انجمن یک شتاب‌دهنده تخصصی کارآفرینی در حوزه علوم اطلاعات- در گپ‌و گفت با : دکتر بهروز بیات (عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان)

چاپ

 

انجمن یک شتاب‌دهنده تخصصی کارآفرینی در حوزه علوم اطلاعات- در گپ‌و گفت با : دکتر بهروز بیات (عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان)

عرض سلام و وقت بخیر دارم خدمت خوانندگان عزیز و دانش دوست نشریه شناسه

 بهروز بیات هستم عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، کارشناس آموزش زبان انگلیسی، کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی و دکتری تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی با گرایش مدیریت اطلاعات از دانشگاه آزاد اسلامی. دوره MBA یکساله  و دوره  مدرس کارآفرینی را زیر نظر کانون فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه صنعتی شریف در سال 85 گذرانده ام. به عنوان منتور با پارک های  علم و فناوری،  مراکز رشد و شتاب دهنده­ها همکاری دارم. در سال 1391 در جشنواره کارآفرینان استان به عنوان کارآفرین برتر استان همدان معرفی شدم. چندین کسب و کار و شرکت را از ابتدای تأسیس تا رسیدن به مراحل رشد همراهی کرده­ام و شکر خدا توانسته­ام قدم­هایی را برای اشتغال مستقیم و غیر مستقیم حداقل 200 دانش­آموخته دانشگاه  بردارم. آخرین حوزه کاری من تأسیس گروه علمی پژوهشی "بامادانا" هست. به عنوان یکی از 5 عضو اصلی گروه سعی کرده­ام با استفاده مناسب از فن آوری اطلاعات و اصول دورکاری، دانش و مهارت افراد را در ایجاد ارزش افزوده برای اطلاعات به کار ببرم. ما در این گروه با الهام از قانون دوم رانگاناتان و رسیدن به اصل "هر شهروندی اطلاعاتش" در عصر اطلاعات و روزگار اکنون در پی تأمین اطلاعات مورد نیاز شهروندان در تمام حوزه­ها هستیم و معتقدیم شهروندان امروز برای تصمیم­گیری در تمام امور نیاز به اطلاعات درست، به موقع و کافی دارند و حاضرند برای این اطلاعات هزینه پرداخت کنند. ما در این گروه با شعار "توانا بود هرکه با ما بود" ارائه خدمات مطلوب را اصل اساسی خود قرار داده­ایم.

 

 

کتابداران و اطلاع­رسانان سالهاست که با توسعه­ی مهارت­های اطلاعاتی و ورود به عرصه­ی کارهای گوناگون مانند مدیریت دانش، فرصت­هایی را برای تبیین ارزش خویش بدست آورده­اند، اما به نظر بنده  با ورود به عرصه اطلافرینی و نهادینه کردن آن در حوزه کسب و کار نتایج بهتری نیز به دست خواهند آورد. اطلافرینی کارآفرینی با اطلاعات و کالاهای اطلاعاتی است و به اطلافرینان کمک می­کند تا بتوانند در آوردگاهی به نام بازار، به هماوردی بپردازند و با سودآوری در این عرصه پاداش­های مورد انتظار را دریافت نمایند. بنده به ایجاد ارزش افزوده در بخش­های مختلف صنعت اطلاعات ایمان راسخ دارم و بر این باورم که متخصصان علم اطلاعات و دانش­شناسی در قلمروهای متعدد این صنعت می­توانند ورود کنند. از جمله این موارد می­توان به آزادکاری­ها ( freelancing) اشاره کرد. آزاد کارها در سال 2017 درآمدهای بسیار خوبی داشته­اند و بر اساس گزارش مجله فوربس آزاد کاری جزو 5 کسب و کار پردرآمد در دنیا بوده است. در این حوزه به طور معمول درآمد ها از دو شیوه کلی کسب می­شوند، تبدیل مهارت به پول و پاداش­های مالی و تولید و تبدیل محتوا به پول و پاداش­های مالی، البته اینها کلیت ماجرا هستند و به تعداد افراد و بسته به خلاقیت و نوآوری آنها شیوه­های مختلف برای انجام این امر می­توان طراحی کرد. انشاالله اگر عمری بود و فرصتی پیش آمد در کارگاه­های تخصصی می­توان جزییات را تبیین و تشریح کرد.

   با ورود به هزاره سوم میلادی، دنیای اطلاعات تمایل به تغییر رویه و تجدید نظر در نوع و شکل ارتباط بین افراد با دیگران و حفظ دارایی‎های فرهنگی بشر داشته که حرکت‎های عظیمی هم در این راستا انجام شده است.  همچنین کارآفرینی فرایندي است که درمحیط­ها و مجموعه­هاي مختلفی اتفاق می­افتد و طی آن تغییرات در سیستم اقتصادي از طریق نوآوري­هاي افرادي که به فرصت­هاي اقتصادي واکنش نشان می­دهند، رخ می­دهد که این باعث ایجاد ارزش فردي و اجتماعی می­شود. از سوی دیگر افزایش روز افزون حجم اطلاعات، گسترش سریع اینترنت، تولید قالب‎های گوناگون اطلاعاتی، پیدایش و تحول چند­رسانه‎ای‎ها و تمایل فزاینده پژوهشگران برای دسترسی به قالب الکترونیکی اطلاعات، نقش و عملکرد متخصصان علوم اطلاع­رسانی را در جهان امروز دستخوش تحول ساخته است. به‎گونه‎ای که در حال حاضر اینترنت گسترده‎ترین و روزآمد‎ترین منبع اطلاعاتی بوده و عمومیت آن همچنان رو به افزایش است. امروزه، کارشناسان اطلاعات مجبور هستند از استراتژی­ها و مهارت­های نوینی برای دگرگونی، بقا و هماوردی در دنیای اطلاعات مجازی بهره جویند. بررسی نوشته­ها، پژوهش­ها، نظر متخصصان حوزه­ای و نیز استفاده از شیوه­های­های علمی، روش­های سودآور را برای تولید، سازماندهی، و اشاعه اطلاعات نشان می­دهد. این روش­ها که به عنوان روش­های اطلافرینی از سوی پژوهشگران گوناگون پذیرفته شده­اند می­توانند به آنها در ایجاد فرایند اطلافرینی کمک کنند. لذا با توضیحات فوق میتوان مهم ترین چالش پیش روی دانش آموختگان علم و اطلاعات و دانش شناسی و حتی با کمی جرات بیشتر متخصصان این حوزه را نداشتن مهارت تبدیل اطلاعات به پول و ثروت عنوان کرد.

به باور بنده دوره‌های آموزشی رسمی و علی الخصوص دوره های مرسوم دانشگاهی حال حاضر شاید بتوانند دانش پایه برای ورود به این حوزه را فراهم نمایند ولی به هیچ وجه نتوانسته­اند در فراگیری مهارتهای لازم برای ورود به عرصه­های گوناگون کارآفرینی و علی الخصوص اطلافرینی نقش پررنگی ایفا کنند. در متون داخلی هم به جز تعدادی بسیار محدود به این حوزه ورود نکرده اند ولی در متون