header001

 

 

 

 

رویکردهای عمده در روابط داده، اطلاعات، دانش و دو مفهوم هستی و روشنگری

وفائیان

 

امیر وفائیان

 

دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه خوارزمی

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

گفته شده در حال حاضر، اطلاعاتی که در شماره‌های یک هفته نشریه New York Times منتشر می‌شود، بیش از اطلاعاتی است که یک فرد در قرن 18 در طول حیات خود می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. همینطور، حجم اطلاعات جدید تولید شده در سال 2007 (بر اساس بایت) بیش از حجم کل اطلاعاتی بوده که در پنج هزار سال پیش از آن تاریخ تولید شده است (Ferneley and Basden). اما امروزه، مشکل اصلی کاربران دسترسی به اطلاعات زیاد نیست، بلکه مشکل اصلی دسترسی به دانش یا اطلاعات منسجم، پالایش‌شده و سودمند است (فتاحی، 1390: 19).

 

 

جایگاه حق مؤلف در تولید محتوای دیجیتال

مریم صراف‌زاده[1]صراف زاده 2

 

 

مقدمه

در سال ۹۳ مطلبی از اینجانب با عنوان آشنایی با سایت‌های آموزشی آنلاین – دنیای یادگیری در اینترنت در وبلاگ یک پزشک که از وبلاگ‌های بسیار موردعلاقه‌ام است و بسیار از آن آموخته‌ام منتشر شد. پس از چندی با کمال تعجب متوجه شدم که سایت‌های بسیاری بدون ذکر نامم کل مطلب را کپی کرده‌اند. حتما شما هم در جستجوهای اینترنتی خود متوجه شده‌اید که گاه چند لینک بازیابی شده مطالبی کاملا یکسان دارند.

بیشتر مردم بر این باورند که چون مطالب موجود در اینترنت آزادانه در دسترس هستند اجازه دارند براحتی و بدون اجازه پدیدآورنده و ذکر منبع از آن‌ها استفاده کرده و حتی به دیگران ارسال کنند. بارها در ارائه‌های دانشجویان مجبور شدم تذکر بدهم که عکسی که در پاورپوینت خود آورده‌اید باید منبعش ذکر شود.

برچسب ها:

 

ماسک‌ها و چشم‌ها

دکتر زین العابدینی

محسن حاجی زین‌العابدینی

عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی

رایانامه: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

 

 

در مورد چشم و نقش ارتباطی آن و جایگاهی که در زبان بدن دارد، بسیار سخن گفته شده است. چشم‌ها می‌توانند احساسات متفاوتی همچون علاقه، محبت، تسلط، همدلی، خشم و غیره یا پیامهای ارتباطی زیادی را منتقل کنند. چشمها و لبها دو عضو اصلی ارتباطی در بدن هستند و نقش عمده ای در زبان بدن دارند. در حالت معمولی و بدون ماسک، لبها که هم وظیفه صحبت کردن را دارند و هم با حرکات مختلف خود احساسهای متفاوتی را بروز می دهند که از مهمترین آنها لبخند است، سهم اصلی برقراری ارتباطات انسانی را بر عهده دارند. اما در دوران بیماری همه گیر کوید 19 یا کرونا، که همه مجبور هستند ماسکی بر صورت داشته باشند، لبها زیر لفافی قرار می گیرند که کارآمدی حداکثری آنها به نصف تقلیل می یابد.

 

برچسب ها:

دکتر بگلو تراوش

 

با همه‌گیری جهانی[1] کووید-19 اوضاع پیچیده و عجیبی بر کشورها، جوامع و به تَبَع آن، سازمان‌ها و البته کتابخانه‌ها حاکم شده است. عجیب از این نظر که  تا پیش از این همه‌گیری، «تجربه جهانی» کم‌رنگ و ناچیزی از مواجهه جوامع با یک ویروس وجود داشت یا آن تجربه به کشورهای خاصی محدود بود؛ نه این‌که یک ویروس در زمانی کمتر از 2 ماه همه کشورها را آلوده و درگیر کند. این نشان می‌دهد ما در جهانی درهم‌تنیده و چند‌وجهی و درهمکنشی زندگی می‌کنیم. ویروسی توانسته نظام‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حتی فرهنگی و علمی را تحت تأثیر خود قرار بدهد و تاحدود زیادی جبهه مشابهی در بیشتر کشورها برای صف‌آرایی و مقابله پیشِ چشمِ خود ببیند؛ رعایت فاصله فیزیکی و اجتماعی، رعایت بهداشت فردی، و پوشیدن ماسک. برای انسان که موجودی است اجتماعی این توصیه یعنی تعطیلی اجتماع‌ها و یعنی بحران که بحران کوچکی به شمار نمی‌رود.

برچسب ها:

 

دکتر مریم اسدی

چکیده

نقش کتابخانه دانشگاهی در شرایط بحرانی و شیوع همه‌گیری‏ها در چارچوب خدمات پشتیبانی آموزشی و پژوهشی و اشاعه‏‌دهندگان اطلاعات در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی بسیار حائز اهمیت است. کتابداران به دلیل دسترسی به اطلاعات و منابع معتبر به‌عنوان رابط و تسهیل‏گران در فرآیند برنامه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه نقش مهمی در اشاعه اطلاعات علمی دارند. این نقش در زمان بحران و شیوع همه‌گیری ها بسیار حیاتی‏‌تر می‏شود.

برچسب ها:

 

تراوش مسعودیالگوی ساختار استاندارد

با تاکید بر ملاحظات تدوین استانداردهای کتابخانه‌های تخصصی

فرامرز مسعودی

دانش‌آموخته کتابداری و سرممیز استاندارد ایزو 9001

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

مهمترین پرسش یا مسئله در تدوین استانداردهای کتابخانه‌ها و از جمله کتابخانه‌های تخصصی، چگونگی طرح‌ریزی ساختار آن است؛ به این معنی که در تدوین استانداردها، چه مواردی و به چه شکلی باید آورده شوند؟. در این زمینه می‌توان به دو شیوه اصلی عمل کرد؛ یکی استفاده از یک استاندارد یا متن مبنا و پذیرش ساختار آن به‌عنوان الگوی تدوین و دیگر بهره‌گیری از یک منطق یا مدل معتبر و قرار دادن آن به‌عنوان شالوده استاندارد و پی‌ریزی ساختار استاندارد بر مبنای آن.

 

برچسب ها:

 

تراوش دکتر حافظیاستاندارد مجموعه: تجربه‌ای جدید در تدوین استاندارد

مهدی علیپور حافظی

دبیر کارگروه تخصصی تدوین استاندارد مجموعه و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی

استانداردها، در هر حوزه‌ای نشان‌دهنده حداقل‌های لازم و بایدها در حوزه کاربرد هستند. این حوزه می‌تواند مرتبط با محصول و یا خدمت باشد. از این رو در هر حوزه‌ای ضروری است استانداردهایی برای حفظ حداقل‌های لازم تدوین شوند تا کیفیت در آن حوزه تضمین شود. تنوع در تولید کنندگان کالاها و ارائه کنندگان خدمات نیز سبب می‌شود تا همگان پایبند به استانداردها باشند تا بتوانند رضایت مشتریان و بهره‌گیران خود باشند. از این رو به نظر می‌رسد استانداردها نشان دهنده کیفیت و هماهنگی و یکپارچگی نهاد‌ها و صنایع در گستره وسیعی باشد. به عنوان مثال اگر کارخانه‌ای اقدام به تولید محصولی مانند شیشه بکند برای اینکه بتواند محصول خود را عرضه کند و با کارخانه‌های دیگر رقابت کند باید بتواند استانداردهای لازم را کسب کند. علاوه بر این، این موضوع هنگامی اهمیت ویژه پیدا می‌کند که این محصول، جزئی از یک کالای دیگر به عنوان مثال خودرو باشد.

 

برچسب ها:

 

دکتر بگلو تراوشاستاندارد بازاریابی و روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی[1]: گزارشی کوتاه از تجربه یک تدوین

دکتر رضا رجبعلی بگلو

استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران

و دبیر استاندارد بازاریابی و روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی ایران

استاندارد بازاریابی و روابط عمومی یکی از استانداردهای هفتگانه برای کتابخانه‌های عمومی است که با انتخاب نهاد کتابخانه‌های عمومی و با مجری‌گری انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران تدوین شد. سایر استانداردهایی که در این مجموعه تدوین شد عبارت بودند از استاندارد «مجموعه»، «خدمات اطلاعاتی»، «ساعتِ کاری»، «خدمات مشتریان»، «برنامه‌ها» و «کارکنان». مسئولیت تدوین استاندارد بازاریابی و روابط عمومی با نگاه مثبت آقای مسعودی (مجری پروژه) و با تأیید کمیته راهبری استاندارد و هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی به بنده واگذار شد. به‌نظرم پیش از این‌که به شیوه و چگونگی تدوین این استاندارد توجه کنیم، لازم است به جایگاه، اهمیت و ماهیت این استاندارد اشاره کوتاهی داشته باشیم. درباره این‌که کتابخانه‌ها به‌طور کلی، و کتابخانه‌های عمومی به‌صورت ویژه در ارتباط با مسائل مالی و انتفاعی با چه مشکل‌ها، چالش‌ها و البته پیش‌فرض‌هایی روبرو هستند نگاهم را پیشتر در مطلبی کوتاه با عنوان «آیا کتابخانه‌ها روح خود را با شیطان معامله می‌کنند!» مطرح کرده بودم. با این‌حال، اشاره‌ای کوتاه از آن مطلب را لازم می‌بینم در ادامه با شما گرامیان در میان بگذارم.

 

 دکتر فتاحی

یک آرزوی دست یافتنی (البته اگر همکاران کمک کنند!)

 دکتر رحمت الله فتاحی (معلم علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد)

سالها پیش و هنگامی که مشغول گذراندن دوره دکترا در استرالیا بودم، همواره در حین و پس از بازدید از کتابخانه ها و همچنین پس از هر کلاس درس، به این می اندیشیدم که آیا کتابخانه ها و کتابداران ما در ایران به شرایطی خواهد رسید که، همچون کشورهای پیشرفته و از جمله استرالیا، در یک چارچوب علمی و حرفه ای و منطبق با استانداردهای جهانی فعالیت کنند؟ همواره آرزو داشتم که ما هم از جنبه های علمی و حرفه ای به وضعیت مطلوب برسیم. با هر آرزو، از خود می پرسیدم آیا این آرزو محقق خواهد شد؟ در آن زمان، وضعیت ما، بویژه از نظر رعایت استانداردها، آنچنان مطلوب نبود.

 

 

برچسب ها:

 نقد کتاب کتابدار کارآفرین:مباحثی در پویایی تجارت خصوصی  در جهت ارائه خدمات حرفه‌ای

nARIMANIکراتر، مری؛ مری بث‌لاک و مری ج. اسکانلون (1395). کتابدار کارآفرین: مباحثی در پویایی تجارت خصوصی در جهت ارائه خدمات حرفه‌ای. ترجمه گروه مترجمان، ویراستار مهری ایزدی یگانه، به کوشش عیسی زارعی، تهران: نشر چاپار و اساطیر پارسی. شابک: 4-081-276-600-978

چکیده

امروزه تغییرات سریع در عرصه اطلاعات و ارتباطات، کتابخانه‌ها و خدمات آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده است و کتابداران برای حفظ جایگاه کتابخانه‌ها و وفق دادن خود با شرایط و نیازهای اطلاعاتی جدید کاربران در تلاش هستند. در این مسیر یکی از ابزار‌های بسیار مهم و کارآمد کارآفرینی است که می‌توان آن را کلید به‌روز‌رسانی کتابخانه‌ها در عصر اطلاعات دانست و برای تحقق این امر نیاز به کتابدارانی کارآفرین بیش‌ازپیش احساس می‌شود. مقاله حاضر نقدی است بر ترجمه کتاب کتابدار کارآفرین، مباحثی در پویایی تجارت خصوصی در جهت ارائه خدمات حرفه‌ای که در سال 1395 توسط انتشارات چاپار و اساطیر پارسی به چاپ رسیده است. در این مقاله ضمن ارائه مقدماتی پیرامون کارآفرینی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی، به معرفی نویسندگان و مترجمان این اثر پرداخته می‌شود. همچنین ضمن معرفی کتاب و بررسی فصل‌های مختلف آن، جایگاه آن در بین سایر آثار این حوزه بررسی‌شده و به نقاط قوت و ضعف آن نیز پرداخته می‌شود.

 کلیدواژه‌ها: کارآفرینی، کتابدار کارآفرین، تحول سازمانی، مدیریت کتابخانه

 

یک کسب و کار محتوایی در قلمرو اطلاعات و دانش: تهیه و تدوین کتابشناسی های تخصصی در پاسخ به نیازهای فردی، سازمانی و اجتماعی

13 Dr.Fattahiحرفه ما با یک حقیقت آشکار زندگی می کند: محتوای آن با اطلاعات و دانش سروکار دارد. این خود می تواند مایه اندیشه ورزی (پویایی نظری و فلسفی) و فعالیت عملی (کاربردهای واقعی و ملموس) باشد. همین حقیقت شمشیر دولبه است: چنانچه ارزش این دستمایه محتوایی را بدرستی بدانیم و جنبه های نظری و عملی آن را دریابیم، درآنصورت، می توانیم از آن به عنوان برگ برنده (شمشیر بُرنده) استفاده کنیم. برعکس آن نیز صادق است: اگر ارزش اطلاعات و دانش را به عنوان محتوای همه فعالیتهای خود درک نکنیم، درآنصورت بازنده ایم و لبه دیگر شمشیر را به سوی خود وارد می کنیم. یعنی دیگران (حرفه های دیگر یا خود افراد جامعه) ما را دور خواهند زد و خود به اطلاعات و دانش دسترسی خواهند یافت. این ها دو سناریو دربرابر حرفه ماست.

 

صفحه1 از7