header001

Kongere ارزیابی سومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات ایران- 14 و 15 آبان 1396

چکیده:

ارزیابی یک رویداد مانند کنگره متخصصان علوم اطلاعات ایران، تفاوت اساسی با ارزیابی عملکرد یا وضعیت یک سازمان دارد. این تفاوت ناشی از ماهیت رویدادها و سازمان‌ها است. رویداد یک جریان سیال و گذرا است در حالی‌که یک سازمان یا نهاد جریان و سیستمی است مستقر. ارزیابی عملکرد سازمان عمدتاً مبتنی بر شواهد و سوابق است اما ارزیابی رویدادی چون کنگره، بیشتر متکی بر مشاهده است. بنابراین از جهاتی ارزیابی یک رویداد دشوارتر و حساس‌تر از ارزیابی عملکرد سازمانی است. در این پژوهش، سه نوع ارزیابی شامل ارزیابی توسط ارزیابان انتخاب‌شده، ارزیابی توسط شرکت‌کنندگان و ارزیابی توسط دست‌اندرکاران و ذینفعان انجام شده است. یافته‌های پژوهش در قالب 8 جدول و سه بخش بازخورد، ارائه شده است. یکی از نکات مهم در یافته‌های پژوهش، تفاوت نسبتاً زیاد میان نظر شرکت‌کنندگان با نظر ارزیابان منتخب در باره نشست‌ها و سخنرانی‌های تخصصی است که در جدول‌های 7 و 8 نشان داده شده‌اند.

کلیدواژه‌ها: ارزیابی، کنگره سوم متخصصان علوم اطلاعات ایران، انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، رویداد. سنجش کیفیت.

 

13 Azarbayejanبرگزاری آیین نکوداشت فعالیت‌های علمی و پژوهشی استاد رحیم فرحی شاهگلی هم‌زمان با پنجمین مجمع عمومی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی شاخه آذربایجان

به گزارش کمیته روابط عمومی انجمن کتابداری و اطلاع­رسانی شاخه آذربایجان، پنجمین مجمع عمومی این انجمن به همراه آیین نکوداشت استاد رحیم فرحی شاهگلی با حضور دکتر محمد محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، سید محمدحسین آل هاشم مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمالغرب کشور، دکتر حسن کیانی خوزستانی عضو هیئت‌مدیره و نماینده انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، معاونین و مسئولین اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، اعضای هیئت‌امنای کتابخانه مرکزی تبریز (ملی سابق) و جمعی از اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان دانشگاه‌های آذربایجان شرقی در تالار نخجوانی کتابخانه مرکزی تبریز برگزار شد.

 

ژورنال ­کلاب گزارش فعالیتی جدید از کمیته پژوهش انجمن علمی کتابداری و اطلاع ­رسانی

PAPI01مقدمه

کمیته پژوهش یکی از کمیته‌های تعریف شده برای انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران است که به دنبال ارتقاء جایگاه پژوهش در حوزۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی و فراهم کردن زمینه انجام پژوهش‌های مؤثر، هدفمند و کاربردی در این حوزه است. همچنین این کمیته به دنبال ایجاد ساختارهای لازم برای معرفی مستمر یافته‌های مربوط به پژوهش‌های حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی به جامعۀ علمی است

گزارش عملکرد یکساله انجمن کتابداری ایران(شاخه قم) ، دوره چهارم. زمستان 1395

19انجمن کتابداری واطلاع رسانی قم شاخه ای از انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران بوده که به منظور پیشبرد اهداف کتابداری و اطلاع رسانی و برقراری ارتباطات بین کتابخانه و تحصیل کردگان و علاقمندان حوزه کتابداری و اطلاع رسانی در سطح استان قم تاسیس شده است.
 

انجمن کتابداری واطلاع رسانی قم شاخه ای از انجمن کتابداری واطلاع رسانی ایران بوده که به منظور پیشبرد اهداف کتابداری و اطلاع رسانی و برقراری ارتباطات بین کتابخانه و تحصیل کردگان و علاقمندان حوزه کتابداری و اطلاع رسانی در سطح استان قم تاسیس شده است. شهر قم به دلیل دارا بودن کتابخانه‌های بزرگ وکثیر به شهرکتابخانه‌ها معروف است، همچنین بدلیل وجود دانشجویان کثیر در سطوح مختلف وجود انجمن فعال و ارتباط آفرینی بین این قشر و همچنین به روز نگه داشتن سواد و اطلاعات کتابداران ضرورت می‌یابد. انجمن کتابداری قم اولین مجمع خود را درسال 1385 برگزار کرد و فعالیت‌های خود را از همان آغاز بصورت منسجم شروع کرد با توجه به اینکه در همه دوره ها، اعضای انجمن از افراد و اساتید و دانشجویان دلسوز و پشتکار تشکیل داده اند، موفقیت‌های چشمگیری در تمام زمینه‌ها داشتیند. هدف عمده انجمن ارتقاء جایگاه علمی حرفه‌ای کتابدارای و اطلاع رسانی و فراهم ساختن بستری برای حضور تمام جامعه کتابداران قم درعرصه‌های مختلف رشته و پیشرفت و مطرح شدن آنها و افزایش مقبولیت و مشروعیت و شناخته شدن هر چه بیشتر شاخه قم درسطح کشوراست.

گزارش نشست هم‌اندیشی اعضای هیئت‌مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران با سردبیران نشریات علمی رشته

 14انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران با هدف دیده‌بانی فعالیت‌های مرتبط با رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی و ارتقاء و تقویت ظرفیت‌های موجود، نشست‌های مشترکی را با گروه‌های گوناگون برگزار کرده است. یکی از این نشست‌ها، هم‌اندیشی با سردبیران مجله‌های علمی رشته است که نشست نخست، در تاریخ ۱۵ تیرماه ۱۳۸۹ در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شده بود.

تأملی بر گردهمایی بین‌المللی پیشرفت کتابخانه ها در شانگهای در سال 2016

 15در تیرماه سالی که دیگر رو به اتمام است، فرصت حضور در یک گردهمایی بین المللی برایم فراهم شد. مقاله ای با عنوان تحلیل ساختاری وب سایتهای کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی کشور، که کاری مشترک بود از آقای دکتر سعید رضایی شریف آبادی، خانم زهرا شیروانی نیا و نگارنده، در این گردهمایی به صورت شفاهی ارائه کردم. درباره این گردهمایی باید بیان داشت که آن، هر دو سال یکبار برگزار می شود. محورهای موضوعی کنفرانس عبارت بود از: ساختمان کتابخانه هوشمند، خدمات فرهنگی عمومی در محیط دیجیتال، ارائه خدمات در عصر داده‌های عظیم و حوزه های مشابه. گردهمایی مزبور که زیر مجموعه و درآمدی بر کنگره ایفلا هم بود، ۶ الی ۸ جولای ۲۰۱۶(۱۶ تا ۱۸ تیر ۱۳۹۵) در سالن همایشهای کتابخانه عمومی شانگهای برگزار شد.

21

گزارش فعالیت‌های انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران (شاخه خراسان)1395

انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران (شاخه خراسان) همچون سال‌های گذشته تلاش‌هایی را در راستای خدمت به حرفه و پویاسازی فضای علمی و حرفه‌ای انجام داده است. انجمن شاخه خراسان در سال 1395 نیز با وجود مشکلات مالی موفق شد عملکرد نسبتاً موفقی به شرح زیر داشته باشد. از همه اعضای عضو هیئت مدیره شاخه خراسان و همکاران دیگری که با علاقمندی و جدیت با انجمن همکاری داشته اند

 به‌ویژه سرکار خانم دکتر عباسی ریاست ارجمند کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد، سرکار خانم هراتیان، مسئول آموزش این کتابخانه، سرکار خانم مستقیمی، مسئول کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، آقای محمد نعیم آبادی، خانم ها نرگس ملکوتی، بهار قادری، نهال جلیلی و نجمه رحیمی و نیز همه آنهایی در مراسم گوناگون و کارگاه‌های آموزشی شاخه خراسان شرکت کردند صمیمانه سپاسگزاری می‌شود. این امیدواری وجود دارد که کاستی‌ها و مشکلات مرتبط با فعالیت‌های انجمن شاخه خراسان نیز با همت همگانی برطرف شود.

مدرسه تابستاني خواندن در یک نگاه

Madrese1i issu0915 ـ 25 شهریور 1394؛ مشهد مقدس

 مقدمه

ارتقای فرهنگ مطالعه یکی از مهم‌ترین وظایف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است. وارد کردن کتاب‌خوانی در سبک زندگی روزمرة مردم یکی از اهداف کلیدی است که از طریق برنامه‌های مختلف پی‌گیری می‌شود؛ برنامه‌هايي ذيل «طرح ملي خواندن». از جمله برنامه‌هاي طرح ملي خواندن، ارائه آموزش‌هاي لازم در حوزه «ترويج خواندن» به كتابداران، به‌منظور اجرای موفقیت‌آمیز طرح‌های ترویج خواندن در سطوح مختلف است. در اين گزارش، معرفي مختصري از برنامة «مدرسة تابستاني خواندن» به عنوان يكي از دوره‌هاي آموزشي ترويج خواندن به كتابداران داوطلب، ارايه مي‌شود.

ره آورد کنفرانس بین‌المللی ایفلا 2015 (هشتاد و یکمین: 21-15 اکتبر: کیپ‌تـاون، افریـقای جنوبی)

Pazooki issu09دربارۀ ایفلا

ایفلا یا فدراسيون بين‌المللي انجمن‌ها و مؤسسات كتابداري[1] ارگاني مستقل، بين‌المللي، غيردولتي، و غيرانتفاعي است. اهداف آن عبارت‌اند از: ارتقاي تفاهم بين‌المللي؛ همكاري؛ گفت‌وشنود؛ پژوهش و توسعه در همه زمينه‌هاي كتابداري ازجمله كتابشناسي، خدمات اطلاع‌رساني و آموزش كاركنان؛ و ايجاد تشكيلاتي كه از طريق آن بتوان جنبه‌هاي بين‌المللي كتابداري را بهینه كرد.

Hosseini issu09

گزارش تحلیلی اولین همایش ملی خواندن

چکیده:

برگزاری اولین همایش ملی خواندن حاصل تلاش افراد زیادی است که در مدت بیش از یک سال برای آن برنامه‏ریزی و کار اجرایی صورت گرفت. افزون بر حدود 200 نویسنده، بیش از 40 نفر داور و 30 نفر عوامل اجرایی در این فعالیت علمی مشارکت داشتند. بسیاری از نویسندگان و پژوهشگران به دلایل مختلف نتوانستند در این همایش حضور یابند. همچنین، اکثر کسانی که در همایش حضور داشتند، به دلیل فشردگی برنامه‏ها و ماهیت همایش، تنها بخشی از واقعیت‏های همایش را دریافت کردند.

نشست «بررسی وضعیت خواندن در فضای مجازی»

Irandoc issu09محل و تاریخ برگزاری: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) 1395/01/25

دکتر محمد زره‌ساز (دبیر نشست): بسم‌الله الرحمن الرحیم. خدمت حضار محترم خوش‌آمد عرض

می‌کنم. بنده محمد زره‌ساز عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی و نماینده نشریه الکترونیکی شناسه هستم و بسیار مفتخرم که امروز در خدمت بزرگواران عزیز حاضر در نشست هستم. در ابتدا توضیحی را در رابطه با این نشست عرض می‌کنم. نشریه الکترونیکی شناسه از سال 1393 با ابتکار گروهی از دانشجویان دکتری علاقه‌مند در دانشگاه فردوسی مشهد و با حمایت انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران (شاخه خراسان) آغاز به انتشار کرد. تا امروز هشت شماره و بیش از 125 مقاله و گفتگوهای علمی و تخصصی در حوزه‌های مختلف در این نشریه منتشرشده و بازتاب خوبی در جامعه علمی نیز داشته است.

صفحه1 از3