‌کنند.

تمام رویدادهای جدید و در حال انجام کتابخانه مانند کتاب‌خوانی، فعالیت‌های اجرا شده برای کودکان، فعالیت‌های اجتماعی، امضای نویسندگان، و هر چیز دیگری را که توسط کتابخانه سازمان یافته است، در اینستاگرام پست کنید. همیشه برای به اشتراک گذاشتن در رسانه‌های اجتماعی از فعالیت‌های کتابخانه عکس بگیرید و در صورت لزوم، عکس را ضمیمه کنید. این بخش بسیار مهمی از گسترش تعامل است زیرا فرد یا افرادی را که تگ کرده‌اید، احتمالاً پست را با افراد بیشتری به اشتراک می‌گذارند که به نوبه خود به رشد دنبال‌کنندگان پبج کتابخانه کمک می‌کند.

بازدیدکنندگان صفحه کتابخانه را از هر گونه اطلاعات جدید در مورد کتابخانه مطلع کنید. به عنوان مثال، اگر ساعات کار کتابخانه تغییر کرده است یا اعضای جدیدی به کارکنان کتابخانه اضافه شده است، می‌توانید آن را در صفحه اینستاگرام کتابخانه بگذارید.

هشتگ‌ها در دنیای رسانه‌های اجتماعی بسیار مهم است! قرار دادن نماد # در مقابل کلمه‌ای مانند «#کتابخانه» تعاملات بیشتری را ایجاد می‌کند. استفاده از هشتگ‌ها باعث می‌شود پروفایل کتابخانه بهتر دیده شود و این باعث ایجاد دنبال‌کنندگان بیشتر می‌شود، بنابراین باعث افزایش رویت‌پذیری کتابخانه به صورت آنلاین می‌شود. اگر هشتگ  کتابخانه خود را روی هر پستی قرار دهید، کاربران می‌توانند آنچه را که کتابخانه انجام می‌دهد، دنبال کنند.

نمایش خلاقانه کتاب یا فضای فیزیکی کتابخانه خود را تبلیغ کنید که برای یک پست اینستاگرامی تصویری عالی خواهد بود. در زیر پست متن مختصر اما مرتبط بنویسید یا یک نقل قول ادبی کوتاه اضافه کنید تا جالب‌تر شود.

برای ایجاد توجه کامل و ایجاد علاقه و حس کنجکاوی بیشتر از طرف کاربران، کتاب‌ها را  براساس رنگ مرتب کنید و از آنها عکس بگیرید.

شیوه‌ای جذاب را شروع کنید

کتابخانه نقش مهمی در گردهم آوردن جامعه دارند و بهترین راه برای دستیابی به این هدف استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد جامعه به صورت آنلاین است. بهبود ارتباط با بازدیدکنندگان همچنین می‌تواند سطح تعامل را بهبود بخشد و پایه‌های یک رابطه مستحکم در آینده را ایجاد کند.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای تعامل با بازدیدکنندگان، از آنجا که به ایجاد آگاهی‌های مورد نیاز کمک می‌کند، به نفع کتابخانه خواهد بود. تبلیغ به موقع کلید برنامه‌ریزی یک رویداد موفق است، دربارۀ آن صحبت کنید و هر روز در مورد آنچه قرار است در روزهای آینده در کتابخانه برگزار گردد، یادآوری کنید. به یاد داشته باشید که با پست کردن اطلاعات جالب، تبلیغ رویدادهای کتابخانه و به اشتراک گذاشتن احساسات خوب در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید.

Instagram Tips & Tricks for your Library. available at: https://princh.com/instagram-tips-and-tricks-for-your-library/

 

 

[2] Social Media

[3] baby boomers

[4] Gen Z

[5] Princh

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *