header001

شماره 11: پاسخ به تحولات کنونی و آینده: راهکارها و رویکردهای نوین برای پویاسازیی حرفه و رشته

شناسه در سه پرده

پرده اول: شناسه در زادگاه ایده
هر چند به آن اتاق رفت و آمد زیادی نداشتم اما حس خوبی به آن پیدا کرده بودم. در آنجا دوستانی داشتم که اندیشه های زاینده ای داشتند و از مصاحبت و تعامل با آنها لذت می بردم. در همان اتاق بود که گفت و گوهایمان شکل گرفت ....
ادامه مطلب..

از ارتقاء بخشی تا بینش بخشی

جیمز میل نظریه پرداز و از بنیانگذاران اقتصاد کلاسیک در ابتدای قرن نوزدهم بر نقش دیده بانی مطبوعات تاکید داشت. با آغاز انقلاب مشروطه در ایران نیز این نقش در شعار مطبوعات رکن چهارم مشروطیت تجلی یافت. در همان دوران، این نقش دیده بانی چنان کارساز شد که بعضی صاحبان قدرت آن را برای منافع خود خطرخیز یافتند و عده ای چون میرزا جهانگیرخان صوراسرافیل، جان در آن راه گذاشتند...
ادامه مطلب

رویکردهای ما به پویاسازی حرفه: چگونه می توان خود را برای خدمت بهتر به جامعه پویا ساخت

به جرات می­توان گفت همه حرفه هایی که در جامعه زنده مانده و اثربخش بوده اند در یک ویژگی با هم مشترک هستند و آن «پویایی» است. برعکس، حرفه هایی که جایگاه و اثربخشی خود در جامعه را از دست داده اند همانهایی­ اند که پویایی لازم را نداشته اند. پویایی به این معناست که افراد و یا گروه ها و یا سازمان ها تلاش کنند از پتانسیل ها و انرژی های خود به خوبی بهره برند، خود را از ایستایی و واگرایی خارج کرده، و فراتر از وظایف روزمره تکلیفی (به اصطلاح، روتین) عمل کنند.
ادامه مطلب

آیا کتابخانه ها روح خود را با شیطان معامله می کنند!

مدتی است به استفاده از دو واژه مشتری و کاربر می‌اندیشم و فرصت کافی نداشتم درباره این موضوع مطلب کوتاهی بنویسم. لابد می‌پرسید چه موضوعی؟ بالاخره ما به‌عنوان حرفه‌مندان و کتابداران، کسانی که از خدمات کتابخانه‌ها و مراکز اطلاعاتی ما استفاده می کنند را چه بنامیم؟
کاربر یا مشتری؟ یا اینکه اساساً فرقی هم می‌کند آن‌ها را با چه نامی صدا کنیم؟ اینکه آیا واقعاً با تغییر نام افرادی که از خدمات ما استفاده می‌کنند تفاوت خاصی هم در شیوه ارائه خدمات ایجاد می‌شود یا نه و یا این‌که در نگرش ما نسبت به آن‌ها تغییری جدی پیدا می‌شود، پرسشی است که به نظر می‌رسد پرداختن به آن حائز اهمیت است...
ادامه مطلب

آمیختگیِ سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی

سواد اطلاعاتی، در ساده‌ترین تعریف، مهارت «استفاده از اطلاعاتِ درست» و «استفادهٔ درست از اطلاعات» است. تفکر انتقادی نیز در تعریفی ساده، مهارت «درستْ اندیشیدن» و «شناخت اندیشهٔ درست» است. سواد اطلاعاتی در هر دو جنبهٔ خود، با مهارت تفکر انتقادی پیوند و ارتباطی استوار دارد. زیرا استفاده از اطلاعاتِ درست، مستلزم شناخت اندیشهٔ درست، و استفادهٔ درست از اطلاعات، در گرو درستْ اندیشیدن است. بنابراین، نوعی یگانگی و آمیختگی میان سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی برقرار است؛ و این پیوند و آمیختگی، می‌تواند بر سه فرایند آموزش، یادگیری، و استفاده از مهارت سواد اطلاعاتی تأثیری شگرف بگذارد.
ادامه مطلب

چه کسی از مشتری پروپا قرص بدش می‌آید؟: کتابخانه‌مان را به یک برند تبدیل کنیم!

وقتی برای خرید یک خوراکی وارد فروشگاه می‌شوید و خود را مجبور به "انتخاب" چند گزینه محدود از قفسه‌ای می‌بیند که پر از محصولات شرکت‌های مختلف است چه می‌کنید؟ انتخاب وقتی برایتان دشوار می‌شود که همه پیشنهادهای ممکن از کیفیت، ویژگی، محتوا و احتمالاً قیمتی یکسان برخوردار باشند و شما زمان چندانی در اختیار نداشته باشید! به کدام محصول اعتماد می‌کنید؟ کدام گزینه بهتر است؟ و به کدام موارد وفادار می‌مانید و به اصطلاح مشتری پر و پا قرص آن می‌شوید؟
ادامه مطلب..

علم اطلاعات و سامانه های اطلاعاتی عصب پایه، روبکردی نو متناسب با پیشرفت بشر در پردازش اطلاعات

علم اطلاعات، موضوعات و زمینه‌های پژوهشی فراوانی را دربردارد. یکی از این زمینه‌های تعامل انسان و اطلاعات است. تا کنون بیشتر پژوهش‌های رشته علم اطلاعات در حالت کلی و زیرمجموعه‌های موضوعی آن به بررسی اطلاعات به عنوان یک موجودیت بیرونی پرداخته‌اند. اما اگر دقیق‌تر به اطلاعات بنگریم، ملاحظه می‌کنیم که تمامی پردزاش‌های اطلاعاتی ما به عنوان بشر در ذهن و مغز ما صورت می‌گیرد. طبیعتا به دلیل توانایی بالای پردازش اطلاعات در ذهن به صورت خودآگاهانه و ناخودآگاهانه، طیفی از انواع روش‌ها برای بررسی آن ضروری است...
ادامه مطلب

معیارهای برندسازی شخصی معتبر و موثر برای کتابداران دانشگاهی در کتابخانه های دانشگاه سینز مالزی

ین مطالعهٔ آزمایشی، وضعیت کنونی و روابط درونی میان معیارهای برندسازی شخصی معتبر و مؤثر و استراتژی‌های برندسازی شخصی معتبر را با تکیه بر سالها تجربه کاری ۴۵ کتابدار دانشگاهی در دانشگاه سینز مالزی بررسی میکند. این تحقیق بر شهرت دانشگاهی کتابداران دانشگاهی (الف)، مسئولیت آن‌ها در برابر کاربران و خدمات کتابخانه (ب) و ارتباط آن‌ها با کاربران کتابخانه (ج) تمرکز میکند.
ادامه مطلب..

گپ و گفت با مهدی رحمانی دانشجوی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی که به عنوان دانشجوی نمونه کشوری انتخاب شد

زره‌ساز: در ابتدا موفقیت‌های اخیرتان را ( به عنوان دانشجوی نمونه کشوری ؛ سخنرانی در مراسم روز دانشجو در دیدار ریاست جمهوری)، تبریک عرض می‌کنم. این موفقیت‌ها واقعاً قابل تقدیر است و در کلاس‌هایم در دانشگاه خوارزمی، موفقیت‌ها و موضوع سخنرانی شما را در مقابل ریاست محترم جمهوری مطرح کردم و واقعاً برای دانشجویان مقطع کارشناسی که تازه به این رشته وارد شده‌اند، روحیه بخش بود. این موضوع که از بین تمام انجمن‌های علمی کشور، یک نفر از رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی، به عنوان نماینده انتخاب شود، جای بسی خوشحالی و افتخار است. در ابتدا، پیشینه و سابقه‌ای از خودتان برای خواندگان نشریه شناسه بفرمایید؟
ادامه مطلب..

کتابخانه به مثابه یک نمایشگاه هنری

در تاریخ 20 آذرماه 1395، نشستی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) برگزار شد که در آن مفهومی با عنوان "کتابخانه به مثابه یک مکان" مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در همین راستا، در این کتابخانه این سازمان نیز به مدت یک هفته، نمایشگاه نقاشی با عنوان "اضطراب اضطراری" دایر شد که در آن، آثار نقاشی مُنا بادامچی‌زاده به نمایش عموم شد. به همین بهانه‌ای مصاحبه‌ای با ایشان انجام دادیم که در ادامه همگان را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.
ادامه مطلب

کتابخانه به عنوان مکان سوم: بازنگری در فضا، نقش و خدمات کتابخانه ای

یکی از راهکارهایی که برای بازنگری در فضا، نقش و خدمات کتابخانه ای در متون مطرح شده است، کتابخانه به عنوان یک فضا یا مکان (سوم) است. مکان سوم، پس از خانه، محل کار یا محل تدریس، به مکانی اختصاص دارد که انسان ها برای اجتماعی شدن به آنجا می روند. اینکه چطور می توان کتابخانه ها را به گونه ای آماده کرد که برای این گونه فعالیت ها آماده باشد، نکته مهمی است که به نوعی به بازنگری جدی نیازمند است...
ادامه مطلب..

پشت دیوارهای کتابخانه (بخش اول)

از سطل بزرگ وسط بخش فهرست‌نویسی آب بیرون می‌ریزد و به دنبال ظرف دیگری هستیم که جایگزین آن کنیم. این طرف و آن طرف هم ظرف‌های ریز و درشت دیگری گذاشته‌شده که جلوی ریزی آب‌های چکه چکه و کمتر را بگیرد. مثل جوب کنار خیابان دارد از سقف آب می‌ریزد. در همین اثنا، خبر دیگری می‌آورند: از سقف دست‌شویی خواهران دارد آب چکه چکه می‌ریزد. احتمالاً مربوط به کاسه شکسته توالت برادران است که هنوز درستش نکرده‌اند. این موضوعی است که هر روز تکرار می‌شود و بسته به فصل و موقعیت مشکلات متفاوت می‌شود....
ادامه مطلب..

نشست تخصصی مطالعه در فضای مجازی

نشست تخصصی مطالعه در فضای مجازی در روز دوشنبه 15 آذرماه 1395 به همت انجمن دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی و در محل کافه کتاب دانشگاه خوارزمی برگزار شد.
ادامه مطلب

آمارهای کتابخانه ای

فدراسيون بين‌المللي انجمن‌ها و مؤسسات كتابداري (ايفلا)، ارگاني مستقل، بين‌المللي، غيردولتي، و غيرانتفاعي است. هدفهای اصلی ایفلا ارتقاي تفاهم بين‌المللي، همكاري، بحث، پژوهش و توسعه در همۀ زمينه‌هاي كتابداري از جمله كتابشناسي، خدمات اطلاع‌رساني، و آموزش كاركنان و ايجاد تشكيلاتي است كه از طريق آن بتوان جنبه‌هاي بين‌المللي كتابداري را بازنمون كرد (دایره‌المعارف کتابداری و اطلاع‌رسانی).
ادامه مطلب..

گزارش نشست هم اندیشی اعضای هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران با سردبیران نشریات علمی رشته

انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران با هدف دیده بانی فعالیت های مرتبط با رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و ارتقاء و تقویت ظرفیت های موجود، نشست های مشترکی را با گروه های گوناگون برگزار کرده است. یکی از این نشست ها، هم اندیشی با سردبیران مجله های علمی رشته است که نشست نخست، در تاریخ 15 تیرماه 1389 در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شده بود. نشست دوم نیز در تاریخ 28 دی ماه 1395 و به میزبانی ...
ادامه مطلب..

مطالعه گزارش عملکرد یکساله انجمن کتابداری ایران (شاخه قم)، دوره چهارم، زمستان 1395

انجمن کتابداری و اطلاع رسانی قم شاخه ای از انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران بوده که به منظور پیشبرد اهداف کتابداری و اطلاع رسانی و برقراری ارتباطات بین کتابخانه و تحصیل کرده گان و علاقه مندان حوزه کتابداری و اطلاع رسانی در سطح استان قم تاسیس شده است. 
ادامه مطلب

گزارش فعالیت های انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران (شاخه خراسان) 1395

انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران (شاخه خراسان) همچون سال های گذشته تلاش هایی را در راستای خدمت به حرفه و پویاسازی فضای علمی و حرفه ای انجام داده است. انجمن شاخه خراسان در سال 1395 نیز با وجود مشکلات مالی موفق شد عملکرد نسبتا موفقی به شرح زیر داشته باشد...
ادامه مطلب..

کتاب شناخت استاد فقید محمد باقر بهبودی

رشد و گسترش حدیث پژوهی در دوره معاصر، ظهور جریان های نو در شیعه، اهل سنت و خاورشناسان را به همراه داشته و در ذیل هر یک از این جریان ها، دیدگاه های نقدی و انتقادی افراطی، و یا اعتدالی و تفریطی به وجود آمده است. بهبودی از جمله حدیث پژوهانی است که با دیدگاه انتقادی به حدیث نگریسته و بر اساس مبانی فقه الحدیثی خود، جمع آوری احادیث صحیح از کتب اربعه را سامان داده و تعلیقاتی بریحارالانوار نگاشته است.
ادامه مطلب..

سلیم

اواخر تعطیلات نوروزی بود. کتابخانه خلوت، خیابان ها خلوت و مراجعه به کتابخانه در حداقل ممکن. به دلیل سفر مسئول کتابخانه مجبور بودم دو شیفت در کتابخانه بمانم. زیاد سخت نبود چون کار معوقه نداشتیم و مراجعه کننده ای هم جز مسافران و رهگذران گاه و بیگاه و متقاضی استفاده از سرویس بهداشتی، پریز برق برای شارژ موبایل و پرسیدن آدرس، نمی آمد...
ادامه مطلب

افسوس کتابخانه ها کم شده اند (طنازی های خوشحال)

امیرحسین خوش حال شاعر خوش ذوق و طنز پرداز مشهدی تقاضای دست اندرکاران شناسه را برای ارسال چند اثر طنازانه با محبت پذیرفتند. در زیر، رزومه کوتاهی از فعالیت ها و تالیفات ادبی ایشان تقدیم می شود:
دبیر بخش شعر ماهنامه "طنز و کاریکاتور بچه مشد"
همکاری با روزنامه ی خراسان به عنوان شاعر طنز پزدار ...
ادامه مطلب..

دوای درد نادانی (شعر طنز)

از بان یک مایه دار:
من از بس مایه دارم غم ندارم
و از بس تاجرم همدم ندارم
نمی خوانم کتاب از بس گشادم
که از ابس عاقلم، مخ کم ندارم...
ادامه مطلب..