برگزاری آیین نکوداشت فعالیت‌های علمی و پژوهشی استاد رحیم فرحی شاهگلی هم‌زمان با پنجمین مجمع عمومی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی شاخه آذربایجان

برگزاری آیین نکوداشت فعالیت‌های علمی و پژوهشی استاد رحیم فرحی شاهگلی هم‌زمان با پنجمین مجمع عمومی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی شاخه آذربایجان

به گزارش کمیته روابط عمومی انجمن کتابداری و اطلاع­رسانی شاخه آذربایجان، پنجمین مجمع عمومی این انجمن به همراه آیین نکوداشت استاد رحیم فرحی شاهگلی با حضور دکتر محمد محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، سید محمدحسین آل هاشم مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمالغرب کشور، دکتر حسن کیانی خوزستانی عضو هیئت‌مدیره و نماینده انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، معاونین و مسئولین اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، اعضای هیئت‌امنای کتابخانه مرکزی تبریز (ملی سابق) و جمعی از اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان دانشگاه‌های آذربایجان شرقی در تالار نخجوانی کتابخانه مرکزی تبریز برگزار شد.

 

در ابتدای مراسم دکتر سولماز زرداری هیئت‌علمی دانشگاه تبریز و رئیس هیئت‌مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی شاخه آذربایجان ضمن عرض خیرمقدم، به بیان گزارش عملکرد یک‌ساله انجمن در شاخه آذربایجان پرداخت.  وی اولین عضویت حقوقی در انجمن توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی، برگزاری کارگاه‌های متنوع علمی و پژوهشی از جمله کارگاه «آشنایی با کتابخانه‌های دیجیتال کودکان» به تدریس دکتر فائقه محمدی عضو هیئت‌علمی دانشگاه تبریز و کارگاه «مدیریت اطلاعات شخصی با استفاده از فناوری‌های ذخیره ابری» به تدریس دکتر مریم صراف­زاده عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران، امضای تفاهم‌نامه با مجتمع فنی تبریز جهت برگزاری دوره‌های آموزشی، حضور در نمایشگاه بین‌المللی تبریز به عنوان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی استان، همکاری با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان بازوی فکری و اجرایی در راستای انتخاب تبریز به عنوان پایتخت کتاب تبریز، حضور در کنگره سالانه متخصصان علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، همکاری داوطلبانه با اداره کل آموزش‌وپرورش استان جهت سازماندهی کتابخانه دارالقرآن آموزش‌وپرورش ناحیه ۳ تبریز و … را از اهم فعالیت‌های یک‌ساله انجمن بیان کرد. طی گزارش ایشان انجمن در سال گذشته به طور متوسط حدود دو برنامه در ماه برگزار کرده است.

 پس از وی دکتر رسول زوارقی معاون آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز نیز ضمن تحسین‌برانگیز بیان کردن عملکرد یک‌ساله انجمن، از تواضع و فروتنی استاد رحیم فرحی شاهگلی با دانشجویان و سخت‌کوش شناخته شدن استاد در دانشگاه تبریز یادکرده و گفت: ایشان استادی است که مردم‌دوستی و مردم‌داری را فراموش نکردند و امروز شاهد آن هستیم که از اقصی نقاط کشور برای نکوداشت استاد گرانقدر مطالبی را فرستاده و از شاخصه‌های بارز ایشان سخن می‌گویند. وی در ادامه، متن یادداشت ارسالی پروفسور جعفر مهراد بنیان‌گذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و از دوستان نزدیک و قدیمی استاد شاهگلی را قرائت کرد. در بخشی از این پیام که به قلم دکتر مهراد، چهره ماندگار علم اطلاعات و دانش شناسی کشور نگاشته شده، آمده است: “…اینفوگرام زندگینامه این استاد فرزانه که اخیراً توسط کلینیک اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که رسیدن به موفقیت را با طی راه‌های سخت که هنر مردان بزرگ و پرآوازه است تجربه کرده است. آن گفته معروف که هیچ‌وقت برای شروع دیر نیست از صفات ممتاز این شخصیت علمی است. تصور می‌کنم خواندن اینفوگرام زندگینامه جناب شاهگلی درس زندگی است و جوانان و دانش‌آموختگان باید این رمز و راز را در زندگی خود متوجه شوند و بزرگ‌ترها هم در تربیت فرزندانشان از آن‌ها استفاده کنند….” 

سپس دکتر حسن کیانی خوزستانی عضو هیئت‌مدیره و نماینده انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و دانشیار دانشگاه الزهراء تهران نیز در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از حضور در پنجمین مجمع عمومی انجمن استان آذربایجان شرقی، داشته‌های خود را مدیون افتخار شاگردی در محضر استاد فرحی شاهگلی و استاد تسبیحی و سایر اساتید پیشکسوت دانشگاه تبریز دانسته و از هیئت‌مدیره انجمن به جهت برگزاری نکوداشت استاد فرحی شاهگلی در شأن ایشان تقدیر و تشکر کرد.

در ادامه مراسم دکتر محمد محمدپور مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از استاد رحیم فرحی شاهگلی به عنوان سمبل و استاد اثرگذار، متواضع، اخلاق مدار و الگو برای مدیران، اساتید و دانشجویان حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی نام برده و افزود: شخصیت‌هایی مانند برادران نخجوانی، دولت‌آبادی، عابد، رضایی، محدث، رفیعیان، مرحوم میر یونسی و استاد رحیم فرحی شاهگلی سهم عظیمی در پیشرفت فرهنگ کتاب و کتابداری و پایه‌ریزی حرکت عظیمی در حوزه رشد کتابخانه‌ای استان را به عهده داشتند. وی هم‌چنین در ادامه سخنان خود ۲۵ سال آشنایی با استاد رحیم فرحی شاهگلی را کسب درس اخلاق و فروتنی دانسته، گفتند: اگر آیین تکریم بزرگان مسیر اخلاق، تواضع، فروتنی و مایه‌های فکری اخلاقی را همراه داشته باشد نتیجه خواهیم گرفت. دکتر محمدپور آیین نکوداشت بزرگان را ایجاد یک پیوستگی و از بین بردن گسیختگی و بحران هویت در جامعه بیان کرده و خاطرنشان شد: انسجام فرهنگی جامعه در گرو درس گرفتن از تجربیات صاحب‌نظران پیشین و ایجاد پل میان امروز و گذشته است.

سعید جلالی خیر تبریزی و عضو هیئت‌امنای کتابخانه مرکزی تبریز با خواندن «خود نوشت» استاد فرحی شاهگلی اشاره کردد: استاد در طول ۴۷ سال و ۱۸ روز خدمتشان، ۱۹ رئیس دانشگاه را همراهی کرده و حاوی گنجینه‌های زیادی از دانش‌های مدیریتی هستند. وی از خاطرات شیرین خود با استاد سخن گفته و چهل سال همکاری با ایشان را برگ زرین دوران خدمات خود بیان کرد.

علی قهرمانی آدینه پیشکسوت گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تبریز و از شاگردان استاد نیز در این مراسم ضمن بیان خاطراتی از همکاری با استاد فرحی شاهگلی به تمجید از پایبندی استاد شاهگلی به اخلاق حرفه‌ای در تمامی مناصب خود و همکاری با گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تبریز پرداخت.

همچنین در این مراسم، خاطرات و دلنوشته­هایی برای استاد شاهگلی که از اقصای نقاط ایران و جهان توسط دوستان و دانشجویان استاد به این آیین ارسال شده بود در قالب پوستر در معرض دید عموم قرار گرفته و در نهایت به عنوان هدیه به وی اهدا شد.

پروفسور مهراد، بنیان‌گذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر رحمت اله فتاحی، دکتر علی جلالی دیزجی، دکتر صیامیان، دکتر رجبعلی زاده و دکتر مهدی محمدیان از دوستان، همکاران و دانشجویان استاد بودند که یادداشت‌ها و خاطراتشان در این آیین منتشر شده و در معرض دید علاقه‌مندان استاد قرار گرفت.

در پایان مراسم هدایایی به رسم یادبود از طرف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، انجمن کتابداری ایران، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی شاخه آذربایجان، هیئت‌امنای کتابخانه مرکزی تبریز، کتابخانه مصلای تبریز و هدایایی از طرف شاگردان استاد به ایشان تقدیم شد. همچنین پرتره استاد فرحی شاهگلی نقاشی شده توسط حسن بلندی کتابدار کتابخانه عمومی شهدای فرهنگی آذرشهر رونمایی و به همراه پوسترهای خاطرات دوستان استاد تقدیم ایشان شد.

{gallery}13-Gozareshe shakhe Azarbayejan{/gallery}

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *