header001

شماره هشتم: موفقیت های علمی و حرفه ای

تأثیرگذاری علمی و حرفه‌ای پوری سلطانی

قلمروی سازماندهی اطلاعات در ایران به لحاظ عملی وام‎دار شخصیتی است که به‎طور عمیق شایسته واکاوی بیش از گذشته است. هرآنچه دربارۀ سجایای اخلاقی و حرفه‎ای پوری سلطانی گفته و نوشته شود باز هم جای کار دارد. او شخصیتی استثنایی از نسل نخستین کتابداری ایران و از نخستین معلمان این رشته بود. بسیاری از کتابداران و اعضای هیئت علمی کنونی ایران دانشجوی وی بوده و از دانش و تجربه عملی و شخصیت حرفه‎ای او تأثیر پذیرفته‎اند. نوشته کوتاه حاضر تنها به تأثیرگذاری علمی و حرفه‎ای وی اشاره دارد و به این جهت در مقام بیان جایگاه او در رشته و حرفه می‎باشد.
ادامه مطلب

اهلی شدن: سه گام برای موفقیت در حرفه و رشته

علاقه را می‌توان نوعی پیوند‎ داشتن و دوست‎داشتنی تعریف کرد که با دل‎بستگی همراه است. دل‎بستگی‌ای که آدمی را با خود می‌کِشَد. جذبه‌ای درونی که در نهاد همه هست. با این‌حال، تکثر و تنوع نیازها، خواسته‌ها و انتظارهای آدمی، به گوناگونی و تمایز میان علاقه‌های آن‌ها منجر می‌شود. هیچ دو انسانی را نمی‌توان یافت که تطابق کاملی میان علاقه‌های‎شان وجود داشته باشد، حتی دوقلوهای همسان! موقعیت‌های متفاوتی که در لحظه‌ها تجربه می‌شوند بُن‌مایه علاقمندی‌ها را شکل می‌دهند. یکی از علاقمندی‌های آدمی، رشتۀ فکری و تحصیلی است. طبیعی است برای ما که حرفه‌مند، استاد یا دانشجوی علم اطلاعات و دانش‌شناسی هستیم و در چارچوب فلسفی، فکری و مهارتی این رشته گام بر می‌داریم، با مجموعه و منظومه‌ای از علاقمندی‌ها سروکار داشته باشیم که پای ما را در این رشته، به‎اصطلاح، بند کرده است.

ادامه مطلب

10 پله از موفقیت

چند روز به این اندیشیدم که حقیقتاً چه دارم که برای جوان‌ترها بگویم و چه بگویم که مختصر و مفید باشد چرا که خوب به یاد می‌آورم سخنرانی‌های بی‌روح و یکنواخت و نصیحت‌های از سرِ سیری چقدر برایمان ملال‌آور بود (و هست). مگر آنکه حرفی ازدل‌برآمده و موجز و مختصر و کاربردی می‌بود. پس از مطالعۀ مطالبی چند در باب موفقیت و غور و تفحص در شهودات و تجربه زیسته مواردی قلمی کردم اما بعد فکر کردم چه‌بسا این دریافت‌های شخصی برای دیگران قابل‌استفاده و تعمیم‌پذیر نباشد. بنابراین تصمیم گرفتم از نقطه نظرات دیگران نیز بهره ببرم. ازاین‌رو از حدود 40 نفر از افرادی که آن‌ها را افراد مشتاق و موفق در رشته می‌دانستم خواستم این جمله را با توجه به دانش و تجربۀ خود کامل کنند: «اگر دانشجوی ترم 1 بودم.....». پس از جمع‌آوری و مطالعه، نکات اصلی آن‌ها را یادداشت و دسته‌بندی کردم. در پایان به ده نکتۀ کلیدی رسیدم که در ادامه به شما عزیزان تقدیم می‌شود.

ادامه مطلب

نکاتی برای موفقیت کتابداران جوان

همه ما روزگاری را در دوران جوانی و تازه‌کاری سپری می‌کنیم. این دوران، دوران گذار است و هرکس به فراخور تلاش خود توشه برمی‌چیند و بعد از چند صباحی به کتابداری حرفه‌ای و تجربه‌مند تبدیل می‌شود. هر کتابدار تجربه‌مندی آینه‌ای از تجربیات روزگار گذشته بر اوست و چه نیکوست که کتابداران جوان، آن‌هایی که تازه در این راه قدم گذاشته‌اند با چراغ تجربه پیشینیان خود راه بپیمایند و هرزمان که احساس کردند خود راهکاری سودمندتر دارند، آن را جایگزین کرده و به آیندگان خود هدیه کنند. آنچه در ادامه خواهد آمد باورهای حاصل از تجربیات و مطالعاتی است که طی 16 سال کتابدار بودن کسب کرده‌ام. امیدوارم که کتابداران جوان این نکات را با اندیشه خود تلفیق کنند و طرحی نو در زندگی خود دراندازند و مسیر تعالی را بیش‌ازپیش بپیمایند.

ادامه مطلب

موفقیت از نگاه برخی از چهره‌های موفق رشته+کلیپ

همایش و میزگرد "راه‌ها، رویکردها و عوامل موفقیت در حرفه" در تاریخ 6 اسفند 1393 و همراه با پخش کلیپ‌هایی در رابطه با موفقیت از دیدگاه برخی از چهره‌های موفق برگزار شد. این همایش توسط انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران (شاخه خراسان) و با همکاری گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد و کمک‌های قابل‌توجه مرکز اطلاع‌رسانی و کتابخانه مرکزی این دانشگاه در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی برگزار شد. این افراد با دعوتی جمعی برای انتشار یک کلیپ درباره راز موفقیت خود انتخاب شدند. با این‌حال، افراد بسیار زیادی می‌توانستند در این فهرست جای داشته باشند اما به ناچار چند نفر از میان این افراد انتخاب شدند. آن‌چه در ادامه مشاهده می‌کنید، مشخصات، متن پیاده‌سازی شده گفته‌های آنها و کلیپ‌هایی است که از صحبت آن‌ها تهیه شده است.

ادامه مطلب

فولکسونومی: از تگ تا هشتگ

عنوان مطلبی که خدمتتان ارائه می‌کنم فولکسونومی: از تگ تا هشتگ است. فهرست مطالب شامل موارد زیر است: اول در مورد خود تگ صحبت می‌کنیم و بعد به فولکسونومی و روش‌های ایجاد آن، می‌پردازیم. انواع تگ‌ها و فولکسونومی معرفی خواهد شد و به اجزا، مزایا و نمونه‌هایی از فولکسونومی پرداخته خواهد شد. بعد هم به سراغ تگ‌کلودها یا تگ‌های ابری می‌رویم و انواع آن‌ها را معرفی می‌کنیم و در آخر این‌که اصلاً هشتگ چه است و چگونه در فولکسونومی استفاده می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت به این مطلب می‌پردازیم که فولکسونومی در حال حاضر و در وب معنایی چه کاربردی می‌تواند داشته باشد؟ تقریباً همه‌ی ما با تگ آشنا هستیم. تگ، واژه یا اصطلاحی است که به تکه‌ای از اطلاعات الصاق می‌شود مثل نشانی وب و یا تصویر دیجیتال، که شما این تکه از اطلاعات را در واقع به یک منبع مشخص الصاق می‌کنید. نمایه‌سازی در منابع چاپی، نمونه‌ای از تگ زدن‌های معنایی بود که کتابداران سال‌هاست که از آن استفاده می‌کردند.

ادامه مطلب

کتابت را قورت بده؛ گفتاری پیرامون خواندن و نوشتن

دانش‌آموزان و دانشجویان همواره به دنبال راه‌هایی برای مطالعه و خواندن مفید هستند تا به سطح یادگیری برسند اما متأسفانه الگوی خواندن در سنین کمتر به‌خوبی در آنها شکل نگرفته و نمی‌توانند مطالعۀ ثمربخشی داشته باشند. این نوشتار از گفتاری با عنوان " کتابت را قورت بده؛ گفتاری پیرامون خواندن و مطالعه" که به مناسبت جشنواره آموزش در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، تهیه‌شده است و امید است بتواند برای دوستانی که مشتاق خواندن هستند ثمربخش باشد. دانش‌آموزان و دانشجویان از ابتدای سال تحصیلی به خود می‌گویند:"چیزی که زیاد است وقت است، پس بعداً می‌خوانم." و همین روال را تا نزدیکی آزمون ترم تحصیلی طی می‌کنند و نزدیک امتحان با خود می‌گویند: "چرا زودتر شروع نکردم!" و بعد شروع می‌کنند به زمان‌بندی که اگر 10 صفحه را در یک ساعت بخوانم، پس 100 صفحه در 10 ساعت و ...

ادامه مطلب

چگونگی شناسایی فرصت‌ها و انتخاب بهترین موقعیت‌های رسیدن به موفقیت

با توجه به کاربردی بودن رشته‌­ی علم اطلاعات و دانش‌شناسی و توانمندی‌های بسیاری که دانشجویان این رشته کسب می‌کنند داشتن انگیزه و استفاده از فرصت‌ها و تبدیل آن‌ها به موفقیت‌ها یکی از جاذبه‌های این رشته است. تجربیات متفاوتی از توانمندی‌هایی که در این رشته به واسطه داشتن اساتید گرانقدر دانشگاه فردوسی و دوستان و همکلاسی‌های خوبی که در آن دوره داشتم سبب شد تا خاطره‌ای از این تبدیل فرصت‌ها را برای کسانی که در ابتدای راه هستند بنویسم. سال 88 توسط یکی از دوستانم به یک شرکت معماری کوچک معرفی شدم تا کمکشان کنم کتاب‌های گمشده‌شان را پیدا کنند. بعد از جلسه با مدیرعامل مقرر شد فعلاً در کنار بخش اداری یک میز به بنده بدهند تا مشغول به فعالیت شوم و کتاب‌های مفقوده‌ای که آمارشان کم هم نبود را بیابم.

ادامه مطلب

ما چند کتابخوار

از وقتی کتابدار شدم، این اصل که باید مراجعان را به خواندن تشویق کرد، پسِ ذهنم بود. مدام فکر می‌کردم باید کاری کنم که همگان بیشتر و بیشتر بخوانند و بدین ترتیب، در بالا بردن سرانۀ مطالعه اهتمام ورزم.تمام تلاشم را می‎کردم که نگذارم کسی دست خالی از کتابخانه خارج شود. اگر کسی یک کتاب می‌خواست، کلی کتاب دیگر به او معرفی می‌کردم تا مشتاق‌تر شود و چند کتاب بیشتر امانت ببرد. معمولاً با چنین عباراتی تشویقشان می‌کردم که: حیف است این‌ها را نخوانی و سقف کارت عضویتت هنوز جا دارد و ببر و پشیمان نمی‌شوی و خودم خوانده‌ام و عالی بوده و جزء پر خواننده‌هاست و فلان جایزه را برنده‌شده و .....

ادامه مطلب

چه کسی مراجعه‌کنندگان مرا جابجا کرد؟

کتاب نازک و کم حجمی است، تعریفش را خیلی شنیده بودم و دلم می‌خواست فرصتی در لابلای مشغله‌های روزمره و گرفتاری‌های درسی برای خواندنش پیدا کنم. کتاب، چیزی در مورد کتاب و کتابخانه و کتابداری نداشت. اما نمی‌دانم چرا ذهنم را به کتابداری پیوند می‌زد. داستان «موش ها و آدم‌ها و پنیرها». موش‌ها و آدم‌هایی که در کنار منبع عظیمی از پنیر، با دل‌خوشی و تفاهم در کنار هم تغذیه می‌کنند. بی آن که بدانند روزی این پنیر تمام می‌شود. اما «اسنیف» و «اسکری» موش‌های داستان حس بویایی خوبی دارند و بوی کهنگی پنیر را حس می‌کنند. سرانجام پنیر تمام می‌شود، موش‌های داستان به استقبال این تغییر می‌روند.

ادامه مطلب

منزلت (شعر طنز)

رشته خـود را هويدا كن كمال ايـن است و بـس ضعف را در خويش پيدا كن كـمال ايـن است و بـس
چون بشد پـرسش ز نــام رشته‌ات اي نــازنين نــام آنــرا زود افـشـا كــن كـمال ايـن است و بـس
گرچه نــام رشته تــا حــد زيـادي نــارساست نارسائي را تــو امـحـا كــن كـمال ايـن است و بـس
چون عروسان می‌کشی خجلت مداوم بی‌دلیل خجلت خـود را مـداوا كــن كـمال ايـن است و بـس
از چه خجلت می‌کشی ؟ از ذكر نام رشته‌ات؟ از چنين شرمي تو پروا كـن كـمال ايـن است و بـس
گر كـه افتادي بــه دام جــاهلان نـخبـه نــام بـا چنيـن قومي مدارا كــن كـمال ايـن است و بـس
ادامه مطلب

گالری همایش موفقیت

گالری مجمع عمومی انجمن