header001

در گفتگو با دکتر منصوریان: با تغيير عنوان رشته، آينده حرفه‌ای و دامنه شغلی باید چگونه باشد؟

Mansooriyan issu05با دکتر یزدان منصوریان، دانشیار دانشگاه خوارزمی، می‌توان از طریق یادداشت‌هایش در "مجله الکترونیکی عطف" یا با مرور نوشته‌هایش در "سخن هفته لیزنا" از نزدیک آشنا شد. نظراتش را بی‌پیرایه، ساده و با پشتوانه‌ای غنی از شعر شاعران شیرین سخن از طیف حافظ، سعدی، خیام تا اخوان ثالث و نیز شعرای معاصر بیان می‌دارد. توجه ایشان به موضوع تغییر عنوان رشته از این حیث می‌تواند جالب‌توجه می‌باشد که برخی آثار ایشان به موضوعات و عناوینی نظیر "صد شغل براي کتابداران"، "به علم اطلاعات و دانش شناسی خوش‌آمدید"،" صد جستار بنیادی در کتابداری و اطلاع‌رسانی " و غیره، مستقیماً به دامنه شغلی علم اطلاعات و دانش شناسی پرداخته است. به بهانه انتشار ویژه‌نامه "عنوان رشته" در نشریه الکترونیکی شناسه، قرار مصاحبه‌ای با دکتر منصوریان ترتیب دادیم. با آگاهی و شناختی که از صمیمیت و گشاده‌رویی ایشان داشتیم، پذیرش انجام گفتگو توسط ایشان با وجود مشغله حرفه‌ای فراوانشان قابل انتظار بود. در یک بعدازظهر بهاری در دفتر کار ایشان در دانشگاه خوارزمی گفتگویی انجام شد که ماحصل آن در ذیل تقدیم خوانندگان شناسه می‌گردد.

در گفتگو با دکتر صنعت جو: تغییر عنوان رشته و تغییر در سرفصل‌ها و دروس آن باید چگونه باشد؟

Sanaatjoo issu05معرفی

دکتر اعظم صنعت جو دارای مدرک کارشناسی کتابداری از دانشگاه فردوسی مشهد، کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی از دانشگاه فردوسی مشهد و دکترای کتابداری و اطلاع رسانی از دانشگاه سلطنتی علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانمارک است. از سوابق تدریس ایشان می توان به تدریس، در دوره های آموزشی کوتاه مدت در مرکز آموزش عالی شهید هاشمی نژاد و نیز مرکز آموزش مدیریت دولتی خراسان به صورت حق التدریس و تدریس دروس سازماندهی، ذخیره و بازیابی در دوران تحصیل در دانمارک اشاره نمود. ايشان هم اكنون مديريت گروه كتابداري را بر عهده دارند و از این رو در زمینه تغییر عنوان کتابداری و اطلاع رسانی و تغییر در سرفصل های علم اطلاعات و دانش شناسی با ایشان به گفتگو پرداختیم.

در گفتگو با دکتر دیانی: شرط اساسی اجرای آئین نامه انتشار مجله ها، اجرای کامل آن برای همه مجله هاست

dayani issu03فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، اولین مجله‌ علمی-پژوهشی در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی است. این مجله که سهم بسزایی در رشد مقاله های علمی-پژوهشی رشته داشته است، تحت حمایت یکی از بزرگترین کتابخانه های ایران (کتابخانه آستان قدس رضوی) منتشر می شود. متاسفانه این فصلنامه در کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، با مسئله ای با نام "لغو درجه علمی-پژوهشی" مواجه شده است. بر همین اساس گفتگویی با سردبیر این مجله، جناب آقای دکتر محمد حسین دیانی داشتیم که بصورت خلاصه مطالعه خواهید کرد.

 در صورت امكان كمي درباره نحوي شكل‌گيري نخستين مجله علمي-پژوهشي رشته كتابداري و اطلاع‌رسانی توضيح بفرمائيد؟

بسم‌الله الرحمن الرحیم. اولین شماره این مجله حدود 15 سال پيش در پائیز 1376 در كتابخانه مركزي آستان قدس رضوی منتشر شد. در سال 1374 به مشهد آمدم و به عنوان مشاور کتابخانه آستان قدس هفته‌ای یک‌بار در کتابخانه حضور می‌یافتم. در جلسات مشاوره پیشنهاد شد کتابخانه آستان قدس رضوی مجله‌ای منتشر کند که آثار جدی تولیدشده در موضوعات کتاب و کتابداری در آن چاپ شود. در اولين شماره مجله که با قطع بلند د ر 72 صفحه منتشر شد كتابخانه و بخش‌هاي مختلف آن معرفی شده بود. در این شماره عکس‌های سیاه و سفید بسیاری چاپ شده بود. در همین شماره اعلام شده بود که هدف از نشر مجله انتشارنویافته‌ها، نتایج تحقیقات و دست آورده‌ای علمی در زمینه‌های کتابداری، اطلاع‌رسانی، نسخه شناسی، تکنولوژی اطلاعات، بهره‌گیری از کتاب و کتابخانه، تأثیر کتاب، کتابخانه و اطلاعات در توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. این مجله از شماره دوم در قطعی کوتاه‌تر و با شکلی استاندارد‌تر به سردبیری محمدحسین دیانی و مدیرمسئولی دکتر سید علی اردلان (رئیس وقت کتابخانه) و صاحب امتیاز آستان قدس رضوی نشر یافت.

در گفتگو با دکتر فرج پهلو: انتشار مجله ها بصورت الکترونیکی، تبدیل تهدید به فرصت است

farajpahloo issu03مجله مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، مجله‌ای مهم برای استادان، اعضای هیئت علمی و دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی است. مقاله‌های پژوهشی منتشر شده در این مجله علمی-پژوهشی سهم مهمی در تقویت بنیان‌های علمی رشته به عنوان قطب علمی مدیریت دانش داشته است. این فصلنامه زیر نظر دانشگاه شهید چمران اهواز منتشر می شود و از مجله علوم تربیتی و روانشناسی این دانشگاه مجزا شده است. بر همین اساس گفتگویی با سردبیر این مجله، جناب آقای دکتر عبدالحسین فرج پهلو داشتیم که بصورت غیر حضوری و با ارسال پرسش‌ها به ایشان انجام شده است.

در گفتگو با حیدری نژاد: عطف دقیقاً متعلق به همه کتابداران ایران است

atfپس از برقراری چند تماس تلفنی سرانجام به این نتیجه رسیدیم که در ساعتی از یک شب پاییزی از سه نقطه متفاوت بر این کره خاکی، به مدد فناوری و نرم‌افزار Skype اقدام به انجام این مصاحبه کنیم. تجربه شیرین و دل‌چسبی بود و فرصتی مغتنم تا پای صحبت فرهیخته‌ای بنشینیم که با داشتن دانش و شناخت کامل از دنیای مواج رسانه توانست از فضای بیرون رشته به حریم آن وارد شود و با مدیریت چندین نشریه تأثیرگذار و به مدد ید بیضای فناوری در این وادی جریان ساز باشد. کسی که قلمش همواره شیوا و بیانش جذاب بوده و هست ... .

در گفتگو با دکتر فتاحی: نشر برای نشر، مشکل ریشه ای نظام علمی ماست

fattahi issu03پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی عنوان دوفصلنامۀ علمی پژوهشی است که گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه فردوسی آن را منتشر می‌کند. این مجله بر اساس سياست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر تخصصی شدن مجلات دانشکده‌ای از سال 1390 از مجله دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی تفکیک و به صورت دو فصلنامه منتشر می‌شود. به قول دکتر رحمت‌الله فتاحی، سردبیر این دوفصلنامه، سیاست افزایش مجلات دانشگاهی شاخص خوبي براي وزارت علوم و بالا بردن وجهه بین‌المللی ايران است و امكان انتشار تعداد بیشتری از مقالات را به وجود آورده است. سردبیر پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی از اسم کلی این دو فصلنامه ناراضی است و می‌گوید که این نام را خود کمسیون نشریات علمی وزارت علوم برگزیده است. دکتر فتاحی از ارائۀ تقاضاهایی برای تبدیل این دو فصلنامه به فصلنامه تا پایان سال جاری خبر می‌دهد. در موضوع مجلات تخصصی رشته با او به گفتگو نشسته‌ایم.

در گفتگو با دکتر جمالی مهمویی: فرمالیسم، ضعف اساسی در داوری مجله های تخصصی رشته است

jamali issu03سخن گفتن از داوری و چگونگی آن در مجله های داخلی و بین المللی از جهت مقایسه و بررسی پیشرفتهای این موضوعِ مهم، بسیار ضروری است. بر این اساس گفتگویی داریم با دکتر حمید رضا جمالی مهمویی، دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، رئیس گروه علم سنجی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و همچنین برترین نویسنده حوزه علوم انسانی و اجتماعی ایران در سال گذشته.

در گفتگو با دکتر نشاط: انتشار مقاله های نظري در مجله های رشته بسیار ضروري است

neshat issu03مجله اطلاع‌شناسی، مجله‌ای آشنا برای استادان، اعضای هیئت علمی و دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی است. مقاله‌های نظری و بنیادی منتشر شده در این مجله علمی-پژوهشی سهم بسزایی در تقویت بنیان‌های علمی رشته داشته است. این فصلنامه که با همت شادروان دکتر عباس حری و با حمایت دفتر پژوهش‌های فرهنگی منتشر می‌شود، مدتی انتشار آن با توقف همراه بوده است. بر همین اساس گفتگویی با سردبیر این مجله، سرکار خانم دکتر نرگس نشاط داشتیم که بصورت غیر حضوری و با ارسال پرسش‌ها به ایشان انجام شده است.

در گفتگو با دکتر نوروزی: بین مجله های دسترسی آزاد و سایر مجله های علمی جدالی وجود ندارد

noroozi issu03مجله وبولوژی (Webology) اولین مجله الکترونیکی و دسترسی آزاد به زبان انگلیسی در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی است. این مجله که از سال 2004 به بعد منتشر می‌شود دربرگیرنده مقاله‌هایی در زمینه وب است. این مجله دسترسی آزاد، در نمایه‌های شناخته شده و متعددی از جمله اسکوپوس، ابسکو، لیزا، لیستا، اولریخ و ... نمایه می‌شود که نشان از اهمیت و جایگاه این مجله در میان پایگاه‌های علمی جهانی است. بر همین اساس گفتگویی با سردبیر این مجله، جناب آقای دکتر علیرضا نوروزی داشتیم که بصورت غیرحضوری و با ارسال پرسش‌ها به ایشان انجام شده است.

نقش حرفه مندان دانش شناسی در فرآیند مدیریت دانش مورد غفلت واقع شده است: گفتگو با خانم دکتر عباسی

abbasi issu02بگلو: در آغاز ضمن تشکر از شما بابت شرکت در این مصاحبه از شما خواهش میکنم خود را بیشتر معرفی کنید.

دکتر عباسی: به نام خدا و با سلام خدمت شما و خوانندگان عزیز نشریه‌تان. بنده زهره عباسی، 49 ساله و دارای سه فرزند هستم. مدرک کارشناسی خود را در رشته زبان فرانسه از دانشگاه فردوسی اخذ کردم. بعد از 5-6 سالی که از فارغ التحصیلی دوره کارشناسیم گذشت به دلیل علاقه‌ای که از کودکی به کتاب و کتابداری داشتم و همچنین به دلیل رشد و نمو در یک خانواده فرهنگی، همیشه یکی از آرزوهایم این بود که در کتابخانه کارکنم. با وجود مشغله خانوادگی به محض شنیدن این که دانشگاه فردوسی در مقطع کارشناسی ارشد کتابداری دانشجو می پذیرد و همچنین شانس قبولی دانشجویان زبان‌های خارجه نیز بالاست، تلاش کردم هر چه سریع‌تر جهت ادامه تحصیل در رشته کتابداری اقدام کنم.

در گفتگو با دکتر لگزیان: حرفه مندان دانش شناسی می توانند به مدیران دانش تبدیل شوند

lakziyan issu02بگلو- ضمن سپاس از اینکه وقت گرانبهای خود را در اختیار نشریه "شناسه" قرار می دهید. در ابتدا مختصری درباره چگونگی پیدایش مفهوم مدیریت دانش توضیح بفرمایید.

دکتر لگزیان ***-تقریباً کمتر از یک دهه است که بحث مدیریت دانش موضوع خاص و داغ محافل مختلف سازمانی، مدیریتی، اجتماعی در جامعه ما بوده است.

در نگاه اول و با طرح مباحثی همچون اقتصاد دانایی‌محور، جامعه دانایی‌محور، گردشگری دانش‌محور و ... می توان گفت علاقه ویژه‌ای در زمینه مدیریت دانش نیز وجود دارد. به نظر می‌رسد تفاوت برداشت و ادراک نسبت به این مفهوم بین افرادی وجود دارد که در حوزه‌ی مدیریت دانش علاقه مند بوده و فعالیت می‌کنند که این تفاوت برداشت باعث عدم دستیابی به یک وحدت نظری شده است. البته حوزه تحصصی بنده بیشتر از منظر مدیریتی و سیستم های اطلاعاتی است و به همین دلیل به این موضوع از این دیدگاه خواهم پرداخت. براین مبنا ابتدا لازم است خاستگاه و منشاء مدیریت دانش مطرح شده و برداشت و مفاهمه ای از مفهوم دانش داشته باشیم. باید این را پذیرفت که برداشت‌های مختلفی نسبت به دانش و مدیریت دانش وجود دارد.