header001

در گفتگو با دکتر لگزیان: حرفه مندان دانش شناسی می توانند به مدیران دانش تبدیل شوند

lakziyan issu02بگلو- ضمن سپاس از اینکه وقت گرانبهای خود را در اختیار نشریه "شناسه" قرار می دهید. در ابتدا مختصری درباره چگونگی پیدایش مفهوم مدیریت دانش توضیح بفرمایید.

دکتر لگزیان ***-تقریباً کمتر از یک دهه است که بحث مدیریت دانش موضوع خاص و داغ محافل مختلف سازمانی، مدیریتی، اجتماعی در جامعه ما بوده است.

در نگاه اول و با طرح مباحثی همچون اقتصاد دانایی‌محور، جامعه دانایی‌محور، گردشگری دانش‌محور و ... می توان گفت علاقه ویژه‌ای در زمینه مدیریت دانش نیز وجود دارد. به نظر می‌رسد تفاوت برداشت و ادراک نسبت به این مفهوم بین افرادی وجود دارد که در حوزه‌ی مدیریت دانش علاقه مند بوده و فعالیت می‌کنند که این تفاوت برداشت باعث عدم دستیابی به یک وحدت نظری شده است. البته حوزه تحصصی بنده بیشتر از منظر مدیریتی و سیستم های اطلاعاتی است و به همین دلیل به این موضوع از این دیدگاه خواهم پرداخت. براین مبنا ابتدا لازم است خاستگاه و منشاء مدیریت دانش مطرح شده و برداشت و مفاهمه ای از مفهوم دانش داشته باشیم. باید این را پذیرفت که برداشت‌های مختلفی نسبت به دانش و مدیریت دانش وجود دارد.

 

حرفه مندان دانش شناسی از دانش ضمنی برای کسب دانش صریح استفاده کرده اند: گفتگو با خانم دکتر پریرخ

parirokh issu02بگلو- ضمن تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. به‌عنوان اولین سوال، دیدگاه‌تان را نسبت به مدیریت دانش بیان فرمایید.  

خانم دکتر پریرخ- به نام خدا.

مديريت دانش به فرايند دانستن توجه دارد. مجموعه ايست از فعاليتهاي كسب، خلق؛ سازماندهي، اشتراك، توزيع و اشاعه و استفاده از اطلاعات. گرچه مانند مديريت اطلاعات، به چگونگي كسب و سازماندهي توجه دارد، ولي برخلاف مديريت اطلاعات كه اطلاعات مربوط به يك موجوديت را كسب كرده و به آن نظم مي بخشد، مديريت دانش به دانش خلق شده در ذهن توجه دارد، يعني فرد محور است. در عين حال، فرايند دانستن از فرد فراتر رفته و تمام اموري كه اين دانش را به دانش جمعي تبديل مي كند مانند اشتراك، اشاعه و توزيع و استفاده را نيز در بر مي گيرد. بنابراين اين فرايند فردمداري و جمع مداري و مجدد فردمحوري در چرخه‌اي به صورت پيوسته جريان دارد. حاصل اين پويايي دانش رشد فردي و نيز رشد سازماني مي باشد. در این فرایند کارکنان سازمانها به دانش ومهارتهاي مورد نیاز دسترسي پيدا خواهند كرد و سازمانها خدمات و يا محصولات بيشتر و كيفي تری بدست خواهند آورد و به عبارتی اجرای مدیریت دانش رشد فردی را همراه با رشد سازمانی به همراه دارد.

حرفه مندان دانش شناسی بیشتر به دنبال دانش عینی بوده اند: گفتگو با مهندس محمد امیر نیکجو

nikjoo issu01بگلو- برای آغاز این مصاحبه باید عرض کنم بسیار خرسندیم که در خدمت شما هستیم و قرار است درباره دیدگاه عملی و پیاده‌سازی مدیریت دانش گفتگویی داشته باشیم. از جناب آقای زره‌ساز و ریسمانباف خواهشمندم در این زمینه پرسش خود را مطرح کنند.

زره‌ساز- مدیریت دانش از دیدگاه مهندسی صنایع چه تعریفی دارد و چه نگاهی به مدیریت دانش وجود دارد؟

ریسمانباف- برای تکمیل این پرسش شاید بتوان گفت بیشتر رشته‌ها در تعریف تقریباً اشتراک دارند. اما بر روی کارکردهای این مصادیق بین رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی و رشته مهندسی صنایع تفاوت وجود دارد. برای ما خلق دانش چگونگی خلق دانش اهمیت دارد. اما گویا در رشته شما پیش فرض این است که افراد دانش دارند و باید این دانش در فرآیندهای کاری به نحوی سازماندهی شود. دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

مصاحبه با دانشجویان تحصیلات تکمیلی درباره تغییر نام رشته

interview issu01با تغییر نام رشته از "کتابداری و اطلاع رسانی" به "علم اطلاعات و دانش شناسی" مصاحبه ای با چند نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی با سوالات زیر انجام شد:

 1) با توجه به اینکه عنوان رشته اخیرا تغییر کرده است، دیدگاه و نظر خود را راجع به این تغییر بفرمایید.

2) به نظرتان با توجه به اين تغيير، وضعيت منزلت اجتماعي و بازار كار دانشجويان تغییر خواهد کرد؟

3) آيا نياز است با توجه به عنوان جديد انتخاب شده، درس ها و سرفصل هاي آنها عوض شود؟

4) به نظر شما چه چالش هاي مهمی در آينده براي رشته وجود خواهد داشت؟ و چه راهکارهایی برای رفع آنها پیشنهاد

5) چه پيشنهادهايي براي پربارتر شدن برنامه هاي انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران (شاخه خراسان) داريد؟

6) به نظر شما انجمن كتابداري و اطلاع رساني تا چه اندازه مي تواند در رفع چالش هاي پديدآمده نقش ايفا كند؟
متن مصاحبه ها را با برخی از این دانشجویان در زیر می خوانید:

kafashan issu01

گپ و گفتی با آقای کفاشان: "کارآفرینی، مهارتی ارزشمند و ماندگار"

در حاشيه برگزاري مجموعه كارگاه‌هاي كارآفريني در انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران (شاخه خراسان) توسط دكتر عليرضا حداديان عضو هيات علمي گروه مديريت دانشگاه فردوسي و آقاي مجتبي كفاشان دانشجوي دكتري علم اطلاعات و دانش‌شناسي دانشگاه فردوسي مشهد، فرصتي دست داد تا گپ و گفتي با آقاي كفاشان راجع به مقوله كارآفريني در رشته و مسائل حول و حوش آن داشته باشيم. اين گفتگو در تاريخ 23/9/1391 پس از برگزاري يكي از كارگاه‌هاي كارآفريني با حضور جناب آقاي بگلو سردبير شناسه و جناب آقاي زره ساز مسئول كميته انتشارات انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران (شاخه خراسان) صورت گرفته است.

زره‌ساز- با سلام و خسته نباشید خدمت شما و جناب آقای دکتر حدادیان، و با سپاس از موضوع جدید و مهمی که در این سلسله کارگاه ها برای حرفه مندان این رشته مطرح کرده اید. سوال صادقانه ای که ممکن است برای بسیاری از دانشجویان وجود داشته باشد این است که شما چرا تلاش دارید مباحث کارآفرینی را در رشته جا بیندازید؟ آیا واقعاً می‌شود در این رشته پولدار هم شد؟ چون برخی ها معتقدند که این رشته ذاتاً فرهنگی است و ممکن است بحث پولدار شدن در این رشته سنخیتی نداشته باشد. نظر شخصی شما چیست؟

صفحه4 از4