header001

همایش "کتابخانه‌های عمومی و جذب مخاطب"

Koohi issu09نگاهی به همایش ملی کتابخانه‌های عمومی: عوامل و موانع جذب و توسعه مخاطب - 5 و 6 اسفند 1394: اهواز

در پژوهش‌های مختلف کاهش شدید خواندن در میان تمام اقشار به اثبات رسیده و نگرانی‌ها در این خصوص در سال‌های اخیر افزایش یافته است. کاهش خواندن و کتابخوانی در دهه‌های اخیر در چندین پژوهش در کشورهای مختلف مستند شده است (گریسولد[1] و دیگران، 2005، کنولست و ون دن بروک[2]، 2003؛ کنولست و کاری کامپ[3]، 1998؛ تیونن[4]، 2004). البته پژوهش‌هایی هم وجود داشته (برای مثال، وارد، ساترتون، السن و چانگ[5]، 2004) که توانستند نشان دهند کاهش زمان اختصاص یافته برای خواندن، رویکرد بین المللی رایجی نیست. علی‌رغم کاهش تمایل به خواندن، ارزش خواندن روند نزولی نداشته است. علاوه بر این، خواندن کتاب شاید به عنوان قابل تحسین‌ترین شکل خواندن نسبت به خواندن روزنامه و مجلات ارزیابی می شود. بر اساس برخی مطالعات، بیش از 60 درصد مردم گزارش کردند که خواندن کتاب بسیار ارزشمندتر از تماشای تلویزیون است (گریسولد و دیگران، 2005).

برنامه مشاور در شبکه آموزش با موضوع مطالعه و خواندن

Amoozesh issu09برنامه مشاور- شبکه آموزش- موضوع فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی- مهمان برنامه: دکتر امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی کتابخانه‌های عمومی/ دکتر متولیان در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا کتاب کم می‌خوانیم و چرا سرانه کتاب خواندن در کشور کم شده، سؤال مجری را به‌گونه‌ای دیگر مطرح نمود: «اینکه چه شده است که ما کتاب نمی‌‌خوانیم و چرا باید کتاب بخوانیم». ایشان برای پاسخ به این سؤال عنوان کردند که پاسخ به این سؤال قبل از اینکه از جنس فرهنگ و نشر باشد از همه مهم‌تر از جنس پاسخ اجتماعی است ایشان با ذکر این مطلب که درست است که کتاب یک مقوله فرهنگی است و در چرخه‌های فرهنگی می‌گنجد اما" کتاب خواندن یا کتاب نخواندن". وقتی بحث از سرانه کتاب خواندن می‌شود پای مسائل اجتماعی به وسط کشیده می‌شود و این‌گونه صحبت‌های خود را ادامه دادند که اگر صنعت نشر ما و چرخه تولید کتاب و محتوای ما همگام و همخوان با نیاز در درجه اول و خاص مردم می‌بود امروز ما این سؤال را انجام نمی‌دادیم.

گوشه و کنار از اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی (4)

moeenodin issu02برخی از اخبار فعالیت‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی در سال 1393 به شرح زیر است:

گوشه و کنار از اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی(3)

moeenodin issu02برخی از اخبار فعالیت‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی در سال 1392-1393 به شرح زیر است:

نشست مشترک مدیران کل حفظ آثار و نشر و کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی این جلسه در محل اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان برگزار شد در پایان این جلسه به برگزاری جلسات کاری مشترک و برنامه‌ریزی برای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان دو دستگاه تاکید شد.

گزارشی از همایش از کتابداری تا علم اطلاعات و دانش شناسی

Baghestani issu05با گذشت بیش از یک سال از تغییر نام رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی به علم اطلاعات و دانش شناسی، انجمن علمی- دانشجویی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد همدان و انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران شاخه همدان و با همکاری دانشگاه آزاد همدان، همایشی با عنوان "کتابداری و اطلاع‌رسانی یا علم اطلاعات و دانششناسی" در روز چهارشنبه مورخ 30/11/92 از ساعت 8:30 الی 15:30 در سالن همایش ساختمان شهید عباسپور دانشگاه آزاد همدان برگزار کرد. در این همایش، پس از پخش سرود ملی ایران و تلاوت آیاتی از قرآن مجید؛ آقای دکتر علیرضا اسفندیاری مقدم ایراد سخنرانی نمودند. سپس جناب آقای دکتر سید علی‌اکبر فامیل روحانی، مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد همدان، ضمن بیان جایگاه علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران و همدان به اهمیت و تأثیرگذاری این رشته در سطح دنیا اشاره نمودند.

گزارشی از همایش بزرگداشت دکتر حری

Hori issu05مراسم بزرگداشت دکتر عباس حری 27 فروردین توسط انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران (شاخه خراسان) و با حضور دکتر رضایی شریف آبادی، ریاست انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، سید کاظم حافظیان رضوی، آقای شمقدری، مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی، دکتر رحمت‌الله فتاحی و محمدحسین دیانی، اعضای هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد، و خانواده مرحوم حری، در میان جمعی از دوستداران ایشان برگزار شد. گزارش کوتاهی از این همایش به شرح زیر تقدیم می‌گردد.پس از قرائت قرآن کریم و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران دکتر رحمت‌الله فتاحی رییس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی شاخه خراسان به سخنرانی پرداختند:

گزارشی از همایش تخصصی سازی خدمات در کتابخانه ها

Baghestani issu05انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه خراسان، همایش « راهکارها و روش های خدمات تخصصی و شخصی سازی در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی» را در 4 اسفند 1392 برگزار نمود. میهمانان ویژه این همایش آقای دکتر " ابوالفضل حسن آبادی" و آقای " محمد مشایخی" بودند. این همایش روز یکشنبه 4 اسفند 1392 از ساعت 9 الی 11:30، در آمفی تئاتر دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. در ابتدا دکتر رحمت الله فتاحی رییس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه خراسان به اهمیت نفش کتابخانه هایی تخصصی در ارائه خدمات بهتر به مخاطبان، براساس نیازهای خاص کاربران اشاره نمود. و همچنین بیان داشتند: كاري كه کتابخانه‌ها در مقايسه با خدمات سنتي و عمومي بايستی انجام دهند اين است كه خدمات تخصصي و شخصي سازي شده را تعريف كنند و در این جهت حركت كنند،در غير این صورت كاربراني كه غيرحضوري از خدمات کتابخانه‌ها استفاده می‌کنند نيز از دست خواهند رفت.

 

گزارشی از همایش کتابخانه و مردم (کرمان)

azami issu03استان کرمان به عنوان پهناورترین استان ایران دارای تعداد بسیار زیادی کتابخانه عمومی، کودک و نوجوان، مساجد، دانشگاهی، تخصصی و آموزشگاهی می باشد که سرویس دهی به تعداد زیادی از مراجعان را بر عهده دارند. با توجه به تنوع و گستردگی این کتابخانه ها در سطح استان و نیز تعداد نسبتأ زیاد اعضاء، ضرورت راه اندازی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی احساس می شد که این امر در شهریور سال 1391 با حضور زنده یاد دکتر حری و جمع کثیری از کتابداران و دوست داران کتاب و کتابخوانی استان به انجام رسیده و با برگزاری اولین مجمع عمومی و انتخاب اعضاء هیأت مدیره "انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه کرمان" راه اندازی شد. با راه اندازی انجمن یکی از اقداماتی که در رأس برنامه های یکساله اول قرار گرفت، برگزاری همایش بود. با شکل گیری کمیته های انجمن و تصویب آیین نامه های هر کمیته، جلسات متعددی جهت انتخاب عنوان، سطح برگزاری، کلیات محورها و امور علمی و اجرایی همایش تشکیل شد. با توجه به نیاز جامعه، در جلسات هیأت مدیره انجمن توافق شد که در این خصوص همایشی برگزار گردد. پس از تصویب عنوان همایش ملی کتابخانه و مردم، کمیته آموزش و پژوهش مأموریت یافت تا محورهای اصلی و فرعی همایش را بر این اساس پیشنهاد و ارائه نماید. محورهای همایش در جلسات متعدد در کمیته آموزش و پژوهش مطرح و در هیأت مدیره انجمن تصویب شد.

گوشه و کنار از اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی (2)

moeenodin issu02برخی از اخبار فعالیت‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی در سال 1392 به شرح زیر است:

1. هفتمین جلسه انجمن خیرین کتابخانه‌های عمومی استان در محل کتابخانه عمومی رضوی شهرستان مشهد برگزار شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی، محمد کرمی معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان ضمن گرامی داشت هفته دفاع مقدس اعلام کرد: عملکرد خیرین کتابخانه‌های عمومی استان باید در اذهان عمومی نمود پیدا کند و این تنها با تعامل با صدا و سیما استان و اصحاب رسانه یافتنی است.

آشنایی با گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)

sanji issu02گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه امام رضا(ع) در سال 1387 تاسیس شد. این گروه جزء اولین گروه‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی وابسته به موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی است که مجوز برگزاری دوره های مختلف را از وزارت علوم گرفته است و در حال حاضر در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و مقطع دکتری به صورت پژوهش محور اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند. 

این گروه همچنین از مهر ماه 1390 اولین گروه دانشجو را در گرایش اصول نسخه شناسی و مرمت نسخه‌های خطی و نسخه آرایی" پذیرش نمود. سرپرستی این گروه از سال 1382 بر عهده جناب آقای دکتر ایرج رداد بود که در سال 1390 این مسئولیت به سرکار خانم دکتر زهرا جعفرزاده واگذار شد

گزارش فعالیت‌های انجمن (شاخه خراسان)

naseri issu01چنانچه تقویم فعالیت‌های انجمن شاخه خراسان را از اسفند سال گذشته تا بهار جاری ورق بزنیم، ناخواسته پنج تاریخ در این تقویم خودنمایی می­کند. بیست و سوم اسفند نود و یک، زمان برگزاری نشست اعضای هیات مدیره انجمن با مدیران گروه های علم اطلاعات و دانش شناسی چهار دانشگاه فردوسی مشهد (خانم دکتر صنعت جو)، بیرجند (آقای دکتر نوکاریزی)، پیام نور (خانم دکتر ضیایی) و امام رضا(ع) (خانم دکتر جعفرزاده)، این نشست با هدف حفظ و ایجاد تعامل و فراهم ساختن فرصت های آموزش رسمی و غیر رسمی به منظور ارتقاء سطح دانش و مهارت دانشجویان و دانش آموختگان به گونه ای که با نیازها و تغییرات جامعه هم سویی داشته باشد، برگزار شد. از مهم­ترین دستاوردهای این نشست مشخص کردن چهار مقصد عمده به همراه شاخص های اجرایی آن جهت روشن کردن راه برای گروه­های آموزشی بود.